• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 99052821095
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد

پیش بینی تولید ۲۶۵ هزار تن انگور از تاکستانهای آذربایجان غربی

پیش بینی تولید ۲۶۵ هزار تن انگور از تاکستانهای آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت انگور از باغ‌های این استان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انگور از باغهای استان ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

 رسول جلیلی امروز ۲۸ مرداد بابیان اینکه پیش بینی تولید این محصول طی سال‌جاری در استان افزون بر ۲۶۵ هزار تن است، گفت: سطح زیرکشت باغات انگور استان ۲۱ هزار و ۸۰۸ هکتار بوده و شهرستان ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیر کشت این محصول داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  بیان کرد: باغات بارور انگور استان ۲۰ هزار و۷۹۵ هکتار بوده و به دو صورت دیم و آبی هستند و از مجموع ۲۶۵ هزار تن انگور تولیدی در استان، بیش از ۲۴۴ هزار تن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم برداشت می شود.

وی اظهار کرد: شهرهای عمده تولید کننده نیز ارومیه، میاندواب، نقده، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه و شاهیندژ است وعمده باغات دیم انگور در شهرستانهای سردشت و پیرانشهر قرار گرفته‌اند.

جلیلی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه  صادر می‌شود، اضافه کرد: عمدتا بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

به نقل از روابط عمومی این سازمان وی گفت: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می‌شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: زمان برداشت انگور از برحسب ارقام و مناطق استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

جلیلی ادامه داد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فراوری می‌شود.

وی تاکید کرد : طرح فراز ( ایستاده ) باغات انگور عمدتا در شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب و نقده توسعه یافته است و حدود ۷۵٠٠ هکتار از باغات استان را شامل می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha