• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060201246
  • خبرنگار : 71588

تظاهرات در پایتخت‌های جهان علیه توافق امارات و اسرائیل

تظاهرات در پایتخت‌های جهان علیه توافق امارات و اسرائیل

شهروندان انگلیس، تونس، فلسطین، پاکستان و یمن تظاهرات‌هایی را در محکومیت توافق سازش میان امارات و رژیم صهیونیستی برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، ده‌ها تن از شهروندان انگلیس در «هاید پارک» لندن تجمع کردند و به سمت میدان «ماربل آرچ» رفتند و با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی توافق امارات و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط را محکوم کردند و خواستار تحقق آزادی و عدالت در حق فلسطینیان شدند.

تظاهرکنندگان با قرار دادن تصویر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در بالونی بزرگ و در دست داشتن مجسمه‌هایی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی به این موضوع اشاره کردند که تل‌آویو و ابوظبی تاریخ مشابهی در نقض قوانین بین‌المللی دارند.

در همین راستا، زیاد احمد، سخنگوی کمپین بین‌المللی "برای عدالت" در جریان سخنرانی خود در این تجمع اعتراض‌آمیز گفت: انگلیس باید امارات را به خاطر ارتکاب نقض‌های حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بازخواست کند.

وی از جامعه جهانی خواست تا موضعی علیه نقض‌های امارات در حقوق و آزادی‌ها مانند وسایل شکنجه، سرکوب آزادی بیان، بازداشت‌های ظالمانه و آدم‌ربایی بی‌هدف اتخاذ کند.

احمد در ادامه افزود، عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل ثابت کرد که امارات با رژیم صهیونیستی در سیاست نقض‌ها و سرکوب آزادی‌ها مشارکت دارد.

فعالان حقوقی در جریان این تظاهرات بر حمایت خود از مسأله فلسطین تاکید و توافق امارات و رژیم صهیونیستی را خنجری به پشت فلسطینیان توصیف کردند و خواستار تداوم مبارزه به خاطر آزادی و عدالت شدند.

تونس

از سوی دیگر، ده‌ها تن از شهروندان تونسی در پایتخت این کشور در اعتراض به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تطاهراتی برپا کردند.

جمعیت «انصار فلسطین» و «ائتلاف زنان عرب برای یاری قدس و فلسطین» (غیردولتی) این تظاهرات را سازماندهی کرده بودند.

معترضان با تجمع در خیابان «الحبیب بورقیبه» پرچم فلسطین و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «عادی سازی خیانت بزرگی است»، «مسجد ما، نه هیکل آنها»، «قدس، قطب نمای امت است».

 در همین راستا، بشیر الخذری، رئیس انجمن یاران فلسطین خاطرنشان کرد،  هدف از برگزاری کمپین «فلسطین، جهت‌گیری من است» جلب توجه همگان به مسأله فلسطین به ویژه عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم اشغالگر است.

در همین راستا، خولة العبیدی، عضو ائتلاف زنان عربی برای یاری قدس و فلسطین تصریح کرد، این کمپین جهانی به فلسطینیان یاری خواهد رساند و به مدت چهار هفته ادامه خواهد داشت.

العبیدی در ادامه افزود، هر هفته این کمپین عناوین جداگانه‌ای خواهند داشت، نخست «قدس»، دوم «غره»، سوم «اسراء» و چهارم «آوارگان فلسطینی».

پاکستان

همچنین صدها تن از شهروندان پاکستانی در خیابان‌های اسلام آباد تظاهراتی در محکومیت توافق امارات و اسرائیل برپا کردند و پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا را آتش زدند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن تصاویر شهدای مقاومت و پلاکاردهایی در حمایت از فلسطین و مقاومت، شعارهایی را در اعتراض به عادی سازی روابط و تل‌آویو سر دادند.

فلسطین

از سوی دیگر، ده‌ها تن از فلسطینیان در شهر «الناصره» علیه توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی تظاهراتی برپا کردند.

این تظاهرات را حزب « تجمع ملی دموکراتیک» سازماندهی کردند و نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از جمله امطانس شحاده و هبه یزبک نیز در آن مشارکت کردند.

تظاهرکنندگان شعاری از جمله «معامله ننگین سقوط خواهد کرد» سر دادند.

یمن

مردم مناطق مختلف این استان با دادن شعارهایی مخالفت خود را با تمامی انواع عادی سازی روابط، خیانت و توافق با دشمن صهیونیستی را محکوم و آن را رد کردند.

خالد موسی، عضو انجمن علمای یمن، علی ابوحلیفه، عضو پارلمان یمن تاکید کرد، عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی حقیقت حاکمان امارات و اینکه ابزاری در دست دشمنان ملت در راستای اجرای طرح ها و جنایت های آنها در حق ملت یمن هستند را فاش کرد.

تجمع کنندگان در صنعا این توافق امارات را خیانت به ملت و مساله فلسطین عنوان کرده و از ملت های کشورهای عربی اسلامی خواستند مواضع مخالف خود را با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

تجمع کنندگان یمنی بر موضع ثابت این کشور درباره حمایت از ملت و مساله فلسطین تا زمان پس گیری قدس و آزادسازی آن از یهودیان تاکید کردند.

امارات سومین کشور عربی است که پس از مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد.

روز پنجشنبه گذشته واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا؛ محمد بن‌ زاید، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند که از این پس همکاری و روابط مشترک داشته باشند.
تشکیلات خودگردان فلسطین و تعدادی از کشورهای عربی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و رهبری فلسطین آن را "خیانت" توصیف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha