• پنجشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99052216511
  • خبرنگار : 71290

فرجی‌راد: آمریکایی‌ها در قبال ایران کوتاه آمده‌اند 

فرجی‌راد: آمریکایی‌ها در قبال ایران کوتاه آمده‌اند 

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این که آمریکایی‌ها در قبال ایران کوتاه آمده‌اند، گفت: اروپایی‌ها به ویژه آلمان‌ها و همچنین روس‌ها در تلاش هستند تا بتوانند تاحدودی از تحریم‌ها کم کنند.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از به نوعی عقب نشینی آمریکا در پیش نویس قطعنامه تحریمی گفت‌ : در چند ماه گذشته شخص وزیر خارجه آمریکا تلاش های زیادی کرد از طریق تهدید و تطمیع  کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را راضی کند تا قطعنامه تحریمی ایران تصویب شود اما موفق نشد. 
وی تصریح کرد : شاید یکی از دلایل کنارگذاشتن برایان هوک همین مساله باشد لذا مساله قطعنامه را عقب انداختند  تا مذاکرات بیشتری با اروپایی ها انجام دهند اگر نتوانند موفق شوند شکست بزرگ دیگری در آستانه انتخابات آمریکا متوجه آنها می شود. در واقع یک شکست برای آنها خروج از برجام بوده و شکست دیگر همین مساله تحریم ها است که برای آمریکا به هیچ وجه خوب نیست.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: البته اروپایی در حال انجام اقداماتی هستند به ویژه روس ها و آلمانی ها تا اگر امکان‌پذیر باشد  تاحدی از تحریم ها کاسته شود و اجازه دهند ایران فعالیت های اقتصادی را انجام دهد.
فرجی راد ادامه داد: از سوی دیگر بحث مذاکره در ۱+۵ که احتمالا آمریکا هم حضور داشته باشد منظور این ها است که قبلا هم چنین چیزی مطرح شده بود، باید بدانیم آمریکا تصور می کرد با فشارهای تحریمی می‌تواند ایران را تسلیم کند اما موفق نشد.
سفیر پیشین کشورمان در نروژ افزود: اکنون که نزدیک انتخابات آمریکا است ترامپ هیچ دستاوردی تاکنون به دست نیاورده و تصور می کند شاید مذاکرات به نتیجه ای برسد لذا به نظر می رسد در این شرایط آمریکایی ها هستند که در قبال ایران کوتاه آمده‌اند.
وی اظهار کرد: باید یک هفته صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اروپایی‌ها به ویژه آلمان‌ها دارند تلاش‌هایی را انجام می‌دهند تا حدودی تحریم ها کم شود. ممکن است صحبت‌هایی در سطح کارشناسی انجام شود که احتمالا در مورد تحریم‌های تسلیحاتی این مساله تاثیرگذار باشد.
فرجی‌راد خاطرنشان کرد: برای این که این مساله قطعی شود باید یک هفته صبر کرد، روس‌ها و آلمان‌ها تلاش خود را انجام می‌دهند حتی وزیر خارجه آلمان به مسکو سفر کرد. لذا در تلاش هستند تا نقاط مشترک پیدا کرده و با آمریکایی‌ها مطرح کنند.
انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۰۲

سیاست عملگرایانه ، آیا سیاست ورزان ما نیز عملگرا هستند یا شعارزده ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۱۸

بدترین سیاست خارجی را در چهار سال گذشته داشتیم !!....

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۸:۳۵

راهکاری برای سیاست خارجی بهتر دارید؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۰۹:۳۵

این اگر واقعیت داشته باشه نشان میدهد سیاست مقاومت حداکثری نتیجه بخش است این سمبه پر زور ایران غربی ها را متوجه اشتباهشان میکند و می فهمند که فشار حد اکثری مقاومت حد اکثری دارد. تحریم زیاد مثل انتی بیوتیکه /خداکنه برخی ها با شل نکنند .

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۰:۲۶

هدف شرکای اروپایی ترامپ باز کردن مجدد پای آمریکا به توافق برجام بعد از خروج با هدف تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و بازگردان تحریم بین اللملی است. کجا درس سیاست خوانده آید شما آقایان آیا تا بحال تاریخ ایران را مرور کرده اید. کسی دوست دشمن خود را نشناسد بر او ملامتی نیست اگر هلاک شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۱:۴۲

استاد دانشگاه.افق دید شما فقط یک هفته است؟ آیا هدف اروپا بازگرداندن آمریکا به میز مذاکره 5+1 و بعد استفاده از مکانیسم ماشه برجام نیست؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۲:۳۰

فارغ از همه تحولات ، باید ما خودمان را همیشه در تحریم ببینیم چون راهی را که شروع کردیم به هیچ وجه نباید برای خودکفایی متوقف شود چه تحریم نباشد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۳:۲۵

کوتاه آمدن آمریکا نتیجه اثرات سیلی های مکرر و مشت بر دهان آمریکاست اخوی!!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۷:۵۱

زرشک ، شب دراز است و تحریم ها بیدار

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۴:۴۹

احتمالا می خوان ما را فریب بدن در قبال قول کم کردن تحریم ها تحریم تسلیحاتی ادامه پیدا کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۲۱:۲۴

که چی؟ مگر تسلیحات نون سفره‌ی مردم میشه؟! تازه با ایجاد حس امنیت کاذب معلوم نیست چه‌کاری به دستمون بده.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۷:۳۳

قطعا در روزهاي آينده خبر لغو برخي تحريمها اعلام ميشود - بين ايران و امريكا و ساير اعضاي 5+1 پيامهاي مثبتي در اين زمينه رد و بدل شده . به اميد روزهاي بهتر براي ايراني

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۹:۲۴

کجا آمریکا کوتاه آمده ؟ آمریکا از اول هدفش تمدید تحریم اسلحه بوده و بقیه آن کشک است ، ما را بمرگ گرفته که به تب راضی شویم!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۱:۰۹

این اروپایی های کفتار صفت مخصوصا آلمانی های فاشیست هیچ وقت محض رضای خدا برای کسی کاری انجام نمیدهند چون ایران بسمت چین برای قرارداد۲۵ساله حرکت کرده وترامپ تروریست هم به پایان حکومتش نزدیک شده احساس خطر کرده اند از جناب پرزیدنت ظریف خواهش دارم همین فرمون باید جلو که دیگه کارشون تمومه موفق باشی سردار به امید نابودی تمام اجنبی های کثیف ودو رو

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۲:۱۰

ما نبایس اجازه بدهیم باز هم همان برنامه های برجام شروع بشود در ازای کمتر کردن تحریمها منتظر چی ازایران هستند ؟؟ دوباره سر این دولت کلاه بگذارند ؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۴:۴۳

آمریکایی ها به خاطر خودشان عقب نشینی کردند ،نه به خاطر ایران!

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۶:۴۴

یا باید بپذیریم که نوکر امریکا باشیم و یا باید هزینه بپردازیم....

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۶:۵۰

بهترین سیاست خارجی را در این چهار سال گذشته داشتیم.مقاومت در مقابل فشار و تحریم ها.نشانگر عزت است.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۴ ۰۷:۳۸

اگه آمریکا بخواهد دوباره به برجام برگرده وقفه ای که بوجود آورده وضرروزیانی که زده باید جبران کنه نمی شه که هروقت خواست بره بیرون و دوباره بیاد چه اطمینانی وجود دارد اگه بیاد دوباره نره