• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99051511550

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد:

تعطیلی پنجشنبه‌ها، گنج‌شنبه‌های کودکان و نوجوانان

تعطیلی پنجشنبه‌ها، گنج‌شنبه‌های کودکان و نوجوانان

ایسنا/یزد تعطیلات پنج‌شنبه‌ها به عنوان یک درخواست عمومی در روزگاری که اهتمام نسل جوان جامعه به سمت دنیای مجازی و کم‌تحرکی سوق پیدا کرده است، می‌تواند فرصتی جهت تقویت و ساماندهی اوقات فراغت آنان در راستای کمک به ایجاد جامعه‌ای سالم‌تر باشد.

اوقات فراغت و توجه به فرصت‌های ویژه‌ای که می‌تواند به تقویت سلامت ذهن و روان افراد کمک کند، یکی از مهمترین لازمه‌های سلامت یک جامعه به ویژه برای کشورمان که بخش قابل توجهی از جمعیت آن را قشر جوان و نوجوان تشکیل می‌دهد، است.

متاسفانه در سال‌های اخیر مسائل مهمی مانند غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از طریق ترغیب آنان به فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن و مهارت‌افزایی در کلان‌شهرهای کشورمان، از اولویت‌های خانواده‌ها خارج شده و این قشر بیشتر خود را سرگرم دنیای مجازی کرده‌اند در حالی که شاید اختصاص دو روز تعطیل در هفته بتواند علاوه بر مزایای مهمی که در حوزه اقتصاد جامعه خواهد داشت، به دنبال ساماندهی و برنامه‌ریزی مناسبت‌تر اوقات فراغت نوجوانان، زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در جامعه باشد.

«مسعود شریعتی» مدیر کل ورزش و جوانان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با تاثیر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در ایجاد فرصتی به منظور اوقات فراغت بهتر برای جوانان و نوجوانان، تصریح کرد: جوانان و نوجوانان گاهاً حتی در روزهای پنج شنبه‌ هم باید به کلاس و مدرسه بروند و با وجود برنامه‌ریزی‌های درسی نمی‌توانند برای اوقات فراغت و برنامه‌ریزی استفاده از آن تصمیم‌گیری کنند ولی با تعطیل‌شدن پنج‌شنبه‌ها فرصتی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی براساس سلایقشان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل ورزش به بخشی از زندگی افراد، اظهار کرد: ورزش باید به بخش و جزئی از سبک زندگی افراد تبدیل شود اما ورزش تخصصی و حرفه‌ای نیازمند فرصت و زمانی برای تمرین و فعالیت بدنی است.

این مسئول به برگزاری اکثر برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی در روزهای پنج شنبه و جمعه اشاره کرد و گفت: البته یکی از دلایل برنامه‌ریزی‌ برگزاری رویدادها و لیگ‌های ورزشی در اواخر هفته، کمبود سالن و فضاهای مخصوص ورزشی است که تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها می‌تواند فرصت بیشتری را به برگزاری اردوهای ورزشی و مسابقات اختصاص دهد.

وی افزود: با افزودن یک روز تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، اردوها و مسابقات می‌تواند از چهارشنبه عصر شروع شود و مردم نیز می‌توانند فرصتی برای تماشای لیگ‌ها در پایان هفته داشته باشند.

مدیر کل ورزش و جوانان یزد در پایان نیز تصریح کرد: ورزش در تمام روزهای هفته و به صورت مداوم ضروری است اما هر فرصتی که بتواند به تقویت ورزش تخصصی و استفاده بهینه از اوقات فراغت تبدیل شود، موثر خواهد بود.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، بهای ویژه به کودکان

«حسین پیغمبری» مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، نکات مثبت زیادی را برای کشور به همراه دارد، اظهار کرد: این فرصت تعطیلی می‌تواند منجر به تقویت روابط خانواده و والدین و فرزندان شود، علاوه بر خانواده نیز این مسئله می‌تواند انگیزه‌بخش نیروهای کاری باشد.

وی با بیان این که ادارات خدماتی مانند کانون پرورش فکری می‌توانند از این فرصت در ارائه خدمات مطلوب برخوردار شوند، گفت: یک سری از ادارات مانند کانون پرورش فکری در روزهای تعطیل می‌توانند ارائه دهنده خدمات باشند و روز تعطیلی آنها همانند مراکز هنری و تماشاخانه‌ها و سینماهای دنیا و این مراکز در پایتخت، همان روز شنبه باشد.

این مسئول با بیان این که کودکان مهمترین ذی‌نفعان این تعطیلات دو روزه هستند، گفت: کودکان با استفاده از تعطیلات پایان هفته می‌توانند به فعالیت های مهارتی و هنری مورد علاقه خود بپردازند، به خصوص این مسئله در کلانشهرها و شهرهای بزرگ که نقش روابط فرزندان و خانواده هم کم‌رنگ‌تر از گذشته‌ها شده، این تعطیلات می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

پیغمبری این امتیاز را یکی از عناصر شهرهای دوستدار کودک برشمرد و گفت: اقداماتی مانند تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بهای ویژه‌ای به کودکان در تحقق حقوق آنها می‌دهد و این مسئله باید از سوی مسئولان پیگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha