• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99051510995
  • خبرنگار : 50187

یک استاد حوزه علمیه:

ولایت فقیه تجلی‌ از مسئله غدیر است

ولایت فقیه تجلی‌ از مسئله غدیر است

ایسنا/کرمان یک استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه شمه ای از ولایت اهل بیت است زیرا فرمان اهل بیت است که در زمان غیبت که دسترسی به امام معصوم نیست از نماینده امام معصوم که در بین علماء و فقها بهترین است تبعیت شود، لذا ولایت فقیه تجلی از مسئله غدیر است.

حجت الاسلام"احمد شیخ بهائی" در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه غدیر یکی از بزرگ ترین حوادث تاریخ اسلام است، اظهار کرد: درست است که غدیر در قالب یک حادثه مطرح می شود و زمان و تاریخ دارد و ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری واقع شده، اما یک جریان است که در طول تاریخ استمرار دارد و آن جریان خلافت و جانشینی پیامبران و در حقیقت بحث استمرار دین خداست.

وی با اشاره به اینکه پیامبران دین خدا را می آورند اما استمرار آن به عهده جانشینان آنهاست و در این مسیر باید بهترین ها این مسئولیت را به عهده بگیرند، افزود: در غدیر مشخص شد علی بن ابی طالب علیه السلام بهترین است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف خداوند ایشان را معرفی کرد.

شیخ بهائی تصریح کرد: در اینجا خداوند انتخاب را به مردم وانگذاشت و خودش براساس علم واقعی انتخاب کرد و مردم همه ملزم به پذیرش بودند و اگر قرار بود انتخابی باشد، کسی هم ردیف امام علی علیه السلام نبود تا بخواهند بین ایشان و فرد دیگر انتخاب کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: در انتخابات معمولا افراد دارای درجه مختلفی هستند که به فرد بالاتر رای می دهیم اما در مقابل امیرالمومنین، دیگران مسئله صفر و صد هستند یعنی امام علی در همه خصوصیات در اوج است و در مقابل ایشان اصلا کسی قابل طرح نیست و اینجاست که غدیر اهمیت پیدا می کند.

وی اظهار کرد: از جهت قرآن نیز بخواهیم توجه کنیم، خداوند متعال در زمان رفتن حضرت موسی به کوه طور مسئله جانشینی هارون را مطرح می کند و در قصه حضرت ابراهیم زمانی که امتحانات سخت الهی را پشت می گذارد تازه نوبت به امامت وی می رسد و بعد این مقام را برای ذریه خود درخواست می کند.

شیخ بهائی تصریح کرد: خداوند در پاسخ به حضرت ابراهیم، امامت را عهد و پیمان الهی می داند و بیان می فرماید که "به ظالم نمی رسد" یعنی کسی که در عمرش ظلمی انجام داده باشد به مقام امامت نمی رسد و در حقیقت امامت مقام عصمت است.

وی بیان کرد: کسی می تواند مقام امامت را بگیرد که یک خطا، اشتباه و جهل در زندگی اش راه نداشته باشد و غدیر پیام آور این مسئله است.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: در طول تاریخ و ائمه بعد از امیرالمومنان تا زمان ما که در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) به سر می بریم این سیر استمرار داشته و ولایت فقیه شمه ای از ولایت اهل بیت است زیرا فرمان اهل بیت است که در زمان غیبت که دسترسی به امام معصوم نیست از نماینده امام معصوم که در بین علماء و فقها بهترین است تبعیت شود، لذا ولایت فقیه تجلی از مسئله غدیر است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از روز نخست مسئله جانشینی خود را با قوی ترین رسانه های موجود بیان کرد، گفت: اولا در مراسم حج بیشترین جمعیت حضور داشت و بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

شیخ بهائی بیان کرد: البته پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ظاهرا می خواستند در مسجد خیف در منا مسئله را مطرح کنند اما کسانی که مخالف امام علی علیه السلام بودند نگذاشتند و جلسه را به هم زدند.

وی تصریح کرد: این ترس در وجود پیامبر بود که این افراد نگذارند و ثمره کارش را به باد بدهند و موجب کفر جمعیت بشوند لذا کار را به تاخیر انداخت تا اینکه در غدیر آیه نازل شد که اگر این کار را انجام ندهی کل رسالتت از بین رفته است لذا همه را جمع کرد و در غدیر جایی که برکه آب بود و حالت استادیومی دارد و جمعیت دورتادور، آن وسط را می بینند و جای همکف نبود که جمعیت نتوانند ببینند چه خبر است، جانشین خود را معرفی کرد.

این استاد حوزه علمیه کرمان گفت: پیامبر صلوات الله علیه و آله در غدیر مکانی انتخاب کرد که همه ببینند و از جهاز شتر منبری درست کردند و در آنجا هم به شکل سمعی و هم بصری نشان دادند و دست امام علی علیه السلام را بالا بردند و با زبان آن جمله معروف "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" را فرمودند.

وی افزود: در آن زمان هر حادثه ای باید رسانه ای می شد به شعر در می آمد و زبان به زبان می گشت و در واقع شعر یک رسانه بود لذا پیامبر صلی الله علیه و آله دستور دادند "حسان بن ثابت" که شاعر ایشان بود اولین شعر را در ماجرای غدیر سرود و بعد از آن شعرای فراوانی تبعیت کردند و اینجاست که کار مهم علامه امینی در تدوین کتاب الغدیر ارزش خود را نشان می دهد.

شیخ بهائی اظهار کرد: برای اینکه برخی ظاهرا می خواستند منکر شوند که چنین اتفاقی(غدیر) نبوده و علامه امینی می گوید اگر نبوده چطور این همه شعر درباره غدیر سروده شده است.

وی بیان کرد: علامه امینی در کتاب الغدیر به ترتیب قرون مختلف جلو می آید که چه کسانی درباره غدیر شعر سروده اند و هم افراد را از کتب اهل سنت معرفی می کند و هم اشعار را تجزیه و تحلیل می کند و تا قرن اخیر که زمان حیات خودشان بوده این اشعار را آورده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: همه اشعاری که به زبان عربی و توسط ادیبان عرب از مذاهب مختلف درباره غدیر سروده شده با زحمات فراوان و بررسی هزاران کتاب و کتابخانه در کتاب الغدیر گردآوری شده است.

وی افزود: علامه امینی زحمات زیادی در آن زمان کشید زیرا بسیاری از نسخ کتاب ها در کتابخانه ها منحصر به فرد بود و او بررسی های زیادی در زمینه دلالت و سند مطالب انجام داد و کتاب عظیم الغدیر حاصل زحمت این بزرگوار است.

شیخ بهائی با اشاره به اینکه شاعرانی که شعر آنها شعر مقاومت و مبارزه بود از قدیم مورد عنایت پیامبر و ائمه علیهم السلام بوده اند، افزود: قرآن کریم که از شاعران مذمت می کند، بعد استثناء می آورد الّا کسانی که اهل ایمان، عمل صالح و اهل مقاومت و برخورد با دشمن هستند و خداوند از آنها تجلیل می کند.

وی بیان کرد: شاعرانی مانند فرزدق، دعبل خزاعی و سید حمیری بودند که در محضر اهل بیت علیهم السلام اشعار را درباره مظلومیت اهل بیت و امیرالمومنین می سرودند و گاهی عذرخواهی می کردند که چیزی نداشتیم بدهیم و برخی می گفتند ۵۰ سال است چوبه دار را سر دوشمان حمل می کنیم برای اینکه فضائل امیرالمومنین علیه السلام را بگوییم.

این استاد حوزه علمیه گفت: این مسئله (غدیر) با این اشعار در حقیقت هم رسانه ای شد که به اطلاع همه آحاد مردم مسلمان در طول تارخ برسد و هم قابل انکار نبود، لذا نتوانستند مسئله غدیر را انکار کنند.

وی افزود: برای اهمیت این مسئله است که زیارت روز غدیر و اطعام این روز سفارش شده و لباس نو پوشیدن، شعر خواندن، عقد اخوت بستن، به یکدیگر تبریک گفتن و روزه گرفتن، تلاوت قرآن و ... از اعمال توصیه شده روز عید غدیر است؛ آدابی که رابطه بین انسان و خدا و از سوی دیگر رابطه بین افراد را در جامعه انسانی تلطیف می کند تا همه شیرینی غدیر را بچشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.