• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99052517732
  • منبع : نمایندگی ایلام

آنچه انقلاب کشاورزی را در استان ایلام رقم زده است

آنچه انقلاب کشاورزی را در استان ایلام رقم زده است

ایسنا/ایلام هفته‌‍‌ای که گذشت، هفته‌ای پربار برای کشاورزی استان بود، هفته‎ای که در آن 1500 هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی منطقه کنجانچم شهرستان مهران از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس‌جمهوری، استاندار ایلام و معاون وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

رئیس جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس پروژه آبرسانی نوین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان های ایلام و کرمانشاه را با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی همزمان مورد بهره برداری قرار داد.

سهم استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ هکتار است که این طرح در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

کل سهم پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام ۱۷ هزار و ۸۸۹ هکتار است که باید توسط وزارت نیرو اقدامات تکمیل عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و تخصیص آب آن انجام شود.

برآورد هزینه وزارت نیرو برای تکمیل سامانه گرمسیری در حوزه استان ایلام جهت ایجاد شبکه اصلی و انتقال آب ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

«قاسم سلیمانی دشتکی» در  آیین افتتاح احداث شبکه های فرعی آبیاری استان ایلام که بصورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری انجام شد با اشاره به این مهم که ۱۸ هزار هکتار از طرح سامانه گرمسیری تا تکمیل نهایی این پروژه در استان ایلام باقی مانده است، کرد: در صورت تامین اعتبار سه هزار هکتار دیگر از این طرح تا آذرماه امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: بر اساس رایزنی های انجام گرفته میان سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو مقرر شده است اعتبارات خطوط اصلی انتقال آب از استان کرمانشاه به سد کنجانچم و آبگیری این سد و اراضی پیرامون سد تامین شود.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی سهم خود از پروژه سامانه گرمسیری را انجام داده و تکمیل نهایی و اصلی طرح بر عهده وزارت نیرو است.

وی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی کار خود در زمینه طرح های آبیاری نوین را به اتمام رسانده و امید است که وزارت نیرو نیز تا قبل از پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید نسبت به تکمیل این پروژه ها اقدام کند.

همچنین «خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی نیز با حضور در استان ایلام، با اشاره به افتتاح ۱۵۰۰ هکتار از سامانه گرمسیر توسط رییس جمهور این طرح را یکی از طرح های مهم و بنیادین آب و خاک در کشور عنوان کرد و گفت: طرح سامانه گرمسیری از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده و هم اکنون بیش از ۱۴ هزار هکتار در حوزه کشاورزی به بهره برداری رسیده که از این میزان ۱۵۰۰ هکتار آن در استان ایلام بوده است.

وی ادامه داد: این طرح می‌تواند به تثبیت خاک و گسترش اراضی کشاورزی آبی و ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان و مردم استان و رونق کشاورزی و اقتصادی در استان کمک کند.

خاوازی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی طرح های وزارت جهاد کشاورزی در استان خبر داد و گفت: این طرح ها که در حوزه آب و خاک هستند به محض تامین آب آنها ۶ درصد باقیمانده نیز تکمیل شده و انشالله کشاورزان از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

وی در پایان گفت: نکته حائز اهمیت در تبدیل اراضی کشاورزی دیم به آبی این است که بیش از ۳ تا ۴ برابر افزایش درآمد برای کشاورزان در پی خواهد داشت.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در دیدار با دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای ممتاز دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی استان گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی استان انقلابی بر پا شده است.

وی ادامه داد: در ایلام ۲ طرح بزرگ در رابطه با وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده که یکی طرح ۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در شهرستان دهلران، عین خوش و فکه انجام می شود که تاکنون بیش از ۴۱ هزار هکتار آن افتتاح و به بهره برداری رسیده است‌.

وی افزود: طرح بزرگ دیگر سامانه گرمسیری است که ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم استان را به آبی تبدیل می کند، این طرح نیز با حمایت مقام معظم رهبری در حال اجرا است که امروز با افتتاح ۱۵۰۰ هکتار در مجموع حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسید.

استاندار ایلام در ادامه گفت: مابقی این طرح نیز دو فاز دارد که در فاز اول آن آبگیری سد کنجانچم است که با تامین اعتبار و تکمیل تونل های انتقال آب از کرمانشاه به ایلام تا پایان سال مالی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کار وزارت جهاد کشاورزی در بخش سامانه گرمسیری در حال حاضر به پایان رسیده است، اضافه کرد: فقط بحث انتقال خطوط اصلی را داریم که در اختیار وزارت نیرو است.

سلیمانی دشتکی در ادامه به پروژه دیگر وزارت‌ جهاد کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: پروژه مهم دیگری که این وزارتخانه در دست اقدام دارد آبرسانی به حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان است که تاکنون بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار داریم تا پایان سال مالی امسال این پروژه‌ نیز به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان افزود: با اجرای پروژه های بخش کشاورزی در استان تعداد زمین های آبی استان به دو نیم برابر نسبت به قبل از دولت تدبیر و امید افزایش می یابد و این یک تحول بزرگ و تاریخی در این حوزه به شمار می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha