• سه‌شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052115663
  • خبرنگار : 71402

سازمان ملل شاکی از کارشکنی فیسبوک در ارائه مدارک جنایات علیه مسلمانان میانمار

سازمان ملل شاکی از کارشکنی فیسبوک در ارائه مدارک جنایات علیه مسلمانان میانمار

رئیس یک نهاد تحقیقاتی سازمان ملل اعلام کرد، فیسبوک با وجود قول همکاری با بازرسانی که درباره سوءرفتارها در میانمار از جمله علیه اقلیت مسلمان روهینجایی تحقیق می‌کنند، شواهدی از "جنایات جدی بین‌المللی" منتشر نکرده است.

به گزارش ایسنا، نیکولاس کومجیان، رئیس مکانیسم تحقیقاتی مستقل در مورد میانمار (IIMM) به خبرگزاری رویترز گفت، این غول رسانه اجتماعی مدارکی را در اختیار دارد که "کاملا مرتبط هستند و می‌توانند جنایات جدی بین‌المللی را اثبات کنند" اما در جریان مذاکراتی که یک سال به طول انجامیده هیچ سندی را به اشتراک نگذاشته‌اند.

او از ذکر جزئیات اسنادی که این نهاد تحقیقاتی سازمان ملل از آنها می‌خواهد، خودداری کرد. شرکت فیسبوک به درخواست اظهارنظر پاسخی نداده است.

میانمار در دیوان دادگستری بین‌المللی با اتهامات نسل‌کشی بر سر سرکوب نظامی ۲۰۱۷ علیه مسلمانان روهینجایی که بیش از ۷۳۰ هزار تن را به سمت بنگلادش، در همسایگی خود فراری داد، مواجه است. میانمار با رد اتهام نسل‌کشی مدعی است، نیروهای مسلح آن عملیات‌های "قانونی" علیه "شبه‌نظامیانی که به ایستگاه‌های پلیس حمله کردند" صورت داده است.

بازرسان سازمان ملل متحد می‌گویند، فیسبوک نقش مهمی در اشاعه سخنان آغشته به تنفر که این خشونت را تحریک کرد، داشته است. این شرکت اما مدعی است که روی توقف سخنانی با انگیزه تنفر کار می‌کند و حساب‌های مرتبط با ارتش میانمار از جمله متعلق به مقام‌های ارشد ارتش این کشور را مسدود کرده اما اطلاعات آنها را در اختیار دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ "مکانیسم تحقیقاتی مستقل در مورد میانمار" را ایجاد کرد تا مدارکی از جرایم بین‌المللی در میانمار با هدف استفاده در پیگردهای آتی جمع‌آوری کند.

کومجیان روز دوشنبه گفت: متاسفانه تا به امروز، این مکانیسم هیچ مدرکی از فیسبوک دریافت نکرده است اما رایزنی ما ادامه دارد و امیدوارم که این کارگروه بتواند در نهایت این مدرک مهم را دریافت کند.

اظهارات او در پی اقدام هفته گذشته فیسبوک برای ناکام گذاشتن تلاش گامبیا مطرح شد. این کشور پرونده نسل‌کشی علیه میانمار را در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه به جریان انداخت تا به پست‌ها و ارتباطات اعضای ارتش و پلیس میانمار دست پیدا کند.

این غول رسانه اجتماعی از دادگاه منطقه‌ای آمریکا برای واشنگتن دی‌سی خواسته است با این درخواست مخالفت کند. براساس اعلام فیسبوک، این خلاف قانونی آمریکایی است که سرویس‌های ارتباطی الکترونیکی را از افشای ارتباطات کاربران منع می‌کند. این شرکت به تازگی در بیانیه‌ای گفت، از درخواست گامبیا تبعیت نمی‌کند اما با کارگروه سازمان ملل در خصوص میانمار همکاری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha