• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99052820816
  • منبع : نمایندگی مازندران

روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی مازندران-ساری

برداشت و حمل خاک جنگل جرم است

برداشت و حمل خاک جنگل جرم است
عکس تزیینی است

ایسنا/مازندران روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - ساری با اشاره به انتشار گزارش "تاراج خاک‌ جنگل‌های شمال/ هر ۱۰ کیلوگرم ۲۰ هزار تومان!" در ایسنا، در توضیحاتی اعلام کرده است: به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد جرم تلقی شده و مجرم به حکم قانون به یک ماه تا یکسال حبس محکوم می شود.

در توضیح روابط عمومی این اداره کل با تشکر از دغدغه ایسنا نسبت به حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و با عنایت به درج خبر با عنوان (تاراج خاک جنگل های شمال/ هر ۱۰ کیلومتر ۲۰ هزار تومان) در روز دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ آمده است: جنگل های هیرکانی همچون سایر بوم سازگان های مشابه در نقاط دیگر کره زمین با دارابودن ساختاری پیچیده و با ویژگی های خاص همچون سازگاری و قدرت احیا و با گونه های منحصر به فرد از گیاه و جانور، قرن هاست که سایه امیدبخش خود را بر سر ساکنان این دیار گسترده است و ارزش و اهمیت این میراث ارزشمند بر کسی پوشیده نیست.  

لیکن از دیرباز هم نشینی انسان با این بوم سازه همواره به سود بشر و غالبا  به زیان و ضرر این گنجینه انجامیده است و با وجود قوانین حمایت‌گر - که اگرچه گاه به حد کافی بازدارنده نبوده اند  - این پهنه همچنان زخمی تبر نااهلان و مورد تصرف بندگان حرص و آز و گاه افراد غافل و ناآگاه قرار گرفته است.

هم‌چنین در این جوابیه یادآوری شده است: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پس از گذشت بیش از ۵ دهه از اجرای طرح های جنگلداری طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر سیاست های اساسی و نگرش های کارشناسی، رویکردهای اجرایی خود را در جهت افزایش توانمندی و حفاظت جنگل های کشور تغییر داده و اصلاح نموده است، لیکن بدیهی است هر تصمیم اساسی که نقطه ای از آن با جامعه انسانی در ارتباط باشد بدون حمایت و پشتیبانی اجتماع به درستی قابل اجرا نخواهد بود.

در توضیحات این اداره کل آمده است: به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد جرم تلقی شده و مجرم به حکم قانون به یک ماه تا یکسال حبس محکوم می شود، بدیهی است برداشت خاک جنگل و حمل آن به خارج از عرصه های جنگلی نیز به دلیل تأثیرات منفی که بر چرخه ی حیات بوم سازگان جنگل خواهد داشت مشمول ماده ی قانونی مذکور بوده و با متخلفان در راستای قوانین و مقررات موجود برخورد خواهد شد.

پر واضح است با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، هر فرصت طلبی به دور از چشم مامورین و با مطامع شخصی و تحصیل مال از راه نامشروع مبادرت به قاچاق محمولات جنگلی و حتی خاک های جنگلی نماید. اما آن چه که بر اساس شرح وظائف هر روز عوامل یگان حفاظت با بکارگیری نیروهای سازمانی و برون سازمانی و ایجاد تعامل با دستگاه های مرتبط در امر پاکسازی، کشف، ضبط و دستگیری افراد متخلف اقدام و با تشکیل پرونده مرتبط و برآورد خسارت وارده به عرصه ملی در جهت برخورد و مبارز با مجرمین برآمده، لذا یگان حفاظت با شناسایی و اقدامات فنی با فعالان فروش محمولات جنگلی(چوب آلات، خاک و خاکبرگ ها) اقدام و هیچ کوششی دریغ نخواهد نمود.

اداره‌کل منابع طبیعی مازندران - ساری با اشاره به این نکته که تاکنون هیچ گونه گزارشی در بحث قاچاق خاک واصل نشده است و چنانچه مشاهداتی در این خصوص صورت پذیرد، با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد، تاکید کرده است که با تحت پوشش داشتن ۷۹۴ هزار  و ۱۵ هکتار از عرصه های جنگلی منطقه هیرکانی و با فعالیت شبانه روزی ۱۰۸ ایستگاه ایست و بازرسی، حفاظت از این پهنه گسترده را برعهده دارد و  با حضور شبانه روزی نیروهای یگان ویژه حفاظت جنگل در سطح جنگل ها و مراتع این حوزه ، روزانه حجم زیادی از چوب آلات و محمولات قاچاق در این محدوده کشف و ضبط می گردد. لیکن بدیهی است با وجود راههای دسترسی متعدد و گستردگی حوزه مورد عمل و از طرف دیگر معضلات اقتصادی و اجتماعی که غالب آبخیزنشینان  با آن روبه رو هستند امکان پیشگیری صد در صد از وقوع جرایم مرتبط ناممکن است. کما اینکه در سایر حوزه های اجتماعی نیز چالش های مشابه وجود داشته و بررسی دلایل وقوع آن بر عهده جامعه شناسان و پژوهشگران حوزه های اجتماعی است.

در ادامه این جوابیه آمده است: طی یکسال اخیر پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی بند (ب) ماده ۲۹ قانون احکام دائمی ، این اداره کل با برگزاری کارگاه ها و دوره های ترویجی به ویژه در مناطق روستایی سعی نموده تا ضمن آگاهی بخشی جهت توانمند سازی روستاییان و پیش آگاهی جهت اجرای طرح مدیریت پایدار حوزه های آبخیز،  فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی را  بیش از گذشته به فرهنگ عمومی تبدیل نماید. با این وجود ضمن بازنگری برنامه های آتی، تلاش مضاعفی در پیش است تا ضمن توانمند سازی نیروی انسانی و آموزش کارکنان درگیر در این بخش، تا حد امکان از بروز تخلفات مشابه جلوگیری شود.  

این اداره کل در ادامه ضمن سپاس از خبرگزاری ایسنا و گزارشگر آن که با هدف روشنگری و حساس نمودن دیدگاه عموم به موضوع حفظ و حراست از جنگل ها به تهیه این گزارش پرداخته، ابراز عقیده کرده است که این نحوه گزارش تأثیری در روشنگری و بازدارندگی اقشار جامعه نداشته و چه بسا سبب تحریک افراد ناآگاه در مبادرت به این فعل مذموم می گردد و بر آسیب های بیشتر به طبیعت منطقه و حتی جامعه دامن می زند. لذا از این رو پیشنهاد می گردد در موارد مشابه علاوه بر دیدگاه منتقدانه با جامع نگری به مسأله مورد بحث، رسالت اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی به شیوه ای حرفه ای و قابل استناد صورت پذیرد.

در پایان این توضیحات از کلیه کارشناسان و پژوهشگران حوزه منابع طبیعی و علاقمندان به طبیعت دعوت می شود تا راهکارهای اجرایی در ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و تبدیل آن به فرهنگ عمومی را به هر شکل ممکن (حتی الامکان به صورت مکتوب) به روابط عمومی و یا اداره آموزش ترویج و مشارکت های مردمی  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری ارائه فرمایند تا در نشست های تخصصی مورد ارزیابی و در صورت تایید تیم های کارشناسی و کمیته های تخصصی  به مورد اجرا گذارده شود.  علاوه بر این سامانه   ۱۵۰۴  به صورت شبانه روزی آمادگی دریافت گزارشات مردمی از هرگونه تخلف در سطح جنگل ها و مراتع کشور می باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha