• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99061006635
  • خبرنگار : 71290

رویوران: هدف از توافق امارات و اسرائیل، تضعیف محور مقاومت است

رویوران: هدف از توافق امارات و اسرائیل، تضعیف محور مقاومت است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی در برقراری ارتباط با امارات و همچنین طی یک برنامه و پروژه با برخی کشورهای دیگر در منطقه را تضعیف محور مقاومت عنوان کرد. 

حسین رویوران در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از توافق اخیر میان امارات و رژیم صهیونیستی اظهار کرد:  برقراری رابطه میان امارات و رژیم صهیونیستی تحول بزرگی در منطقه نیست، برخلاف صحبت هایی که در ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی گفت اساسا این کشورها در این جایگاه بودند و آنچه انجام شده آشکارسازی بوده است. 
وی با تاکید بر این که آنچه انجام شده آشکارسازی است، امارات اعلام کرد که چنین کاری را انجام داده است، گفت: این اقدام برای رژیم صهیونیستی دو دستاورد دارد یکی این که دیگر کرانه باختری را ضمیمه نمی کند و نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی این مساله را رد کرد و گفت زمانش به تاخیر افتاده است، در واقع برنامه اسرائیل برای ضمیمه سازی بخش هایی از کرانه باختری سر جای خود است.
این کارشناس مسائل فلسطین افزود: از سوی دیگر آمریکا قرار است به خاطر این اتفاق به امارات هواپیمای F35 بدهد که در سفر پمپئو به اسرائیل و تضمینی که آمریکا در مورد برتری نظامی اسرائیل در منطقه مطرح کرد، این مساله منتفی شد.
رویوران همچنین بیان کرد: بحث دیگر این است که آمریکا در منطقه دنبال یک پروژه است که با امارات شروع می شود و برقراری ارتباط سپس با بحرین، عمان، سودان، قطر و عربستان سعودی است، این برنامه هم در مدت زمانی تعریف شده که این کار را انجام دهند. 
این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار کرد: سوال مطرح می شود که اگر این اتفاق تغییر معادله نیست پس چیست؟، به نظر می رسد یک موج تبلیغاتی و سیاسی است که هدف اصلی‌اش جنگ روانی است به عبارتی جبهه مقاومت و مردم این جبهه را تحت فشار قرار دهند تا دچار یأس، نا امیدی و احساس سرخوردگی شوند.
وی خاطرنشان کرد : در حالی که محور مقاومت در این قسمت تصور نمی کنم دچار یأس شود به این دلیل که محور مقاومت بیش از 40 سال در همین موضع پایدار است و همچنان از این آرمان حمایت می کند بنابراین برنامه های آمریکا نه خیلی ارزش زیادی دارد و نه تغییری در معادلات ایجاد می‌کند.
رویوران تاکید کرد : آنچه اتفاق می‌افتد و آمریکا طراحی کرده برای دلگرمی رژیم صهیونیستی بوده که این مساله با چالش جدی مواجه است، به عنوان مثال در سفر پمپئو به سودان علی رغم وجود خیانت کارانی در سودان باز هم مساله به این راحتی نیست. پمپئو تصور می کرد سودان با یک اشاره با اسرائیل ارتباط برقرار کند یا اظهار نظرهایی که مفتی عمان انجام داد، در این که فلسطین یک سرزمین اسلامی است و هیچ کس که اعتقادی به اسلام ندارد نمی تواند با اسرائیل رابطه برقرار کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد : این گونه اظهار نظرها نشان می دهد اگر عمان می خواهد فردا روزی چنین کاری کند به این راحتی نیست همه این ها نشان می دهد دشمن برنامه ریزی کرده است.
وی درباره این که آیا هدف آمریکا و نیز اسرائیل از این نوع ارتباطات، ضربه زدن به ایران است، گفت: زمانی که هدف این ها محور مقاومت است، ایران در قلب محور مقاومت است و این ها هدف شان تضعیف محور مقاومت است، محور مقاومت در این 40 سال قبل ایرانِ تنها بود اما الان ایران در میان ملت های عراق، سوریه، لبنان، یمن پایگاه پیدا کرده است بنابراین تلاش این ها نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه منجر به گسترش فرهنگ مقاومت شده است.
انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha