• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99051913428
  • خبرنگار : 71129

ماهیندا راجاپاکسه برای چهارمین بار به عنوان نخست وزیر سریلانکا سوگند یاد کرد

ماهیندا راجاپاکسه برای چهارمین بار به عنوان نخست وزیر سریلانکا سوگند یاد کرد

ماهیندا راجاپاکسه، رئیس جمهوری سابق سریلانکا پس از آنکه حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور موفق شد پیروز شود برای چهارمین بار امروز (یکشنبه) در سمت نخست وزیر سوگند یاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماهیندا راجاپاکسه در مقابل برادر کوچکتر خود گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهوری سریلانکا در یک معبد بودایی در حومه کلمبو، پایتخت این کشور سوگند یاد کرد.

ماهیندا راجاپاکسه از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ رئیس جمهوری سریلانکا بود و محبوبیت فوق‌العاده‌اش در میان اکثریت قومی سینهالی برای پایان دادن به جنگ داخلی ۲۵ ساله علیه شورشی‌های تامیل در ۲۰۰۹ است.

وی نخستین بار در ۲۰۰۴ به عنوان نخست وزیر سریلانکا انتخاب شد و بار دیگر در بازه‌ای کوتاه مدت در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در این سمت برگزیده شد.

حزب جبهه مردمی سریلانکا به رهبری برادران راجاپاکسه موفق شد در انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه گذشته ۱۴۵ کرسی از ۲۲۵ کرسی را به دست بگیرد. رقیب اصلی آن تنها ۵۴ کرسی را کسب کرد. همچنین حزب متعلق به اقلیت قومی تامیل ۱۰ کرسی به دست آورد و ۱۶ کرسی دیگر بین ۱۲ حزب کوچک دیگر تقسیم شد.

این پیروزی به برادران راجاپاکسه دو سوم اکثریت کرسی‌های پارلمان را داد که برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی که می‌تواند لازمه تحکیم حکومت سلسله‌ای در این کشور باشد، کافی است.

این بار پنج عضو خانواده راجاپاکسه به عنوان قانونگذار در پارلمان انتخاب شدند.

این برادران به ۱۵۰ کرسی برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی نیاز دارند. دست کم چهار حزب با حزب راجاپاکسه همکاری می‌کنند و این به معنای کسب حمایت خواهد بود.

با این حال تحلیلگران می‌گویند هرگونه تلاش گوتابایا راجاپاکسه برای فشار آوردن به تغییراتی که باعث تقویت اختیارات ریاست جمهوری به هزینه نخست وزیر شود، ممکن است باعث رقابت بین برادران شود.

گوتابایا راجاپاکسه نوامبر گذشته میلادی و پس از آنکه خود را تنها رهبری معرفی کرد که می‌تواند کشور را پس از انفجارهایی در کلیساها و هتل‌ها در روز عید پاک نجات دهد، به عنوان رئیس جمهوری سریلانکا انتخاب شد؛ در این حملات که با الهام گرفتن از داعش رخ داد، ۲۶۹ تن کشته شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۹ ۱۵:۴۹

کسب و کار خانوادگی!