• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99051410185
  • خبرنگار : 71605

تداوم اعتراضات ضد کرملین در شرق دور روسیه برای ۲۴ روز متوالی

تداوم اعتراضات ضد کرملین در شرق دور روسیه برای ۲۴ روز متوالی

هزاران نفر برای بیست‌وچهارمین روز متوالی دوشنبه به خیابان‌های شهر "خاباروفسک" در شرق دور روسیه آمدند و به این ترتیب، طغیان کم‌سابقه‌ای از تظاهرات ضد کرملین که با دستگیری یک سیاست‌مدار محلی کلید خورد، ادامه پیدا کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از "سی‌بی‌اس نیوز"، "سرگئی فرگال"، که در رقابت بر سر فرمانداری منطقه در سال 2018 نامزد حزب حاکم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را شکست داده بود، ماه گذشته به اتهام قتل‌هایی در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ دستگیر شده و به زندانی در مسکو منتقل شد. پوتین پس از آن، فردی به نام "میخائیل دگتیاریوف" را به فرمانداری خاباروفسک منصوب کرد که هیچ ارتباطی با این منطقه ندارد.

در حالی که دستگیری فرگال از نظر بسیاری با انگیزه سیاسی انجام شده، انتصاب دگتیاریوف که از نظر محلی مورد استقبال واقع نشده، تظاهرات را به مسیری هدایت کرد که بیش از پیش، ضد کرملین شود.

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، شعارهای "روسیه بدون پوتین"، "ما اینجا قدرت هستیم"، و "فرگال را به ما پس بدهید"، در اعتراضات روز شنبه که با وجود باران ۱۰ هزار نفر را به خیابان‌ آورده بود، شنیده می‌شد. رسانه‌های رسمی جمعیت معترضان را حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زدند.

در حالی که تظاهرات ضد کرملین در مسکو پایتخت روسیه و همچنین در سن پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه رایج هستند، رخداد آن‌ها در مناطق دورتر کمتر به چشم می‌خورد.

اگر چه امتیاز تأیید پوتین در سطح روسیه همچنان بالاست، از محبوبیت او به خاطر دشواری‌های اقتصادی که به خاطر بیماری کرونا بدتر شده، کاسته شده است.

پلیس خاباروفسک هیچ تلاشی برای سرکوب تظاهرات‌ بدون مجوز نکرده، با این وجود چند نفر از جمله یک وبلاگ‌نویس محلی که به دلیل پوشش اعتراضات شناخته شده است، بازداشت شده‌اند. با وجود عدم پوشش اعتراضات خاباروفسک در در رسانه‌های دولتی، نظرسنجی اخیر انجام شده توسط مرکز مستقل نظرسنجی "لوادا" نشان داد، ۸۳ درصد از روس‌ها درباره تظاهرات در خاباروفسک اطلاع داشته و ۴۵ درصد از آن‌ها نیز، دیدگاه مثبتی نسبت به این اعتراضات داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha