• دوشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99052014244
  • منبع : نمایندگی ایلام

در سی و سومین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا در ایلام عنوان شد؛

برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی در ایام محرم ممنوع است

برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی در ایام محرم ممنوع است

ایسنا/ایلام استاندار ایلام گفت: نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات در همه شهرستانها ممنوع است.

«قاسم سلیمانی دشتکی» در سی و سومین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا که با حضور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار شد از ابلاغ دستورالعمل مراسمات عزاداری ماه محرم خبر داد و گفت: دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد است.

وی در این زمینه گفت: مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت‌ها، مداحان، نیروی انتظامی، حوزه بهداشت، سازمان بسیج، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز و با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: بر طبق دستورالعمل ابلاغی زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه جایی هیئت ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت فاصله‌گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم رعایت شود، ضمن اینکه پیش بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیر حضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود و در این زمینه می‌توان از کمک صدا و سیما و فضای مجازی استفاده کرد.

وی افزود: برگزاری مراسم نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله‌گذاری حداقل دو متری از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

استاندار ایلام در خصوص نذورات بر طبق دستورالعمل اعلامی در ماه محرم گفت: هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه شهرستانها ممنوع است.

سلیمانی دشتکی مسئولیت نظارت بر اجرای این پروتکل بر اساس دستورالعمل مربوطه را سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گفت: در صورت تخلف در مرحله اول به هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

سلیمانی دشتکی از صدا و سیما و رسانه ها خواست که توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا را انتشار دهند و تاکید کرد: محتوای لازم را به روش های مختلف برای آموزش همگانی به منظور رعایت اصول بهداشتی انجام دهند و از انتشار مطالب انحرافی، جناحی، حاشیه ای، اختلافی، تقابلی و مطالب با منبع هویت نامعلوم  پرهیز کنند.

وی افزود: طراحی و ترویج الگوهای جدید عزاداری از جمله هر خانه یک حسینیه با نصب پرچم جلوی در منازل و برگزاری جلسات سخنرانی آنلاین و ترویج ایجاد پویش نذر ماسک و نذر ارزاق از دیگر بندهای این دستورالعمل است که لازم است در استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در پایان بر اقناع‌سازی هیئت‌های مذهبی در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: باید در ماه محرم جوری عمل کنیم که هم مراسمات ماه محرم انجام شود و هم سلامت عزاداران تضمین شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: همه باید مواظب باشیم به خیال کاهش نسبی آمار مبتلایان و فوتی ها دوباره دچارغفلت نشویم چراکه هنوز در وضعیت قرمز قرار داریم و باید پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی به شدت اجرا شود.

سلیمانی در ادامه از رها شدن نظارت‌ها در برخی شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی شهرستان ها شاهد تشکیل برخی تجمعات بزرگ در مراسمات عزا و جشن عروسی هستیم و این نشان دهنده رها شدن نظارت است.

وی خواستار برخورد شدید با عوامل تشکیل دهندگان تجمعات بزرگ جشن و عزا در مناطق مختلف استان شد و گفت: الان قسمت عمده مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند اما عده ای کماکان نسبت به سلامت جامعه بی توجه هستند که لازم است دستگاه های ذی ربط به این موضوع ورودی قاطعانه داشته باشند و با عوامل و نقض کنندگان مصوبات ستاد کرونا برخورد کنند.

استاندار ایلام در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روز خبرنگار، این روز را به اصحاب رسانه تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای خبرنگار به ویژه خبرنگار شهید مظلوم محمود صارمی را گرامی داشت و گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه و صدا و سیما در همه مقاطع از جمله سیل، اربعین، کرونا و وقایع اجتماعی یار و یاور نظام و مردم بوده اند.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در استان و عدم برگزاری مراسم روز خبرنگار گفت: از اینکه به خاطر وضعیت کرونا نمی توانیم مراسمی به صورت حضوری با خبرنگار برگزار کنیم عذرخواهی می کنم اما سعی می شود به شکل دیگر از زحمات این عزیزان تجلیل شود.

استاندار ایلام در ادامه ضمن تشکر از اعضای سابق خانه مطبوعات برای منتخبین آرزوی موفقیت کرد و گفت: بنای همه ما حمایت از رسانه و خبرنگاران است در اینجا بار دیگر از همه دستگاه و ادارات استان می خواهم با اصحاب رسانه همکاری داشته باشند.

سلیمانی ضمن انتقاد از درج برخی مطالب در رسانه ها و فضای مجازی که با واقعیات فاصله دارند، تصریح کرد: برخی رسانه ها در نقدها واقعیات و زمان ومکان و ابروی افراد را مد نظر داشته باشند و از تهمت زدن  پرهیز کنند چون همانطور که می‌دانند باید منبع خبرها و تحلیل‌ها،  یک رسانه معتبر و رسمی باشد و نمی شود گمانه های یک فرد اساسی برای قضاوت قرار گیرد.

ضمن تقدیر از زحمات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به خاطر مشارکت قوی در امور مختلف پیش روی استان گفت: امام جمعه محترم ایلام از آغازین روزهای شیوع کرونا در مبارزه با این بیماری پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: وی یک هفته قبل از مصوبات ستاد کرونا به خاطر سلامت مردم در جهت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اقدام کرد.

استاندار ایلام کار ارزشمند و شایسته امام جمعه ایلام را علاوه بر حضور مستمر در نشست های ستاد کرونا ایجاد پویش امید و همدلی و کمک های مومنانه هفته ها قبل از سراسر کشور عنوان کرد و گفت: نماینده محترم ولی فقیه در استان علاوه بر نقش محوری در ایجاد وحدت و همدلی در امور خیر و کمک های مومنانه نیز جلودار بوده اند و از این بابت از ایشان تشکر می کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha