• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99051209064
  • خبرنگار : 71624

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

تولد سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد پس از رفع مشکلات ناباروری

تولد سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد پس از رفع مشکلات ناباروری

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا ضمن ارائه توضیحاتی درباره تعداد نوزادانی که سالیانه پس از درمان ناباروری در این مرکز، متولد می‌شوند، گفت: احتمال بارور شدن در هر سیکل یک سوم است، اگر حدود چهار الی پنج هزار سیکل در سال در این مرکز انجام شود و به طور متوسط یک سوم این افراد باردار شوند حدودا هر سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد متولد می شود.

دکتر علی صادقی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح فعالیت کلینیک‌های مختلف مرکز درمان ناباروری ابن سینا به عنوان یکی از دستاوردهای جهاددانشگاهی، با اشاره به چهل‌سالگی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای برخاسته از متن انقلاب و متشکل از جوانان انقلابی تحصیل کرده ای بود که با روحیه‌ انقلابی این نهاد را شکل دادند. جهاد دانشگاهی تاسیس شد تا  هرگاه یک وظیفه اساسی و یک کار نهادینه شده بر روی زمین مانده بود آن کار را دست بگیرد و به انجام برساند تا به عبارتی متولی رفع یکی از نیازهای اساسی کشور شود. این رویکرد سبب شد که در همه‌ی واحدهای جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، افرادی با تخصص‌های مشابه دور هم جمع شوند و در آن حوزه نیازی را در مملکت شناسایی و رفع کنند.

وی درباره پیشینه راه‌اندازی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: جهادگران مجموعه‌ پژوهشگاه ابن سینا هنگامی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند دیدند هموطنانی با هزینه‌های سنگین به دنبال درمان ناباروری می‌روند به همین دلیل تصمیم گرفتند روش‌های درمانی ناباروری را به داخل ایران بیاورند. در همین راستا، در سال ۱۳۸۳ مرکز درمان ناباروری ابن سینا شکل گرفت. با شکل‌گیری این مرکز،  هنگامی که زوجی، پس از اقدامات پیاپی برای بارداری، بچه‌دار نمی‌شوند، به این مرکز مراجعه می‌کنند. آن‌ها در قدم اول توسط متخصصان زنان و متخصصان ارولوژی ارزیابی می‌شوند تا اگر اشکالی در هر یک از زوجین وجود دارد مرتفع شود و در نتیجه، ناباروری برطرف شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا بیان کرد: در همان ابتدا تصمیم گرفته شد برای خیل عظیمی از ناباروران که دچار سقط می‌شدند و با درمان‌های پیچیده روبه‌رو بودند تدابیر درمانی اندیشیده شود. به همین منظور کلینیکی برای درمان سقط‌های مکرر طراحی شد و عنوان این کلینیک در نام مرکز ناباروری هم گنجانده شد و نام مرکز به عنوان «مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا» تغییر کرد.

به گفته‌ صادقی‌تبار، سقط جنین یکی از معضلات زنان است و درمان‌های سخت و پیچیده ای هم دارد و گروه‌های تخصصی متعددی باید وارد کار شوند تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان این که «در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا شاهد جدیدترین درمان‌های سقط هستیم» گفت: گروه‌هایی وجود دارند که با تکنیک‌های رایج باردار نمی‌شوند و احتیاج به درمان‌های جایگزین دارند. درمان‌های جایگزین به معنای استفاده از روش اهداء یا رحم جایگزین است که در آن زمان پژوهشگاه ابن سینا با استفاده از دانش متخصصان مختلف مثل حوزه‌های حقوق، اخلاق، روانشناسان، متخصصان ژنتیک ، ارولوژی و جنین‌شناسان  ضوابط اجرا و ارائه‌ خدمات درمانی در حوزه اهدا را تدوین کردند. کلینیک دیگری نیز با استانداردهای لازم در خصوص سلامت مادر و جنین تاسیس شد. این کلینیک برای ارائه‌ خدمات و کنترل بارداری در طول ۹ ماه بارداری مادر راه‌اندازی شد تا فرد بتواند با اطمینان خاطر از به دنیا آوردن یک فرزند سالم به کمک غربالگری های پیاپی دوران بارداری‌اش را ادامه دهد.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره نیاز به وجود کلینیکی برای درمان اندومتریوز گفت: مجموعه ی مرکز درمان ناباروری ابن سینا به این نتیجه رسید که علت ناباروری گروهی از خانم های نابارور ، بیماری های شایعی است که در بین آن‌ها زیاد است و خیلی سخت تشخیص داده می شود. این بیماری که تشخیص و درمان آن سخت و پیچیده است "اندومتریوز" نام دارد. به همین دلیل نیاز به وجود کلینیکی برای ارائه تمام خدمات موردنیاز یک زوج نابارور احساس شد. البته اندومتریوز به خودی خود بیماری آزاردهنده‌ای است و به همین دلیل همه‌ مراجعان صرفا برای رفع ناباروری درمان این بیماری را پیگیری نمی‌کنند.

صادقی‌تبار درباره فعالیت بقیه کلینیک‌های مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا خاطر نشان کرد: کلینیک دیگر این مرکز، "کلینیک سلامت جنسی" است. متخصصان این کلینیک، می‌توانند زوجینی که به دلیل یکی از اختلال‌های عملکرد جنسی دچار ناباروری شدند و یا حتی اگر نابارور نیستند اما دچار اختلالاتی هستند را مورد درمان قرار دهد. ناباروری یک زوج ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد جنسی یا مربوط به بیماری‌های عفونی باشد. علاوه بر آن، ممکن است بیماری‌های روحی روانی باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند و زوج ها نابارور تلقی شوند. طبیعتا اگر زوج به دلیل مشکلات سلامت جنسی نابارور باشند، این مشکل در این کلینیک قابل درمان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: کلینیک دیگری برای کلیه‌ مشاوره‌های تخصصی درمان زوج‌های نابارور راه‌اندازی شد که متخصصان داخلی، غدد، روانپزشکی، بیماری‌های عفونی، ژنتیک، ایمونولوژی پزشکی در این کلینیک حضور دارند تا مشاوره‌هایی را به گروه‌های درمان‌کننده مستقر در این کلینیک‌های هفت‌گانه ارائه کنند. کلینیک آخر این مرکز که به استفاده از یکی از دستاوردهای جدید حوزه درمان ناباروری اختصاص دارد، "کلینیک سلول درمانی" است. در این کلینیک از سلول‌های بنیادی زن برای بهبود عملکرد تخمدان فرد استفاده می‌شود .پس از دستکاری این سلول‌ها در آزمایشگاه، دوباره این سلول‌ها به خود فرد برگردانده می‌شوند و به این ترتیب با اهداف درمانی توفیقات بسیار چشم‌گیر و قابل توجهی در درمان بیماری‌ها و درمان ناباروری به دست می‌آید.

وی با اشاره به هدف جهاد دانشگاهی از تاسیس مرکز درمان ناباروری افزود: نگاه جهاد دانشگاهی در طراحی یک مرکز درمان ناباروری این بوده که یک زوج نابارور از اقصی نقاط کشور، به جای مسافرت به خارج از کشور ، با یک مراجعه به یک مرکز بتواند همه‌ خدمات موردنیاز خود را از یک مجموعه در داخل کشور دریافت کند. طبیعی است که درمان بیمار فقط در کلینیک انجام نمی‌شود و درمان نیازمند خدمات پاراکلینیک نیز می شود. پاراکلینیک شامل آزمایشگاه‌های متنوع تشخیص طبی، پاتولوژی، ژنتیک سلولی، ژنتیک مولکولی و جنین‌شناسی است که خدمات متنوعی در اختیار متخصصان قرار می‌دهد تا بتوانند درمان‌ها را با تشخیص‌های خود برنامه‌ریزی کنند. ارائه خدماتی از جمله عکس رنگی رحم، انجام انواع سونوگرافی‌های سه‌بعدی و چهاربعدی و سونوگرافی‌های پیشرفته برای تشخیص‌های مختلف متخصصان نیز در این مرکز، در اختیار آن‌ها قرار دهد. علاوه بر آن، وجود داروخانه‌ی تخصصی برای تامین داروهای موردنیاز درمان ناباروری باعث می‌شود بیمار از گشتن مداوم به دنبال دارو خلاصی یابد.

صادقی‌تبار خاطرنشان کرد:  در جهاد دانشگاهی افتخار پیدا کردیم که مجموعه‌ای را فراهم کنیم که زوج با امید واثق به دارا بودن یک فرزند پا به این مجموعه بگذارد و با یک فرزند سالم از این مجموعه خارج شود. فکر می‌کنم این یکی از بزرگترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی است که بتواند در شرایط فعلی جامعه که هرم سنی جمعیت رو به پیر شدن می‌رود و منویات سیاست‌های بالای دستی در راستای حفظ قشر جوان کشور است، بتواند از مسیر کمک به درمان ناباروری و یا حفظ توان باروری افرادی که نمی‌خواهند در حال حاضر بچه‌دار شوند به اجرای این سیاست‌ها کمک کند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پاسخ به پرسشی درباره تعداد نوزادانی که سالیانه پس از درمان ناباروری در این مرکز متولد می‌شوند گفت: احتمال بارور شدن در هر سیکل یک سوم است ، گر حدود چهار الی پنج هزار سیکل در سال در این مرکز انجام شود و به طور متوسط یک سوم این افراد باردار شوند حدودا هر سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد متولد شود.

وی در پایان درباره فعالیت‌های پژوهشی که در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام می‌شود نیز گفت: بسیاری از همکاران ما در مرکز ناباروری، عضو هیئت علمی هستند و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جزو کارهای نهادینه آن‌ها است. ما یک گروه پژوهشی در مرکز درمان ناباروری ابن سینا داریم که به آن دسته از طرح‌های تحقیقاتی که در حوزه بیولوژی تولید مثل مربوط است، می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha