• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99051309460
  • خبرنگار : 71624

در نشست خبری چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی مطرح شد

طیبی: با دو برنامه پنج ساله می‌توانیم به اغلب اهداف توسعه‌ای کشور برسیم

طیبی: با دو برنامه پنج ساله می‌توانیم به اغلب اهداف توسعه‌ای کشور برسیم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که سیاستگذاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به مرکز فرماندهی نیاز دارد، گفت: اگر اراده‌ای برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور وجود داشته باشد و مسئله فرماندهی این حوزه را حل کنیم و مدیران شایسته‌ای در این زمینه داشته باشیم، ظرف دو برنامه پنج ساله می‌توانیم به اغلب اهداف توسعه‌ای کشور برسیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در نشست خبری که مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، با تبریک اعیاد ذی‌الحجه، چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار، گفت: مهمترین ماموریت جهاد دانشگاهی در ۴۰ سال فعالیت آن، اثبات توان کشور در رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار با انجام فعالیت‌های شاخص علمی و فناورانه، ساختارسازی‌های فرهنگی و آموزشی، ایجاد خودباوری و غرور ملی در مردم و نسل جوان، ترویج مدیریت جهادی و اثبات کارآمدی آن و همچنین تامین برخی نیازهای جامعه و صنعت در حوزه های مختلف بوده و فکر می‌کنیم این وظیفه را با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم، خوب انجام داده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ان‌شاءالله در سال‌های آتی و به ویژه در پایان سال جاری، شاهد دستاوردهای فناورانه بسیار زیادی از جهاد دانشگاهی در تامین نیازهای کشور و رفع وابستگی‌ها خواهیم بود.

وی در ادامه به ارائه گزارش دستاوردهای چهل ساله‌ جهاد دانشگاهی پرداخت و افزود: تا پایان سال ۱۳۹۸ کل پروژه های فناورانه جهاد دانشگاهی ۱۳ هزار و ۴۷۳ پروژه بوده که حدود ۸۷۲۹ پروژه آن کارفرمایی بوده است. ۴۷۴۴ پروژه داخلی بوده که عمدتاً پروژه‌های داخلی ما برای تولید فناوری و پروژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تثبیت می‌شوند.

دکتر طیبی در خصوص پروژه هایی که تجاری‌سازی شده‌اند نیز گفت: در حوزه پزشکی ۳۲ فناوری در حوزه فنی و مهندسی ۵۸ نوآوری و در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ۳۱ فناوری تجاری سازی شده‌اند. البته ذکر این نکته ضروری است که در بررسی تعداد فناوری‌ها به فناوری‌های خود گروه اشاره می‌شود؛ مثلا در حوزه گیاهان دارویی به فناوری‌های زیادی دست یافته‌ایم اما همه‌  آن‌ها تحت یک عنوان واحد فناوری‌های گیاهان دارویی شمرده شده‌اند.

وی با اشاره به تالیف ۱۲۱۹ عنوان کتاب در جهاد دانشگاهی اظهارکرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی دارای ۱۹ مجله علمی پژوهشی ۱۴ مجله علمی ترویجی هستیم در طی این سال ها ۱۹ هزار و ۶۷۹ مقاله منتشر کرده‌ایم که ۴۶۰۸ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی خارج از کشور و ۳۸۵۴ مقاله در مجلات داخلی چاپ شده است. ۱۱ هزار و ۲۱۷ مقاله نیز در همایش ها و سمینارهای علمی ارائه شده است. همچنین اختراعاتی که در طی این مدت ثبت کردیم ۶۳۴ تعداد بوده است.

دکتر طیبی درباره منابع انسانی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری نیز گفت: کل نیروی انسانی ما در حوزه پژوهش و فناوری، ۲۳۹۷ نفر هستند که ۴۶۴ نفر آن‌ها هیئت علمی و ۱۹۳۳ نفر پژوهشگر و کارشناس هستند. ساختارهای پژوهشی و فناوری ما با گروه‌های پژوهشی آغاز می شود که کار انجام تحقیقات کاربردی تولید فناوری را برعهده دارند. ۱۳۲ گروه پژوهشی داریم و ارائه خدمات فناورانه چه در قالب محصول و یا در قالب خدمات در مراکز ارائه خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی انجام می‌شوند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی دارای ۱۲۰ مرکز خدمات تخصصی است که این مراکز خدمات تخصصی در ۳۱ واحد استانی ۲۰ پژوهشکده مستقل و سه پژوهشگاه مستقر هستند. همچنین این نهاد انقلابی دارای سه پارک علم و فناوری نیز است. این سه پارک عبارتند از پارک علم و فناوری کرمانشاه، پارک علم و فناوریالبرز و پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی. پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با توجه به نگاه کاربردی جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی ایجاد شده است همه کشورها در آینده توجه ویژه‌ای به اقتصاد صنایع فرهنگی دارند و لازم است شرایطی فراهم شود که توانمندی جوانان در این حوزه‌ها از جمله در زمینه صنایع دستی، موسیقی، رسانه، گردشگری، مد و پوشاک، سرگرمی‌های علمی آموزشی و تفریحی و سینما و تاتر  شکوفا شود.

دکتر طیبی با بیان این که جهاد دانشگاهی دارای ۲۴ مرکز رشد است گفت: تعداد واحدهای فناور مراکز رشد ۵۱۷ واحد است که از میان آن‌ها ۳۱ واحد فناور در پارک علم و فناوری  کرمانشاه، ۷۲ واحد فناور در پارک علم و فناوری البرز و ۳۶ واحد در پارک علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی مستقر هستند و بقیه در سایر شهرها فعالیت می کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره افتخارات این نهاد انقلابی بیان کرد: در مدت فعالیت ۳۷ جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی که عمدتا در حوزه مهندسی و علوم پایه ارائه شده، کسب کرده‌ایم و در ۲۲ جشنواره رازی حائز اول تا سوم شدیم. شش جایزه نیز در جشنواره جوان خوارزمی کسب شده است. بیش از ۱۰۰ جایزه در جشنواره‌های ملی دریافت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۲۰۱۴ دکتر بهاروند برنده جایزه بین‌المللی یونسکو شدند. ایشان در سال ۲۰۱۹ از طرف آکادمی بین‌المللی TWAS در رشته زیست‌شناسی برنده جایزه سال شدند. دکتر علی منتظری عضو گروه سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و آقای دکتر حسین بهاروند در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار دارند و افتخار داریم که در سال ۱۳۹۸ دکتر حسین بهاروند، پژوهشگر پژوهشگاه رویان در سومین دوره جایزه مصطفی در حوزه زیست‌شناسی و سلول‌های بنیادی به دلیل فعالیت‌های ایشان در درمان پارکیسنون برگزیده شدند.

همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تولید کیت تشخیص کرونا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره فعالیت‌های پژوهشی یک سال اخیر جهاد دانشگاهی بیان کرد: همکاری خوبی با صنایع در قالب امضای تفاهم‌نامه با شرکت ایمیدرو شروع کرده‌ایم. این شرکت مسئول توسعه صنایع فلزی و کانی‌های غیرفلزی در کشور است و این همکاری برای تولید فناوری های مورد نیاز آن‌ها انجام گرفته است. تولید فولادهای کرایوژنیک، طراحی و اصلاح سیستم جمع‌آوری و تصفیه گاز کوره‌های قوس الکتریک سالن اصلی ذوب، مستندسازی دانش فنی خطوط ریخته‌گری فولاد و همکاری در زمینه تولید گرافیت‌های الکترولیتی از موضوعات همکاری جهاد دانشگاهی با ایمیدرو است.

وی افزود: قرارداد در زمینه‌های طراحی و ساخت موتور درون چاهی نفت، قرارداد اصلاح نژاد دام، مذاکره در زمینه طراحی و ساخت دکلهای تعمیراتی صنعت نفت، تولید کیت کرونا و کسب دانش فنی و طراحی و ساخت گلخانه‌های هوشمند از جمله موارد همکاری جهاد دانشگاهی با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) است.

همچنین پس از شیوع کرونا، تولید کیت تشخیص کرونا را نیز در دستور کار قرار دادیم و پس از تایید کیت‌ها توسط انستیتو پاستور، یک شرکت دانش بنیان با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی تشکیل دادیم و هم‌اکنون این شرکت در حال تولید کیت کرونا است.

 تولید چهار مکمل غذایی پرمصرف برای بدنسازی و مواد انرژی‌زا

دکتر طیبی ادامه داد: باتوجه به اینکه ما باشگاه‌های زیادی داریم که در زمینه پرورش اندام مشغول فعالیت هستند و بسیاری از داروهای بدنسازی مورد استفادهی آن‌ها قلابی و غیرواقعی و برای سلامت ورزشکاران مضر است. تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان در زمینه تهیه مکمل‌های غذایی و مواد انرژی‌زا منعقد کردیم و تولید چهار مکمل غذایی پرمصرف برای بدنسازی و مواد انرژی‌زا را در دست انجام داریم.

وی درباره همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با سازمان اوقاف و امور خیریه شرکتی به طور مشترک در حوزه اصلاح نژاد دام و تولید جنین‌های مرغوب راه‌اندازی‌ کرده‌ایم. با توجه به نیاز و شرایط کشور و همچنین محدودیت تولید علوفه نیازمند استفاده از دام‌هایی هستیم که دارای بهترین بهره‌وری هستند.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: در سال گذشته این توفیق را داشتیم که وزیر نفت از دستاوردهای ما در خوزستان بازدید کنند. ما قرارداد تولید مته‌های حفاری را با شرکت ملی نفت ایران در دست اقدام داریم. همچنین رونمایی از دکل دوم طراحی شده توسط جهاد دانشگاهی نیز در حضور وزیر نفت انجام شد. عقد قرارداد ساخت یک واحد پنجاه هزار بشکه‌ای نمک زدایی و تولید زودهنگام نفت به روش اسکیدموانتد که قرار است برای اولین بار با دانش و طراحی ایرانی انجام شود.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره دیگر دستاوردهای این نهاد گفت: قرار بود که در ایام سالگرد جهاد دانشگاهی از دو فناوری بسیار پیشرفته در زمینه ساخت موتورهای درون‌چاهی حفاری نفت و موتورهایی که حفاری افقی را انجام می‌دهند و قدرت‌های آن‌ها ۲.۳ اینچ و ۶.۷۵ اینچ است رونمایی کنیم که به دلیل شیوع کرونا این دستاوردها در پایان پاییز رونمایی می‌شوند. علاوه بر آن، موفق به بازیابی فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی (طلا، نقره، مس و ...) شده‌ایم.

وی ادامه داد: در ایام سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی از برنامه کسب دانش فنی و طراحی و ساخت الکتروموتور و مبدل های فرکانسی آسانسورهای بدون گیربکس در قدرت های ۵/۵ ، ۷ و ۱۳ کیلو وات در ایام سالگرد جهاددانشگاهی داشتیم که به علت شیوع کرونا این رونمایی نیز در آخر پاییز انجام می شود. علاوه بر آن، برنامه رونمایی کسب دانش فنی و ساخت سیستم روشنایی باند فرودگاه/ سامانه بصری ناوبری باند فرودگاهی را نیز در دستور کار داشتیم که در شرایط مناسب انجام می‌شود.

در سال گذشته نیز طراحی و ساخت تجهیزات تست گیربکس اصلی بالگرد به قدرت ۳ مگاوات و دور ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه برای صنایع دفاعی کشور انجام دادیم.

به گفته دکتر طیبی، طراحی و ساخت بزرگترین چرخ ریخته گری پیوسته (آلیاژ مس-کروم-زیرکونیوم) برای تولید مفتول مسی جهت تولید کابل الکتریکی نیز از طرح‌های موفق جهاد دانشگاهی در سالی که گذشت بوده است.

وی درباره تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با ایران خودرو گفت: تفاهم‌نامهی بسیار خوبی را با ایران‌خودرو در زمینه کاتالیست خودرو، الکترونیک خودرو (Tcu, Ecu)، سیستم اتصال هوشمند خودروها (Connected Cars)، خودرو های تمام الکتریکی و هیبریدی، مخازن کامپوزیتی و سیستم‌های دامی دیجیتال (سیستم تست تصادف) منعقد کرده‌ایم. در این زمینه، هزینه تامین دانش فنی بر عهده جهاد دانشگاهی است و تضمین خرید و عقد قرارداد خرید با ایران خودرو است.

تولید داروی گیاهی ترک اعتیاد

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به تولید داروی گیاهی ترک اعتیاد بیان کرد: در حوزه گیاهان دارویی پروژه داروی گیاهی ترک اعتیاد را به پایان رسانده‌ایم و مجوز تولید این دارو با نام تجاری دیتوکسین صادر شده است که قرار بود در این هفته رونمایی شود اما آن هم به دلیل شیوع کرونا بلاتکلیف مانده است.

دکتر طیبی با بیان این که در گذشته «زمان ۳ تا ۱۲ ساله را صرف اثبات خود به کارفرما می‌کرده‌ایم» درباره ۳۱ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی افزود: طبیعتاً به دنبال این بودیم که مأموریت بگیریم و این فرصت سوزی ها ایجاد نشود. در سال ۹۷ طی دیداری با مقام معظم رهبری مشکلات را خدمت ایشان بیان کردیم و حاصل این دیدار این بود که از ما خواستند پروژه های فناورانه‌ای را که می‌توانیم انجام دهیم و وابستگی کشور را طی سال‌های ۹۸-۹۹ ازبین‌ ببریم، اعلام کنیم.  این پروژه‌ها تحت عنوان ۳۱ پروژه‌ فناورانه اعلام شد و خوشبختانه بودجه آن از صندوق توسعه ملی تامین شد. از آنجایی که قسط اول در مرداد ۱۳۹۸ دریافت شد، این پروژه ها اکنون با سرعت خیلی خوبی در حال پیشرفت است و ان شاءالله تا پایان سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری اغلب آنها خواهیم بود.

تلاش برای رفع وابستگی کشور ما در زمینه واردات واگن های مترو

وی ادامه داد: یکی از دو طرحی که قرار است تا پایان سال رونمایی شوند، طرحی با مشارکت معاونت علمی، متروی تهران و جهاد دانشگاهی برای طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه‌ مترو است. طی این پروژه برای اولین بار در کشور کل اجزای یک قطار مترو در داخل کشور طراحی می‌شود و بنا را بر این داریم که ان‌شاءالله تا پایان سال جاری این قطار در ریل قرار بگیرد و وابستگی کشور ما در زمینه واردات واگن های مترو رفع شود. ان‌شاءالله تا پایان سال تولید بذرهای هیبریدی مرتبط با کاهو نیز انجام می‌شود.

دکتر طیبی در ادامه به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود:  تولید کیت در پژوهشکده معتمد، شروع پروژه‌ی سلول‌ درمانی بافت‌های آسیب‌دیده ریه در پژوهشگاه رویان، استفاده از ظرفیت رسانه ای جهاد دانشگاهی در خدمت خبررسانی و ترویج رفتار درست مردم و همچنین تولید مواد ضدعفونی کننده و البته کادر پزشکی از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی در راستای مقابله با کرونا بوده است در زمینه تولید واکسن نیز پیشنهادات خود را ارائه دادیم اما متاسفانه موفق به تامین منابع مالی برای آن نشدیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مطالبات مردم از این نهاد در حوزه پزشکی گفت: مردم در حوزه پزشکی مطالباتی را برای فناوری های حوزه پزشکی دارند که امیدوارم بتوان در قالب ساخت بیمارستان فرصت ارائه خدمات به شکل وسیع‌تر را فراهم کرد. سال‌هاست و بیمارستان سلول‌درمانی را مطرح می‌کنیم اما هنوز موفق به تامین منابع مالی برای آن نشده‌ایم. علاوه بر آن، با توجه به اینکه سرطان پستان یکی از سرطان های شایع با استقبال از فعالیت هایی که جهاد دانشگاهی در این روز انجام داده است به دنبال ساخت یک مرکز پژوهشی درمانی جدید هستیم که البته به دلیل کمبود منابع مالی روند تاسیس آن با کندی پیش می رود و اگر بتوانیم از منابع خیرین و یا دولت استفاده کنیم شرایط بهتری برای ارائه خدمات ما فراهم می‌شود.

وی درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ گفت: در حوزه فرهنگی تمرکز را بر ساختارسازی‌های فرهنگی گذاشته‌ایم. اولین خبرگزاری غیردولتی ایران با عنوان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) توسط جهاد دانشگاهی ایجاد شد. همچنین در طی این سالها مرکز فعالیت‌های  قرآنی دانشجویان کشور را راه‌اندازی کردیم و به دنبال آن خبرگزاری بین المللی قرآنی تاسیس شد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۸۰ و مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی در سال ۶۰ با هدف مستند سازی اطلاعات ضمنی اعضای هیئت علمی و محققان تاسیس شد. سازمان دانشجویان ایران نیز با هدف سازماندهی مطلوب و توسعه مشارکت دانشجویان در حوزه‌های اجتماعی و فوق برنامه راه اندازی شد.

رئیس جهاددانشگاهی  ادامه داد:طی سالهای اخیر راه اندازی مراکز دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را نیز در دستور کار داشتیم که هدف این مرکز آشنایی دانشجویان نسل جوان با زندگی پر برکت امام خمینی و ترویج اندیشه‌های مقام معظم رهبزی است. در سال ۱۳۸۰ راه اندازی مرکز گردشگری علمی فرهنگی  دانشجویان با هدف ارتقای هویت ایرانی اسلامی دانشجویان  و اهتمام به امیدآفرینی  و نشاط در دانشجویان بود.

دکتر طیبی ادامه داد: در حوزه آموزش و اشتغال فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۵ آغاز شد تا پایان ۱۳۹۸ در حوزه آموزش عالی دو دانشگاه یک دانشکده ۶ موسسه آموزش عالی داریم کل دانش آموختگان ما در حوزه آموزش عالی ۶۶۲۴۹ نفر هستند که از میان آن‌ها ۱۷۵۳۲ نفر از مقاطع کاردانی، ۴۴۶۴۵ کارشناسی، ۴۰۴۸ کارشناسی ارشد و ۲۴ نفر دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند. تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل ۲۲۹۶۰ نفر است که از میان آن‌ها ۱۰۳۸ نفر در مقطع کاردانی، ۱۷۴۲۸ کارشناسی، ۴۳۳۹ کارشناسی ارشد و ۱۵۵ نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

به گفته‌ رئیس جهاد دانشگاهی، این نهاد دانشگاهی ۴۱ موسسه علمی کاربردی دارد که کل دانش‌آموختگان آن ۱۵۲۶۶۹ نفر هستند. این نهاد همچنین ۱۶۹ مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت دارد که کل کل بهره مندان از آموزش های کوتاه مدت طی سال های ۱۳۷۵-۱۳۹۸ برابر با ۱۰/۱۱۰/۰۰۰ نفر بوده‌اند. از سال ۱۳۷۳ به بحث اشتغال دانش‌آموختگان اهتمام داشته‌ایم که در این راستا،  راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی بازرکار و کاریابی، انتشار مجله بازار کار و  اجرای طرح جامع هدایت شغلی دانشجویان را در دستور کار داشته‌ایم، این طرج هم‌اکنون  بصورت پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ اجرا می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد قراداد با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال گفت: این قرارداد برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در ۱۹ استان بود که با توجه به اجرای موفق آن به ۳۱ استان با ظرفیت ۵۴۳۰۰ نفر گسترش پیدا کرده است. قرارداد مهمی هم برای اشتغال زنان خانه‌دار با معاونت زنان ریاست جمهوری منعقد شده است که ۶۲۰۰ نفر را شامل می‌شود.

دکتر طیبی با اشاره به گله‌مندی مقام معظم رهبری از برخی کتب زبان گفت: مجموعه هشت جلدی EIGH تدوین شد که شش جلد از هشت جلد تاکنون تهیه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ما در کشور مشکلی در زمینه تولیدات علمی و توسعه فناوری نداریم به شرطی که در زمان مناسب به توسعه علمی و بویژه تولید فناوری بپردازیم گفت: باید نگاه جامع به تولید فناوریهای موردنیاز داشته باشیم. ما در سال‌های  در گذشته بیشتر توجه به تولید فناوری در زمینه تجهیزات و مواد اولیه بود و از فناوری انجام طراحی‌های پایه غفلت کرده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تولید علم و توسعه فناوری برای کاربرد و حل مشکلات و حفظ رقابت اقتصادی است نه پز دادن. گاهی به نظر می‌آید ما به ارقام و اعداد مقالات و فناوری‌ها بیشتر از کاربرد آن‌ها توجه داریم. در هر کجا هم که ضرورت توسعه و ارائه سریع خدمات داریم و باید دانش طراحی و تجهیزات از خارج وارد شود.

دکتر طیبی با تاکید بر واگذاری بخش کمی از بازار در مقابل انتقال فناوری از خارج گفت: این فناوری‌ها توسط موسسات صاحب صلاحیت جذب شود و ارتقا یابد و در نهایت به خودمان تعلق پیدا کند. علاوه بر اراده و برنامه، نیاز به اصلاح ساختار تولید علم و فناوری خود تا تبدیل به ثروت هستیم.

ضرورت اولویت گذاری در حوزه توسعه صنعتی

وی با بیان این که نظام علم، فناوری و نوآوری ما از کارآمدی مناسب برخورد نیست گفت: ساختار بنگاه‌داری ما هم باید اصلاح شود و به سمت بخش خصوصی واقعی برود. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما شبه دولتی یا خصوصی – دولتی هستند اگر رانتهایی که به آنها داده می‌شود، قطع شود بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها عموماً اقتصادی نیستند.

دکتر طیبی افزود: سوبسیدها باید به بنگاه‌هایی داده شود که دارای مراکز تحقیق و توسعه‌تری بوده و مرتب فناوریهای خود را ارتقاء می‌دهند.  برای توسعه فناوری در صنایع کوچک و متوسط باید مراکز تحقیقاتی تخصصی ایجاد کنیم. جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش عمده بر عهده بگیرد. در حوزه توسعه صنعتی باید اولویت‌گذاری انجام شود.

وی با تاکید بر این که سیاستگذاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به مرکز فرماندهی واحد دارد گفت: اگر در صنایع دفاعی کشور موفق هستیم به دلیل فرماندهی واحد هستیم. کشورهای اخیر توسعه یافته نیز این مرکز فرماندهی را در خارج از بدنه اجرائی، با حضور اکثریت نخبگانی ولی حضور اول شخص اجرائی و وزراء و مدیران مرتبط ایجاد کرده‌اند. علت حضور اکثریت نخبگانی هم این است که در گردشهای سیاسی دولت و مجلس سیاستهای توسعه کشور تغییر نکند. یکی از مشکلات کشور ما این است که با یک گردش سیاسی حجم انبوهی از مدیران تغییر می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: ما نیاز به وفاق ملی در تعیین مصالح ملی کشور داریم.  همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عیدسعید قربان بیان فرمودند ما نیاز به تلاش، تمرکز نیروها در برابر دشمنی‌ها و ساخت و توسعه کشورمان داریم.

دکتر طیبی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در پایان گفت: جهاد دانشگاهی با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری آشنا بوده و سعی کرده این دیدگاه‌ها را در جهاد دانشگاهی جاری کند.  ما خودمان را در متن بیانیه گام دوم می‌بینیم و برنامه‌هایی که در این نشست ذکر شد مرتبط با تحقق اهداف این بیانیه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha