• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060403809
  • خبرنگار : 71145

اجلاس ۳ جانبه رهبران مصر، اردن و عراق برای هماهنگی اقتصادی و مقابله با مداخله خارجی

اجلاس ۳ جانبه رهبران مصر، اردن و عراق برای هماهنگی اقتصادی و مقابله با مداخله خارجی

امروز، سه‌شنبه امان، پایتخت اردن شاهد اجلاس سه جانبه ملک عبدالله دوم، عبدالفتاح سیسی و مصطفی الکاظمی بود که بر اهمیت توسعه همکاری اقتصادی،‌ تجاری و سرمایه‌گذاری بین سه کشور اردن، مصر و عراق تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در جلسه سه جانبه با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر تاکید کرد: تحولات پرشتاب منطقه و ورود کشورهای خارجی به مسائل منطقه مستلزم هماهنگی و تلاش مشترک است.

پادشاه اردن در نشست سه‌جانبه‌افزود: موضوع امنیت غذایی بزرگترین چالش در سال ۲۰۲۱ خواهد بود و این امر نیازمند یکپارچه‌سازی تلاش‌ها و اندیشیدن درباره راهکارهایی ویژه دارد.

وی افزود: مساله فلسطین همچنان مساله اصلی منطقه است و ما همواره بر راهکار دو کشوری که به اشغالگری اسرائیل پایان دهد و منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطین شود، تاکید داریم.

عبدالفتاح سیسی نیز بر حمایت از موسسات در کشورهای منطقه برای مشارکت در احیای امنیت و ثبات برای ملت‌های منطقه و حفظ تمامیت ارضی این کشورها تاکید کرد.

نخست وزیر عراق نیز اراده جمعی برای نابودی تروریسم همزمان با مقابله با حامیان مالی و نظامی تروریسم را از نکات مورد اهمیت برشمرد. 

الکاظمی بر لزوم اجتناب منطقه از درگیری‌ها و تنش بیشتر تاکید کرد و گفت: عراق به برقراری روابط متعادل با کشورهای هم‌جوار به طوری‌که حاکمیت، امنیت و ثباتش حفظ شود تمایل دارد.

او تصریح کرد: منطقه ما نیازی به جنگ‌ها و درگیری‌های جدید ندارد بلکه به همبستگی کشورها نیاز دارد. ما برای تحقق اهداف ملت‌هایمان، شکوفایی، امنیت و زندگی بهتر و برای ایجاد صلح تلاش می‌کنیم.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: عراق به دیدگاه حمایت از ثبات منطقه و ایجاد فرصت آرامش اعتقاد دارد و این روند با ادامه مذاکرات بین طرف‌های فعال در منطقه ایجاد می‌شود.

الکاظمی همچنین یادآور شد: عراق به ایجاد روابط متعادل با تمام کشورهای منطقه پایبند است و به حمایت از حاکمیت و امنیت و ثبات خود توجه دارد و با دوستان و برادرانش در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی همکاری می‌کند.

نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد: ایجاد آینده شکوفا برای ملت‌ها، زندگی عزتمندانه در سایه ارزش‌های صلح، ثبات، رفاه و عدالت اجتماعی را رقم بزند و ما امروز به ارزش‌های اصیل برای منفعت کشورها و ملت‌هایمان پایبندیم.

او بار دیگر بر موضع کشورش در حمایت از مساله فلسطین و حق ملت فلسطین در داشتن کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

نخست وزیر عراق اشاره کرد، کشورش به اهمیت راه حل سیاسی برای بحران‌های منطقه براساس منافع مشترک تاریخی بین ملت‌ها از جمله حفظ وحدت ملی، استقلال کشورهای منطقه، جایگاه منطقه‌ای آنها و حفظ امنیت ملی‌شان اصرار دارد.

الکاظمی گفت: دیدگاه عراق مبتنی بر اجتناب از درگیری‌ها و تحقق تکامل و همکاری اقتصادی بین سه کشور از طریق توسعه اقتصادی و لزوم مشارکت‌های استراتژیک در زمینه‌های متعدد با هدف تقویت اقتصاد عراق به صورت مشترک با اقتصادهای عربی است.

او اضافه کرد: به گشودن چشم اندازهای جدید همکاری در زمینه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و اقتصادی در زمینه‌های انرژی، برق، زیرساخت‌ها، حمل و نقل و بهداشت چشم امید داریم.

در سومین دور نشست‌های سه‌جانبه عراق، مصر و اردن درباره توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان سه کشور در راستای منافع مشترک و خدمت به مسائل عربی گفت‌وگو شد.

سران سه کشور عراق، مصر و اردن در نشست امروز خود درباره تازه‌ترین تحولات منطقه و راهکارهای تقویت هماهنگی میان سه کشور در قبال مسائل مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

پیشتر عبدالله دوم دو دیدار دو جانبه با رئیس‌جمهوری مصر و نخست وزیر عراق قبل از شروع جلسه سه جانبه برگزار کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha