• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99052821008
  • خبرنگار : 50210

آغاز مرمت قلعه بهادری در کمیجان

آغاز مرمت قلعه بهادری در کمیجان

ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کمیجان از آغاز مرمت قلعه بهادری خبر داد.

سعید نیک نام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه قلعه خاندان بهادری مربوط به دوره قاجار است که زمین آن ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد، افزود: بنای قلعه سه هزار مترمربع و دارای دو بخش و دو درب چوبی در قسمت شمالی و غربی است که البته درب اصلی در بخش جنوبی بنا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های قلعه در بخش شمالی بنا قرار گرفته که به بخش اعیان‌نشین شهره است، گفت: این قلعه علاوه بر شاه نشین دارای باغ، قلمستان و برج‌های بلند است که متاسفانه در طول زمان برج‌ها آسیب دیده و ارتفاع به شش متر رسیده است.

نیک‌نام مصالح به کار رفته در ساخت این بنا را خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ عنوان کرد و افزود: مجموعه قلعه خاندان بهادری، شش بخش دارد که از آن میان، دو قسمت در محدوده هشتی در ضلع جنوبی قلعه و مربوط به اصطبل‌ها و محل نگهداری چهارپایان بوده است و وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های قلعه، در بخش شمالی آن قرار گرفته که مدت‌ها، به عنوان بخش اعیان‌نشین قلعه، کاربری داشته است.

وی اضافه کرد: بخش بیرونی عمارت قلعه بهادری، مجموعه‌ای از اتاق‌های پنج دری و سه دری و ایوان‌های ستون‌دار، با تزیینات چشم‌نواز و زیبا در اروسی‌ها و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی است که ضمن جذابیت دادن به معماری قلعه، اشرافیت بخش بیرونی به حیاط مرکزی را نیز مهیا کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کمیجان با بیان اینکه این بنای تاریخی با شماره ۷۷۰۱ در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: ضلع شمال غربی بنا شامل ساختمان شاه‌نشین قلعه و فضای مطبخ غربی به دلیل بارندگی بیشترین آسیب را دیده است که مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عملیات مرمت قلعه خاندان بهادری روستای اسفندان شهرستان کمیجان با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون  ریال آغاز شد که دو ماه به طول می‌انجامد، اما برای مرمت کل بنا بیش از سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نیک‌نام افزود: در حال حاضر کاربری بنا تاریخی است و با تکمیل مرمت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha