• چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99052921871
  • خبرنگار : 71219

شفاف‌سازی‌های فارابی برای «رستاخیز»

شفاف‌سازی‌های فارابی برای «رستاخیز»

بنیاد سینمایی فارابی تاکید دارد که فیلم «رستاخیز» با توجه به صدور مجوز نمایش خانگی در موسسات مجاز عرضه VOD و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، در این فرصت عرضه شود.

در پی گفت‌وگوی ایسنا با تقی علیقلی‌زاده - تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» - پیگیری‌هایی برای وضعیت این فیلم از بنیاد سینمایی فارابی که بیشترین سهم را از فیلم در اختیار دارد، انجام شد که بر پایه مستندات و نامه‌نگاری‌های مدیرعامل این بنیاد - با علیقلی‌زاده است؛ مکاتباتی که در راستای شفاف‌سازی در سایت سازمان سینمایی موجود است.

در آخرین نامه ثبت شده در رابطه بافیلم «رستاخیز» به تاریخ 21 مردادماه 1399، علیرضا تابش – مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی -  خطاب به تقی علیقلی‌زاده نوشته است: «با توجه به واگذاری مسئولیت توزیع فیلم و برنامه‌ریزی و اقدام جهت هر گونه بهره‌برداری در داخل و خارج از کشور به جنابعالی به عنوان تهیه‌کننده با رعایت حقوق کلیه سهام‌داران و ارائه گزارش فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و آتی از سال 1396، انتظار می‌رفت پیش از سرقت و انتشار غیرقانونی نسخه عربی فیلم در فضای مجازی عرضه و نمایش آن انجام شود.

با توجه به صدور مجوز نمایش خانگی در موسسات مجاز عرضه VOD و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، بنیاد بر موضع خود برای عرضه فیلم رستاخیز در این فرصت، مجددا تاکید داشته، این امر را به نمایندگان دیگر سهام‌داران نیز اعلام کرده است.»

تابش همچنین در این نامه به آنچه کارگردان فیلم رستاخیز (احمدرضا درویش) در صحبت‌های خود به عزم تهیه‌کننده فیلم برای عرضه فیلم «رستاخیز» در VODهای جهانی نظیر نتفلیکس، آمازون و... و نیز صحبت‌های تهیه‌کننده برای ایجاد یک پلتفرم مخصوص برای نمایش این فیلم هم اشاره کرده بود.

در این نامه آمده است: «در باب هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه عرضه فیلم، نظر بنیاد دایر بر بهره‌بردن از امکانات و سامانه‌های موجود تخصصی، طی نامه مورخ سوم اردیبهشت سال 1399 به سهامداران اعلام شده است.»

او در نامه‌ اریبهشت‌ ماه نوشته بود: «طرح پیشنهادی (ایجاد بستر دیجیتال برای عرضه بین‌الملی فیلم رستاخیز) به لحاظ تخصصی، از قوت و جامعیت لازم برخوردار نبود و صرفا ابزاری را برای «ارائه فیلم» مطرح می‌کند که پلتفرمی برای پخش است و به طرح و برنامه و راهبرد کلان پخش و عرضه اشاره‌ای نمی‌شود و به همین دلیل مزیت ایجاد چنین بستری برای تک محصول و بهره نبردن از امکانات و سامانه‌های موجود تخصصی مشخص نمی‌شود.»

همچنین در این نامه علاوه بر اشاره به اینکه در خصوص عرضه فیلم مزبور در ایران، طرح و پیشنهادی ارائه نشده،  تاکید شده است که ایجاد بستر عرضه دیجیتال برای یک فیلم و هزینه نسبتا زیاد برای راه‌اندازی آن بدون داشتن مجموعه‌ای از فیلم و محصولات دیگر که حیات چنین سامانه‌ای را تضمین کند از منظر اقتصادی و حرفه‌ای توجیه پذیر نیست.

البته نامه‌های دیگری نیز در سایت سازمان سینمایی موجود است که بیش از هر چیز به بی‌پاسخ ماندن پیگیری‌های بنیاد سینمایی فارابی از سوی تهیه‌کننده فیلم تاکید شده است، از جمله محقق نشدن ارائه کپی فیلم برای بازبینی مشتریان وی‌اودی.

با وجود این نامه‌ها و اظهارات تهیه‌کننده فیلم، به نظر می‌رسد نمایش فیلم «رستاخیز» به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده که هر چه زمان می‌گذرد حل شدن آن هم سخت‌تر می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha