• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061006765
  • خبرنگار : 71605

محبوبیت مردمی وزیر دفاع سابق ژاپن برای نخست‌وزیری

محبوبیت مردمی وزیر دفاع سابق ژاپن برای نخست‌وزیری

نظرسنجی‌های رسانه‌ای هم‌زمان با آغاز رقابت بر سر جانشینی "شینزو آبه" بعد از استعفای ناگهانی او از سمت نخست‌وزیری در هفته گذشته، حاکی از آن است که "شیگرو ایشیبا" وزیر دفاع سابق ژاپن محبوب‌ترین گزینه در بین عموم برای سمت نخست‌وزیری است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ایشیبا، منتقد صریح آبه، ممکن است در صورت اعلام نامزد شدن خود، با جدال فزاینده‌ای روبه‌رو شود، چرا که بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، "یوشیدا سوگا"، دبیر کابینه ژاپن قرار است پشتیبانی چندین جناح اصلی حزب لیبرال دموکراتیک حاکم را بر عهده گیرد.

ژاپن رهبر خود را با رأی مستقیم مردمی انتخاب نمی‌کند. تحت سیستم سیاسی پارلمانی، قانون‌گذاران نخست‌وزیری را انتخاب می‌کنند که معمولاً رهبر حزب حاکم است.

بر اساس نظرسنجی آخر هفته "کیودو نیوز"، ایشیبا حدود ۳۴ درصد حمایت عمومی را داراست، که این مقدار بیش از دو برابر ۱۴ درصد "شوگا" به حساب می‌آید که او نیز دومین گزینه با بیشترین محبوبیت است.

نظرسنجی شبکه "نیهون کیزای" توکیو نشان داد ایشیبا با ۲۸ درصد حمایت، بعد از "تارو کونو"، وزیر دفاع فعلی با ۱۵ درصد حمایت قرار دارد. این در حالی است که بر اساس این نظرسنجی، سوگا با ۱۱ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفت. نظرسنجی‌ها حاکی از فاصله بین نظر عمومی و سیاست‌مداران داخلی حزب لیبرال دموکراتیک هستند.

سوگا- مرد دست راست دیرینه آبه در یک نقش پشتیبانی کلیدی- به رقابت جانشینی رئیس خود خواهد پیوست، با حمایتی که انتظار می‌رود از جناح به رهبری "توشیهیرو نیکیا"، دبیرکل حزب لیبرال دموکراتیک و دیگر جناح‌ها دریافت کرده و او را در جایگاه دلخواهی قرار دهد.

روز دوشنبه زمانی که در کنفرانس خبری سوگا به عنوان سخنگوی دولت ژاپن، از او درباره رقابت رهبری حزب لیبرال دموکراتیک سؤال شد، سوگا از اظهارنظر خودداری کرد.

ایشیبا- که به شکلی ناموفق نخست‌وزیر وقت را در آخرین رقابت رهبری حزب لیبرال دموکراتیک در سال ۲۰۱۸ به چالش کشید و دارای محبوبیت کمتری در حزب است، هنوز حضور خود در رقابت را اعلام نکرده است.

اعلام برکناری آبه در روز جمعه با ارجاع به بدتر شدن یک بیماری مزمن، زمینه را برای انتخابات رهبری حزب آماده کرده و بنا بر اعلام شبکه "ان‌اچ‌کی"، احتمالاً بین روزهای ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر (۲۳ تا ۲۵ شهریور)، رای‌گیری برگزار خواهد شد. رهبر حزب لیبرال دموکراتیک به خاطر داشتن اکثریت حزبی در پارلمان، تقریباً از نخست‌وزیر بودن خود اطمینان خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha