• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99052719745
  • خبرنگار : 71191

این داستان واقعی است + فیلم

این داستان واقعی است + فیلم

اگر روزی در حال دیدن بنایی تاریخی متوجه ریزش بخش‌هایی از تزیینات آن مثل کاشی‌ها شدید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

به گزارش ایسنا، هر چند در طول یکی دو سال گذشته مطالبه‌گری مردم نسبت به وضعیت آثار و بناهای تاریخی بسیار بیشتر از گذشته شده و در زمان وقوع تخریبِ یک بنای تاریخی نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند، اما احتمالا درصد کمی از بازدیدکنندگانِ یک بنای تاریخی در زمان بازدید با تخریبِ آنی یا ریزش بخشی از تزیینات یک بنا موجه شده باشند یا اصلا حواس‌شان به وقوع این دست از رخدادها بوده باشد.

امیر رضایی یک بازدیدکننده کاخ گلستان است که چند روز قبل با چنین اتفاقی مواجه می‌شود. این معمار، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی و گردشگری که صبح ۱۲ مرداد به کاخ گلستان رفته متوجه ریزش بخشی از آجرهای لعابدار پله کریمخانی در این کاخ جهانی می‌شود و آن را به چشم می‌بیند.

او که برای گرفتن اطلاعاتی از «بهرام کرمانشاهی نقاش» به کاخ گلستان رفته بود تا از کسی که نقاشی‌های عمارت «حرمسرا» را کشیده که در دوره‌های گذشته تخریب شده و ساختمانی جدید جای آن را گرفته، اطلاعاتی به دست آورد، دیده‌های خود را این‌طور روایت می‌کند: «ساعت ۱۰ صبح کاخ گلستان بودم و درست مقابل پله‌های خلوت کریمخانی، قسمتی از آجرهای لعابدار روی پله خلوت کریمخانی ریخته بود. آجرها را جمع کردم و یک گوشه گذاشتم تا از گم شدن‌شان جلوگیری کنم، بخش‌های درشت و سالم را داخل کیسه گذاشتم و به دفتر مدیریت مجموعه رفتم.

به کارمندان و حراست مجموعه گزارش دادم تا در نهایت یک خانم آمد و خرده‌ آجرها را جمع کرد. مطمئن شدم وی از کارمندان موزه است، در نهایت تکه‌های درشت را که جمع‌آوری کرده بودم به او تحویل دادم.»

و سرانجام جبار آوج – معاون اجرایی کاخ گلستان – در صفحه شخصی امیر رضایی و بعد از اعتراض‌هایی که توسط برخی از دوستداران میراث فرهنگی منتشر شده بود، نوشته است: «کاخ ارزشمند گلستان معادل هفت‌هزار مترمربع کاشی‌کاری فقط در محوطه و با تکنیک‌های مختلف دارد که خوشبختانه بارها و به کرات توسط همکاران سابق من مرمت، تثبیت و استحکام‌بخشی شده‌اند، کاشی مشبک از همان بخش‌های  بازسازی‌شده در سالیان اخیر است که به دلیل فرسودگی مصالح دچار ریزش شده و هم‌اکنون در کارگاه مرمت کاشی مجموعه در دست مرمت مجدد است.»

او در ادامه حتی علاقه‌مندان را به بازدید حضوری از روند مرمت این بخش و سایر بخش‌ها دعوت و تاکید می‌کند که وسعت تزیینات وابسته به معماری و تنوع تکنیک‌ها، تزیینات این مجموعه را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا  تبدیل کرده است به طوری که طبق سه ماده از مواد شرایط ثبت جهانی، این کاخ در سال ۱۳۹۲ جهانی شده و توسط همین کارمندان  فعلی مراحل ثبت آن انجام شده است.

این فیلم که توسط امیر رضایی ثبت شده است ریزش آجرهای لعابدار بالای سردر ورودی خلوت کریمخانی را نشان می‌دهد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۸ ۰۲:۵۷

ممنون از اقای امیر رضایی که اطلاع رسانی کردند