• جمعه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99053122996
  • خبرنگار : 71638

فاجعه در دماوند/ شوخی کوهنوردان با کرونا+ فیلم

فاجعه در دماوند/ شوخی کوهنوردان با کرونا+ فیلم

روز گذشته (پنج‌شنبه) در حالی که اعلام شده بود صعود به دماوند بخاطر وضعیت قرمز کرونا ممنوع است، اما تعداد بسیار زیادی کوهنورد بدون توجه به پروتکل های بهداشتی اقدام به صعود کردند و هیچ نهادی هم اقدام جدی برای جلوگیری این وضعیت نمی کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شیوع موج جدید کرونا بسیاری از فعالیت‌های ورزشی لغو شد. حتی باشگاه‌های ورزشی که مدتی فعالیت خود را آغاز کرده بودند به دلیل شیوع مجدد بیماری در شهرهای قرمز تعطیل شدند. اما به نظر می‌رسد که کوهنوردان کرونا را جدی نگرفته‌اند!

هفته گذشته حدود سه هزار نفر به دماوند و در شرایط قرمز صعود کرده بودند. این صعود در حالی صورت گرفت که فدراسیون کوهنورد اعلام کرده بود که پناهگاه‌های خود را تعطیل کرده است. 

اما فاجعه دیگر، روز گذشته (پنج‌شنبه) در دماوند رخ داد. این کوه زیبا با توجه به این که باز هم فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود که پناهگاه‌هایش هیچ گونه خدماتی را ارائه نمی‌دهد مملو از جمعیت بود!

عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که هیچ نظارتی بر صعودها وجود ندارد. درحالی که کادر درمان در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد به نظر می‌رسد این گونه صعودها باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد. 

 فدراسیون کوهنوردی به عنوان متولی صعود های ورزشی باید جلوی این تجمعات را بگیرد. البته فدراسیون روز  چهارشنبه طی اعلامیه ای اعلام کرد که هیچگونه خدماتی به کوهنوردان در پناهگاه ها داده نمی شود اما نکته ای که بسیار به چشم آمد  عدم مسئولیت تجمعات توسط این فدراسیون بود و  حتی فدراسیون کوهنوردی توپ را به زمین شهرداری رینه انداخت و آنها را مسئول این اتفاقات دانست.

 در اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی آمده بود: " نظر به اعلام ممنوعیت تردد در صعود به قله دماوند توسط بخشداری لاریجان و به رغم نادیده گرفتن درخواست مذکور توسط شهرداری و شورای شهر رینه، پناهگاه‌های فدراسیون از ارائه خدمات به کوه‌نوردان گرامی معذور است."

حتی فدراسیون کوهنوردی  اعلام کرد که مسئولیت هرگونه رخداد ناشی از نادیده گرفتن بیماری کرونا بر عهده نهادهای متخلف است. 
با این وضعیت و عدم قاطعیت فدراسیون در بیانیه هایش انتظار چنین جمعیتی را می توانستیم داشته باشیم. حتی در این اطلاعیه مسئولیت شیوع کرونا بر عهده نهاد های مختلف گذاشته شده است! باید دید که فدراسیون کوهنوردی، منظورش از نهادهای مختلف دقیقا چه نهادهایی است و مسئولیت این اتفاقات با کیست؟

اولین و جدی ترین اقدام برای جلوگیری از صعود به دماوند می تواند مسدود کردن جاده های منتهی به دامنه کوه می تواند باشد اما آیا فدراسیون و سایر نهادها درخواستی از نیروی انتظامی منطقه برای انجام چنین کاری داشته اند یا تنها در حد یک بیانیه مسئولیت را از شانه خود برداشته اند؟
امید است همین نهاد های مختلف که واقعا مشخص نیست "که" و یا" چه "هستند به این موضوع ورود کرده و با کمک فدراسیون کوهنوردی از تجمع زیاد افراد جلوگیری کنند.

همچنین به نظر می رسد که باید خود کوهنوردان  بیشتر رعایت کنند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند.
 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۲:۳۶

مگه خودشون نمیفهمن که با زور بخوان جلوشون و بگیرن؟ این همه میگن رعایت کنید چرا گوش نمیدید ... پلاسکو یادتونه؟ عکس سلفی بگیرا تو تلویزیون نشون داده شد یهو کلی فرهنگ‌سازی شد :)

avatar

فقط میشه به حال عده‌ای که از شعور بویی نبردند و نمیدونن کادر درمان دارن ذره ذره به خاطر نجات جان همین افراد آب میشن تاسف خورد. متاسفم برای کشورم که عده‌ای از مردمانش آن‌قدر بی‌فرهنگ هستند تا هم حرف میزنی میگن مقصر دولت و حاکمیته...فقط متاسفم.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۵:۱۸

خوبی کرونا این بود که نشون داد بی‌شعوری نه به پول، نه به تحصیلات، نه به موقعیت اجتماعی و نه به ادعاهای حقوق بشری اینستاگرامی آدم‌ها ارتباط ندارد. بی‌شعور می‌تونه کلاس بالا، ورزشکار ،دانشمند و مثلا فعال حقوق اقشار مختلف باشد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۵:۲۳

درآمد و جیب آقایان مهم‌تر از جان کوهنوردان است...

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۵:۲۸

صدایم یاری کنه باید بگم چه مردمی دارم ... !

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۶:۳۱

این حضور میتونه یک پیام اشکار به افرادی داشته باشه که به دنبال وقف دماوند بودند. از این زاویه هم نگاه کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۷:۴۶

حماقت هیاتی و ورزشکار و سلبریتی نمی‌شناسد! بهتون برنخوره ولی حماقت مشخصه ما ایرانی هاست که به هیچ وجه حاضر به دست کشیدن از آن نیستیم حتی به بهای مرگ چه با کرونا باشه چه با تصادف رانندگی و .... علتش هم این است که آموزش ناپذیریم.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۱۸:۵۴

این افراد خود را روشنفکر می‌دانند. شما مصاحبه کنید متوجه می‌شوید .

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۲۱:۲۴

امان از فقر فرهنگی

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۲۱:۲۵

کسی که ویدیو رو گرفته اونجا چه کار می‌کرده؟؟ غیر از کوهنورد میره اون بالا؟!!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۰۱ ۰۵:۴۸

باتوجه به تلاش زیاد دولت و سیستم بهداشتی کشور متاسفانه باز هم متخلفان دست بردار نیستند از هر فرصتی برای ضربه زدن به جامعه و مردم مظلوم ایران استفاده می‌کنند! باید سازمان‌های قضایی و انتظامی با شدیدترین وضع با این قاتلان و جانیان برخورد کنند.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۰۱ ۱۱:۲۹

تیتر منطقی یا دروغ ؟؟؟ بنده به عنوان یک کوهنورد و یک مربی کوهنوردی با شما سخن می‌گویم . ضمنا رسانه‌ای هم هستم و همکار شما. اول تیتر را اصلاح کنید. فاجعه در چند متری شماست. نام می‌برم. موش‌های جوی - ترافیک - چاله‌های خیابان - ماسک های رها شده در خیابان - خودروهای بی‌کیفیت. قیمت دلار و اجناس بازار - وضعیت برخی از خبرنگاران - وضعیت پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها - معتادان خیابان از میدان بهارستان تا شوش و راه آهن و بازار - و .... . از منظر بیماری کورونا این فاجعه نیست. این 3 هزار نفر در یک فضای باز چند هکتاری با سرعت باد بین 15 و گاهی تا 90 کیلومتر فعالیت می‌کنند . بروید سراغ آن 3 هزار نفری که در یک فضای مسقف نهایتا چند هزار متری مشغول فعالیت هستند . البته من با عزاداری هیچ مشکلی ندارم . اما این نوع تیتر نوشتن شما این سوال را در ذهن کودک من هم ایجاد می کند چه برسد به افراد بزرگسال. اگر از منظر کوهنوردی بنویسید که این نوع صعود درست نیست کاملا منطقی است. علاوه بر تخریب محیط زیست با هیچ استاندارد کوهنوردی منطبق نیست . کما این که امروزه در ارتفاعات هیمالیا هم از این دست صعودها برگزار می‌شود و پرداختن به آن مستلزم مجالی تخصصی در حوزه محیط زیست و کوهنوردی و عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر آن است . اما کلمه فاجعه که مربوط به کوهنوردی و کورونا شود در این‌جا نه منطقی است نه منصفانه و نه .... . البته این از لحاظ تخصصی کوه روی، دماوند روی و یا هر چیز دیگری است به غیر از کوهنوردی. فاجعه را عرض کردم و البته باید به آن وضعیت مردم خوزستان و سیستان و ... و خیلی مسائل دیگر را هم اضافه نمود . بر مدار حق و مانا باشید.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۰۲ ۰۱:۴۳

البته این که بارگاه و بقیه خدمات دهی قله تعطیل بود دروغی بزرگ هست. چون هم افرودها کار می‌کردن هم پارکینگ و هم باربرها اونم با قیمتی گزاف و جالب‌تر این که تمام نهادهای نظارتی از جمله نیروی انتظامی و محیط بانی و بسیج همه در گوسفندسرا حضور داشتند.