• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۶:۰۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99060100039
  • خبرنگار : 50310

یک جامعه‌شناس تصریح کرد:

نقش تشکل‌ها بر شخصیت و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان

نقش تشکل‌ها بر شخصیت و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان

ایسنا/لرستان یک جامعه‌شناس گفت: امروزه تشکل‌های دانش‌آموزی نقش قابل توجهی در فعالیت‌های تربیتی و فوق‌برنامه دانش‌آموزان برعهده گرفته‌اند که باعث می‌شود میزان تأثیرگذاری مدارس در شخصیت و تربیت اجتماعی آن‌ها افزایش یابد.

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مهم‌ترین اصل در نگاه تعلیم و تربیت معانی آن است، اظهار کرد: یکی‌از صاحب‌نظران علم تعلیم و تربیت اعتقاد دارد تربیت مجموعه فرآیندهایی است که از طریق آن گروه یا جامعه‌ای چه کوچک باشد و چه بزرگ، قدرت‌ها و مقاصد کسب شده خود را منتقل می‌کند تا بقای خود و رشد مداوم خود را تضمین کند.

وی با اشاره به این‌که تربیت در لغت معانی زیادی دارد، عنوان کرد: شرط لازم حرکت انسان به سمت کمال انسانی و تعلیم و تربیت است.

طهماسبی با اشاره به این‌که یکی‌از مهم‌ترین کارکردهای عمومی تعلیم و تربیت، اجتماعی کردن افراد جامعه است، تصریح کرد: اجتماعی شدن به‌معنای همسازی و همنوایی فرد با ارزش‌ها، هنجارها و نگرش‌های گروهی و اجتماعی است یا به عبارت دیگر فراگیری است که به واسطه آن هر فرد دانش و مهارت‌های اجتماعی لازم را برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی کسب می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که بخش مهمی از جامعه‌پذیری از طریق یادگیری نقش‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: هر فرد باید در طول زندگی خود ایفای نقش‌های کودک، دانش‌آموز، پدر یا مادر، کارمند، عضو یک طبقه اجتماعی معین، شهروند و بسیاری دیگر از نقش‌ها را بیاموزد.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند نقشی را با موفقیت عهده‌دار شود، مگر این‌که به‌گونه‌ای پرورش یافته باشد که آن‌را به‌عنوان نقشی با ارزش، رضایت‌بخش و متناسب با ویژگی‌های خود تلقی کند.

طهماسبی تأکید کرد: یکی‌از اهداف آموزش و پرورش، تربیت اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان و به طور کلی نسل آینده توسط نسل بزرگ‌تر است.

طهماسبی افزود: امروزه تشکل‌های دانش‌آموزی نقش قابل توجهی در فعالیت‌های تربیتی و فوق‌برنامه دانش‌آموزان برعهده گرفته‌اند، این نقش نوین باعث می‌شود میزان تأثیرگذاری آن‌ها در شخصیت و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان افزایش یابد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام شده که نتیجه آن حاکی از وجود رابطه معنادار میان عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌ها و مسئولیت‌پذیری، نظم‌پذیری و انتخاب شغل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.