• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99051410549
  • خبرنگار : 50165

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان عنوان کرد

مراش، مشمپا و بلوبین؛ سدهایی برای بهبود تراز آب‌های زیرزمینی

مراش، مشمپا و بلوبین؛ سدهایی برای بهبود تراز آب‌های زیرزمینی

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: با بهره‌برداری از سه سد مراش، مشمپا و بلوبین، تراز آب زیرزمینی بهبود می‌یابد.

اسماعیل افشاری ظهر امروز (۱۴ مردادماه) در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی صحیح و درست در مورد فعالیت‌های مختلف از جمله وظایف خطیر اصحاب رسانه است که با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا این وظیفه خطیرتر می‌شود.

وی با بیان اینکه پویش هر هفته الف - ب با رویکرد افتتاح پروژه توسط وزارت نیرو در دست اجرا است، افزود: ۲۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در راستای اجرای این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول با اشاره به اینکه ساخت و سازها و ساز و کار مورد توجه در این طرح مورد توجه است، ادامه داد: ساخت و سازها با حضور مسئولان استانی و کشوری به بهره‌برداری می‌رسد و ساز و کار فعالیت‌هایی است که به ارائه خدمات بهتر و افزایش بهره‌وری منجر می‌شود.

افشاری با بیان اینکه سازگاری با شرایط آبی کشور و استان در موضوع ساز و کارها مورد توجه است، تصریح کرد: زنجان استانی با اقلیمی تقریبا خشک است و متاسفانه محصولات کشاورزی در این استان کشت می‌شود که آب‌بر بوده و حتی خارج از فصل فروش به بار می‌آید و بخش بسیار زیادی از آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به وابستگی آب شرب و صنعتی به آب‌های زیرزمینی، بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود برای آینده استان خطرناک است.

وی افزود: با بهره‌برداری از سدهای مراش، مشمپا و بلوبین وابستگی به آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد، به طوری که وابستگی آب شرب به آب زیرزمینی ۵۰ درصد و صنعت ۶۰ درصد خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: هر پروژه‌ای می‌تواند اثرات زیست‌محیطی داشته باشد، به همین منظور ارزیابی زیست‌محیطی برای پروژه‌ها انجام می‌شود و سدسازی نیاز استان است و هرچه جلوی افت آب‌های زیرزمینی گرفته شود، توسعه پایدار در استان بهبود می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز برخلاف تصور عمومی به نفع جامعه است، عنوان کرد: این اقدام می‌تواند تاثیر مثبت میان‌مدت برای وضعیت سفره‌های زیرزمینی داشته باشد. همچنین ۲۰ گشت مستمر برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز فعالیت دارد.

در ادامه این نشست، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سد شهریار رسوب‌گیر سد منجیل است، تصریح کرد: از ابتدا نیز سد شهریار برای استان زنجان تعریف نشده ولی به دنبال دریافت حق‌آبه از سد شهریار هستیم.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه بیشترین بدهی شرکت آب منطقه‌ای زنجان به پیمانکاران بلوبین، مشمپا و مراش است، گفت: این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران سدها دارد.

وی با اشاره به اینکه سد تالوار یک سد منطقه‌ای است، عنوان کرد: این سد بر سه استان تاثیر دارد. آب شرب همدان از سد تالوار تامین می‌شود و تلاش داریم تامین بخشی از آب شرب خدابنده نیز از تالوار انجام شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در هنگام احداث سدهای زنجان، رایزنی با ستاد مرکزی میراث فرهنگی انجام می‌شود، ادامه داد: مطالعات میراث فرهنگی دو بخش دارد که در بخش اول مطالعه انجام می‌شود و در مرحله بعد کاوش صورت می‌گیرد.تاکنون در مورد سد مراش گزارش خاصی نشده و اگر باشد اقدام توسط خود میراث فرهنگی انجام می‌شود و تا تعیین تکلیف محوطه‌های تاریخی اقدام دیگری انجام نخواهد شد.

قزلباش با اشاره به اینکه برای فعالیت سدسازی شرکت آب منطقه‌ای با دستگاه‌های مختلف از جمله میراث‌فرهنگی، محیط زیست و ... نامه‌نگاری و رایزنی می‌کند، اظهار کرد: هر دستگاه با توجه به وظایف خود مطالعات سد را انجام و به شرکت آب منطقه‌ای اعلام می‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه فعالیت سدسازی پس از دریافت مجوز از دستگاه‌های مختلف آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این مجوز اولیه بوده و هیچ سدی مجوز نهایی ندارد؛ چراکه با توجه به ادامه فعالیت سدسازی امکان بروزرسانی مطالعات وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha