• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 99052820681
  • خبرنگار : 71646

یک فعال محیط زیست تأکید کرد

لزوم اقتدار محیط زیست برای دفاع از مایملک محیط زیستی خود در میانکاله

لزوم اقتدار محیط زیست برای دفاع از مایملک محیط زیستی خود در میانکاله

پناهگاه حیات وحش میانکاله که از روزهای ابتدایی بهمن ماه سال گذشته با حادثه تلف شدن بیش از 40 هزار پرنده مهاجر در تالاب آن رو به‌رو شده بود حالا با معضل آتش‌سوزی‌های متعدد در اراضی این تالاب دست و پنجه نرم می‌کند. گرچه خبر از مهار آتش‌سوزی اخیر در این منطقه به گوش می رسد اما یک فعال محیط زیست معتقد است تنشی که براثر آتش‌سوزی برای حیات وحش این منطقه ایجاد شده حتی پس از اطفای حریق نیز دیگر قابل جبران نخواهد بود.

محمد درویش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌های متعدد در اراضی تالاب میانکاله منجر  به ایجاد تنش در زیستگاه حیات وحش می‌شود، اظهارکرد: تنش ایجاد شده تا حدی جدی است که پرنده‌هایی که در این منطقه تخم‌ریزی کرده‌اند را مجبور به ترک محل تخم‌های خود می‌کند و در نتیجه سبب از بین رفتن تخم‌ها و کشتار وسیع جوجه‌ها می‌شود و این تنش ایجاد شده دیگر قابل جبران نخواهد بود.


وی همچنین تصریح کرد: این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از پوشش‌های گیاهی و درختچه‌ای پناهگاه حیات وحش میانکاله را از بین ببرد. این در حالیست که پوشش درختچه‌ای یکی از مؤلفه‌های ایمن‌سازی زندگی موجوداتی از جمله پرندگان مهاجر است که می‌توانند درون آن‌ها آشیانه‌سازی کنند. بنابراین حتی زمانی‌که آتش در این منطقه خاموش می‌شود تا چندین سال نمی توان امنیت لازم را برای پرندگان بوجود آورد تا  بتوانند به آن منطقه بازگردند و آشیانه‌سازی کنند.


درویش با بیان اینکه باید برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده و پناگاه‌های حیات وحش تلاش کرد و تمهیدات پیشگیرانه درنظر گرفت، تاکید کرد: بسیاری از کشاورزان بر اثر یک باور غلط به این نتیجه رسیده‌اند که اگر باقی‌مانده کاه و کلش محصول خود را آتش بزنند هم زمین ضدعفونی می‌شود و هم حاصلخیزی خاک افزایش پیدا می‌کند و به‌همین دلیل هر سال این رسم را ادامه می‌دهند درصورتی که پژوهش‌های جدید نشان داده که نه تنها این اقدام باعث افزایش حاصل‌خیزی خاک نمی‌شود بلکه بسیاری از میکوریزا (هم‌زیستی سازنده بین یک قارچ و ریشه‌های یک گیاه)، جانداران ریز و باکتری‌های مفید در اثر این آتش‌سوزی‌ها از بین می‌روند و حاصلخیزی خاک نیز کم می‌شود. بنابراین باید به کشاورزان آموزش داد که آتش زدن باقی مانده کاه و کلش به نفع ارتقاء حاصلخیزی خاک زمین‌های کشاورزی آنان نیست.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد آتش برافروخته شده توسط کشاورزان به زمین‌ها و مراتع همجوار سرایت می کند، تصریح کرد: برخی کشاورزان به کارشناسان دولتی اعتماد ندارند؛ اما در عین حال اعتماد لازم را به سازمان‌های مردم نهاد دارند از این رو اگر دولت به سازمان‌های مردم نهاد بها و اجازه فعالیت‌های درخورتری از سوی آنان دهد در این‌ صورت این سمن‌ها هستند که می‌توانند با کشاورزان ارتباط برقرار کنند و به آنان ثابت کنند که لازم نیست کاه و کلش باقی‌مانده محصولات خود را آتش بزنند که در بسیاری از موارد نیز باعث ایجاد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.


این فعال محیط زیست درباره آتش‌سوزی‌های متعدد در پناهگاه حیات وحش میانکاله اظهار کرد: تنها عرصه سواحل دریای خزر که هنوز ساخت و ساز در آن صورت نگرفته است همان پهنه نوار 60 کیلومتری میانکاله است که بسیاری از سوداگران زمین، زمین‌خواران و دریاخواران اکنون برای تصاحب آن چشم و دندان تیز کرده‌اند.


درویش در پایان تصریح کرد: معتقدم که تمام آتش‌سوزی‌ها، تخریب‌ها و سموم ریخته شده در پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله به‌صورت عمدی صورت گرفته شده تا افراد سودجو بتوانند این منطقه را به برهوتی تبدیل کنند که در نهایت در آن ویلاها و ساختمان‌هایی را بسازند. تا زمانی‌که سازمان حفاظت محیط زیست از اقتدار لازم برخوردار نباشد، نمی‌توان امید داشت که از مایملک محیط زیستی خود در میانکاله دفاع کند.

به گزارش ایسنا، بامداد یکشنبه (26 مرداد) بخشی از اراضی تالاب بین المللی میانکاله طعمه حریق شد که به گفته مسئولان پس از گذشت یک روز به‌طور کامل مهار شد. این در حالیست که حسینعلی ابراهیمی کارنامی - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران- از وقوع 9 مورد آتش‌سوزی در اراضی تالاب میانکاله از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داده و این در حالیست که در بهمن سال گذشته بیش از 40 هزار پرنده مهاجر در این تالاب تلف شدند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha