• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99060403468
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

۶ مرحله اجرای چرخه نوآوری اجتماعی

۶ مرحله اجرای چرخه نوآوری اجتماعی

توسعه و ترویج استفاده از روش‌های علمی نوآوری اجتماعی در جامعه یکی از برنامه های ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بر این اساس علاوه بر استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق، کلیه جوانان فعالان نوآور و خلاق نیز می‌توانند در زمینه نوآوری اجتماعی فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، تلاش برای توسعه و گفتمان‌سازی در حوزه نوآوری اجتماعی یکی از محورهای برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.

چرخه نوآوری اجتماعی ۶ مرحله را شامل می‌شود. ایده پردازی، ساخت نمونه آزمایشی و توسعه و ترویج بخشی از این مراحل است.

فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی می‌تواند تنها محدود به شرکت‌ها و استارتاپ‌های خلاق نباشد و بسیاری از هسته‌های دانشگاهی، جوانان و فعالان خلاق و فناور  در این زمینه فعالیت کنند.

یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توسعه و ترویج استفاده از روش‌های علمی نوآوری اجتماعی در جامعه است.

در صورتی که تعداد بیشتری از افراد با روش‌ها و متدهای علمی نوآوری اجتماعی آشنا شوند، تولید محصولات و خدمات خلاقانه و نوآورانه در جامعه افزایش می‌یابد و هر شخص خلاق و نوآوری، اعتماد به نفس تولید در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را پیدا می‌کند.

چرخه نوآوری اجتماعی ۶ مرحله را شامل می‌شود. مرحله اول «انگیزه‌ها، الهامات و تشخیص‌ها» است. در این مرحله با توجه به شناسایی برخی نیازها و بحران‌ها، تصویر لازم شکل می‌گیرد تا به صورت ذهنی یک محصول و خدمت مورد نیاز که می‌تواند این مشکل را برطرف کند یا اثرات آن را کاهش دهد، طراحی شود.

مرحله دوم «پیشنهادات و ایده‌ها» نام دارد. در این مرحله ایده‌پردازی لازم به شکل پخته‌تری انجام می‌گیرد و با استفاده از منابع مختلف و بینش و تجارب دیگران، ایده کلی آماده می‌شود.

مرحه سوم «ساخت نمونه آزمایشی و اولیه » است. در این مرحله است که محصول در عمل ساخته می‌شود و آزمایشات و تحلیل‌های اولیه روی آن صورت می‌گیرد.

مرحله چهارم «حفظ و نگهداری » است. این مرحله‌ای است که ایده خلاقانه اولیه تبدیل به یک کار روزمره و معمولی می‌شود. باید همواره از این ایده مراقبت کرد و با استفاده از ابزار خلاقیت و نوآوری آن را به روز کرد تا به شکل ایده ای پویا و بالنده باقی بماند و بتواند با رقبای نوظهور رقابت کند.

مرحله «ترویج و توسعه » پنجمین بخش از چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله از طریق روش‌های سازمانی مختلف برای ترویج و توسعه گفتمانی استفاده از محصول و خدمت نوآورانه زمینه‌سازی می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «تغییر نظام‌مند»، ششمین مرحله و مرحله نهایی در چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله نوآوری اجتماعی به تغییر بنیادین و نظام‌مند در یک عرصه خاص منتهی می‌شود. در واقع این نوآوری در مرحله آخر باعث می‌شود تا همه افراد یک جامعه نسبت به یک موضوع، محصول یا خدمت دچار تغییر نگرش شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha