• جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۲:۲۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99051712544

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان خبرداد:

احیای ۴ رشته صنایع‌دستی گلستان در سالجاری

احیای ۴ رشته صنایع‌دستی گلستان در سالجاری

ایسنا/گلستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: احیای ۴ رشته بومی صنایع‌دستی استان طی سال جاری در دستور کار معاونت صنایع‌دستی قرار گرفته است.

احمد تجری گفت: تنوع اقوام و فعالیت ۸۰ رشته صنایع‌دستی در استان گلستان موجب شده تا محصولات تولیدی هنرمندان این استان از لحاظ کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد.

او گوی افزود: معاونت صنایع‌دستی استان اقدامات مطالعاتی و پژوهشی برای رشته‌های سنتی و قدمت دار استان را که پیشینه تاریخی دارند اجرایی کرده و پس از شناسایی استادکاران قدیمی و شاخص از طریق آموزش به علاقه‌مندان بستر را در راستای ترویج رشته‌های در حال فراموشی فراهم می‌سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: بر اساس نیازسنجی‌ها و اولویت‌های در نظر گرفته شده در سال جاری احیای ۴ رشته پالان دوزی، چاپ سنتی (باتیک)، لاک تراشی و نمد سیاه رودبار در دستور کار معاونت صنایع‌دستی استان قرار گرفته است، اما با توجه به سهمیه‌ای که به استان اختصاص داده می‌شود هر سال یک رشته در وزارت میراث فرهنگی مطرح و مورد تایید قرار خواهد گرفت.

تجری بیان کرد: از مشکلات و عوامل اصلی فراموشی صنایع‌دستی اصیل و بومی هر استان می‌توان به تغییر سلیقه‌ها، کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه‌ها، بازاریابی نادرست، عدم استفاده از طراحی کاربردی محصولات اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: تاکنون ۱۱ رشته صنایع‌دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و تلاش می‌کنیم روند بازتولید این هنرهای سنتی بومی همچنان تداوم یابد. لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، ابریشم‌بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع‌دستی فلزی، صنایع‌دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته‌های احیا شده گلستان در سال‌های اخیر است.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی گلستان، تجری در پایان آموزش، حضور در نمایشگاه‌ها، طراحی محصولات کاربردی، شرکت در جشنواره‌ها و حضور در بازارچه‌های دائمی و فصلی و ثبت ناملموس آثار صنایع‌دستی را از اقدامات مهم این اداره کل در راستای توسعه و ترویج محصولات صنایع‌دستی بیان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha