• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052216647
  • خبرنگار : 71592

احتمالا عراق برای تقویت مرزهای مشترک با سوریه درخواست حمایت بین‌المللی می‌کند

احتمالا عراق برای تقویت مرزهای مشترک با سوریه درخواست حمایت بین‌المللی می‌کند

دولت بغداد به دنبال تحکیم امنیت مرزهای مشترک با سوریه است و احتمال دارد برای اجرای این طرح خود حمایت بین‌المللی درخواست کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت قطری العربی الجدید، دو مسؤول عراقی در بغداد اعلام کردند، دولت درصدد تصویب توصیه ارتش درباره احداث استحکامات جدید در طول مرزها با سوریه به طول ۶۲۰ کیلومتر است. این استحکامات شامل ایجاد سنگرها، دیوارهای بتنی، نصب دوربین و سیستم حسگر امنیتی برای مقابله با نفوذ از طریق مرزهاست.

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح می‌شود که مقامات عراق از تقویت‌های جدید در مرز مشترک با سوریه خبر دادند تا از هرگونه تلاش برای نفوذ تروریست‌ها جلوگیری کنند.

مسؤولان نظامی عراق می‌گویند، بقایای گروه تروریستی داعش مستقر در شرق و شمال شرق سوریه تلاش می‌کنند از طریق مرزها یا از طریق تونل‌هایی که قبلا حفر شده به داخل عراق نفوذ کنند.

علاوه بر این، گزارش‌هایی درباره وجود روابط همکاری میان قاچاقچیان وابسته به شبه نظامیان سوریه دموکراتیک "قسد" وجود دارند که  نیروهای مسلح داعش را از طریق مناطق تحت کنترل داعش در ازای دریافت پول وارد عراق می‌کنند.

یک مسؤول نظامی عراقی در بغداد گفت، دولت در کنار تلاش برای بستن مرزهای عراق - سوریه، منع نفوذ و پایان هرج و مرجی که پس از سال ۲۰۱۴ به وجود آمده است، به دنبال تصویب طرح احداث استحکامات بزرگی است که شامل احداث دیواری به امتداد ده‌ها کیلومتر برای جدا کردن مرز میان سوریه و عراق، سنگرها، خاکریزها، ایست‌های بازرسی، برج دیده بانی، دوربین‌های حرارتی در مناطق شکننده مرزهاست.

وی گفت، هدف از این طرح کمک به ارتش و گارد مرزی عراق برای مقابله با نفوذ، عملیات قاچاق در مرز دو کشور است اما در عین حال این طرح هزینه سنگینی دارد که با وضعیت مالی کشور همخوانی ندارد به همین دلیل بعید نیست که بغداد از طریق ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا برای اجرای این طرح حمایت بین‌المللی درخواست کند.

یک منبع دیگر در فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه مسؤول تامین امنیت مرزهای عراق و سوریه گفت، پیشنهاد کمک به نیروهای عراق در تامین امنیت مرزها به این دلیل است که اوضاع در طرف سوری هم مرز با عراق به این زودی تثبیت نخواهد شد و ده‌ها شبه نظامی در مرز مشترک الانبار عراق با بوکمال و التنف سوریه و شبه نظامیان سوریه دموکراتیک نیز در منطقه مقابل استان نینوا مستقر هستند و نزدیک آنها گروهی از نیروهای وابسته به دولت دمشق و نیروهای آمریکایی، روسیه و ترکیه مستقرند علاوه بر آنها داعش نیز در این مناطق فعالیت دارد بنابراین لازم است که با تقویت‌هایی از این دست از خاک عراق حفاظت شود.

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ۲۹ ژوئیه از ورود تجهیزات نظامی برای تامین نوار مرزی با سوریه خبر داد. همزمان بغداد یک عملیات نظامی برای تعقیب نیروهای تروریستی و ممانعت از نفوذ آنها به داخل کشور اجرایی کرد.

سعد الحدیثی، کارشناس امور امنیتی عراق گفت، اقدام کشور برای تامین امنیت مرزها ممکن است حمایت بین‌المللی را کسب کند به خصوص که مرزهای سوریه از سال ۲۰۰۳ نخستین منبع ناامنی در عراق بوده و تداوم نفوذ تروریست‌ها هر چند اندک تاثیر گذار است و ممکن است نفوذ یک عامل انتحاری فاجعه‌ای را داخل عراق برجای بگذارد؛ فجایعی که پیش از این هم با حملات انتحاری تروریست رخ داد.

وی ادامه داد، تقویت مرزها ممکن است عراق را در آینده از اعزام گروه‌های نظامی بزرگ برای تامین امنیت مرزهای بی‌نیاز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha