• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99060100176
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بایدهایِ بازگشاییِ موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان

بایدهایِ بازگشاییِ موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان

ایسنا/اصفهان بالا گرفتن بحث بر سر تعطیل شدن یا نشدن باغ‌وحش صفه و تأکید مدافعانِ باز بودن آن بر بار آموزشیِ این مکان، طرفدارانِ بازگشایی موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان را بر آن واداشته تا یادآوری کنند که این موزه به تنهایی از پس تأمین نیاز کودکان و نوجوانان به آموزش برمی‌آید، بی‌آنکه به هیچ حیوانی آزار برساند؛ البته به شرطی که بعد از سه سال قفل بلاتکلیفی را از درِ آن بردارند.

فروغ هاوش، یکی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان است که از سال گذشته، به همراه جمعی دیگر از دانش‌آموختگان رشتۀ موزه، کمپین بازگشایی موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان را راه‌اندازی کرده. او به ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه شهر اصفهان یک کلان‌شهر محسوب می‌شود و می‌کوشد در گروه شهرهای دوستدار کودک نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، لازم است امکانات و تسهیلات مناسبی را هم برای آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت حفظ محیط‌زیست مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان مهیا کند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون که مدافعان حقوق حیوانات پیگیر تعطیل شدن باغ‌وحش صفه هستند، مسئلۀ بازگشایی و به‌روزرسانی اشیای موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. این موزه در تالار تیموری محل نگهداری هفت هزار شیء با ارزش است، اما بیش از سه سال است که به دلایل واهی تعطیل و در آن به روی مردم بسته‌شده.

این دانش‌آموخته رشتۀ موزه توضیح می‌دهد: باغ‌وحش، به مکانی گفته می‌شود که در آن از انواع حیوانات نگهداری می‌شود و اگر این مکان از نظر استانداردهای زیست‌محیطی در شرایط خوبی باشد و علاوه بر آن تحت نظر کمیته تخصصی NATHIST (موزه‌های تاریخ طبیعی) قادر باشد شرایط آموزش و پژوهش را برای بازدیدکنندگان فراهم کند، می‌تواند در دستۀ موزه علوم طبیعی قرار بگیرد. برای شرح این مسئله می‌توان از موزه‌های طبیعی‌ای مثل باغ‌وحش لندن و یا باغ‌وحش معروف سیدنی نام برد که حیوانات آن در محیط مشابه طبیعتِ بکر به‌طور آزادانه در حال رشد و نمو هستند اما باغ‌وحش‌هایی که در آن حیوانات در قفس نگه‌داری می‌شوند و دچار بیماری‌های عصبی هستند و شرایط جسمانی نامناسبی دارند، صرفاً مکانی برای زندانی کردن حیوانات محسوب می‌شوند و بس.

عضو کمپین بازگشایی موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان در پاسخ به کسانی که می‌گویند وجود باغ‌وحش صفه برای شناخت حیوانات ضرورت دارد، یادآور می‌شود: در تمام دنیا موزه‌های تاریخ طبیعی و باغ‌وحش‌های برخوردار از استانداردهای لازم با هم فعالیتی هماهنگ دارند و در آموزش‌وپرورش، تکمیل‌کنندۀ یکدیگر هستند. حال اگر باغ‌وحش صفه به هر دلیلی در زمینۀ آموزش‌های میسر و مفید نتوانسته گامی مناسب بردارد و امروز افراد زیادی برای نجات حیوانات این باغ‌وحش از شرایط نامساعدی که برایشان ایجاد شده بر تعطیل شدن آن اصرار دارند، بهتر است مسئولان شهر امکان بازدید متخصصان دانشگاهی را از موزۀ تعطیل تاریخ طبیعی فراهم و نسبت به تجهیز و به‌روزرسانی این موزه اقدام کنند تا نیاز آموزشی مردم شهر به شناخت محیط‌زیست و حیوانات مختلف از این طریق رفع شود.

هاوش از مسئولان می‌خواهد نسبت به سرنوشت موزۀ تاریخ طبیعی اصفهان بی‌تفاوت نباشند و خواستۀ طرفداران تعطیلی باغ‌وحش صفه و طرفداران بازگشایی موزۀ تاریخ طبیعی را با اتخاذ یک تصمیم درست برآورده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha