• چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99052922321
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرماندار کاشمر:

مراکز آموزش عالی کاشمر برای رشته‌های پروازی برنامه‌ریزی کنند

مراکز آموزش عالی کاشمر برای رشته‌های پروازی برنامه‌ریزی کنند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کاشمر با اشاره به راه‌اندازی نخستین فرودگاه بخش خصوصی در کاشمر گفت: علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی و مسافری این مجموعه، می‌توان از آن به‌ عنوان یک مرکز آموزشی بهره برد. لازمه تحقق این موضوع این است که مراکز آموزش عالی شهرستان و منطقه در زمینه راه‌اندازی رشته‌های پروازی پیگیری و برنامه‌ریزی کنند.

بر اساس گفته مدیر اولین فرودگاه فوق سبک کشور پس از گذشت ۴ سال از افتتاح نخستین نوع از این فرودگاه‌ها توسط بخش خصوصی کشور در کاشمر برای اولین بار هواپیمای ۶ نفره نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در این فرودگاه به زمین نشست؛ فرماندار کاشمر ۲۹ مرداد ماه با حضور در محل اولین فرودگاه فوق سبک کشور که در این شهرستان احداث شده، گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان و منطقه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری فرودگاه فوق سبک کاشمر یکی از امور زیربنایی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مسلم ساقی با اشاره به زیرساخت‌هایی که از لحاظ فنی در این مجموعه با کمک بخش خصوصی راه‌اندازی شده، افزود: فرودگاه کاویان پرواز شرق می‌تواند علاوه بر جابه‌جایی مسافر، در زمینه صادرات محصولات کشاورزی منطقه به کشورهای همسایه در رونق اقتصادی شهرستان و حتی شهرستان‌های هم‌جوار نقش موثری ایفا کند.

فرماندار شهرستان کاشمر عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان کاشمر بر روی گسل زلزله قرار دارد، این مجموعه در مواقع بحرانی و اورژانسی قطعا کمک‌کار مدیریت شهرستان و حتی استان خواهد بود؛ به همین جهت ضرورت دارد این موضوع مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این مجموعه می‌تواند قابلیت‌های بسیاری در زمینه توسعه منطقه داشته باشد. در جلسات مختلف، به‌ ویژه در جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان رضوی، موضوع رفع مشکلات فراروی این مجموعه مطرح شد که موضوع بر اساس دستور آقای استاندار از طریق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در دست پیگیری است.

ساقی تاکید کرد: از تمام ظرفیت‌های استانی و ملی برای رفع این مشکلات استفاده خواهیم نمود تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این مجموعه استفاده نماییم.

در این مراسم مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز گفت: عملیات ساخت این مجموعه از اسفند ماه سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار آغاز شده است. با توجه به طول هزار و ۴۵۰ متری باند با عرض ۲۲.۵ متر، امکان فرود هواپیمای سبک نیز در این مجموعه وجود دارد.

محمدرضا کاویانی افزود: این فرودگاه فوق سبک در سال ۹۵ به‌ طور رسمی افتتاح و در حال حاضر با گرفتن کد چهارحرفی OIMQ از سوی سازمان جهانی بین‌المللی هوایی برای این فرودگاه در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر چه فعالیت این فرودگاه در ابتدا تفریحی بوده اما با پیگیری‌های صورت گرفته دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی دانشجویان در این فرودگاه برگزار می‌شود. با توجه به ۱۴۵۰ متر طول و ۲۲.۵ متر عرض باند، در حال حاضر این فرودگاه هواپیماهایی با کمتر از ۷۰ نفر مسافر را می‎تواند پذیرا باشد.

مدیر شرکت کاویان پرواز ترشیز با بیان اینکه در مواقع ضروری هواپیماهایی نظیر TR۷۲ و فوکر ۱۰۰ نیز می‌تواند در این فرودگاه فرود بیاید، مطرح کرد: اگر در این مسیر برخی مسئولان شهرستان و حتی استان همکاری نداشتند، این مهم به نتیجه نمی‌رسید یکی از آرزوهای من نشستن هواپیمای بالای دو نفره در کاشمر بود که محقق گردید.

در ادامه استاد رشته‌های هوانوردی دانشگاه فردوسی گفت: هم‌زمان با تاسیس فرودگاه فوق سبک کاشمر دو هدف ارائه خدمات به شهر و اشتغال‌زایی دنبال می‎شد؛ نخست اینکه با افتتاح این فرودگاه فوق سبک بخشی از معضل بیکاری حل و تعدادی از نیروهای منطقه به‌کارگیری شد. بدون شک وقتی صنعت جدیدی وارد شهر شود، رونق را هم به دنبال خود دارد.

غلامعلی مخبری افزود: آوردن چنین امکاناتی در منطقه کاملا لم‌یزرع، آن‌ هم به تنهایی و بدون هیچ حامی کار بسیار سختی بود که با تلاش و پشتکار صورت گرفت. اگر چه در گام اول قرار شده این مجموعه به عنوان یک فرودگاه فوق سبک باشد اما در گام بعدی به فرودگاه لایت که توانایی پذیرش هواپیماهای بیش از ۷۵۰۰ کیلوگرم را دارد، شد.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گسترش باند در دو جهت، گسترش عرضی و استانداردهای جهانی برای ساخت فرودگاه رعایت شد تا بتوانیم یک میزان ضریب فشردگی در سطح باند و ابنیه را فراهم کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: برای گسترش فرودگاه نیاز به حمایت مسئولان دولتی کاشمر داریم. در حال حاضر رشته‌های خلبانی به منطقه آورده شده و آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک و دوره‌های خاص در منطقه ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده کننده اولیه این صنعت جوانان هستند؛ در همین راستا مدرسه خلبانی سبک برای پروازهای سنگین‌ وزن و همچنین شرایط خلبانی هم فراهم شده است. این مجموعه برای جذب توریست و پذیرش مسافر نیاز به تلاش بیشتری دارد.

مخبری مطرح کرد: بر اساس بازدید مهندسان اداره کل استاندارد پرواز، فراهم بودن شرایط فرودگاه کاشمر برای نشستن هواپیما تا سطح ATR را اعلام نمودند اما باید الزاماتی از جمله گسترش طولی و عرض باند و جابه‌جایی ابنیه رعایت شود.

وی تصریح کرد: اگر چه هواپیمای ۶ نفره‌ای که امروز در فرودگاه کاشمر به زمین نشست، در رده کلاس B بود اما بیشتر توجه ما بعد اقتصادی و حمل‌ و نقل بار است. در مجموع با وجود این فرودگاه بسیاری از مشکلات کاشمر رفع می‌شود.

وی در ادامه افزود: پیگیر راه‌اندازی هنرستان و دانشگاه هوانوردی در کاشمر نیز هستیم که در آینده خیلی نزدیک این هدف محقق خواهد شد. اکنون بهترین خلبانان و متخصصان کشور که در ایرلاین‎های بسیار خوب پرواز می‌کنند، از منطقه جنوب خراسان هستند.

نخستین فرودگاه سبک بخش خصوصی کشور در کیلومتر ۳ جاده کاشمر  قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha