• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061007174
  • خبرنگار : 71516

مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد

مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد

پس از پایان رایزنی‌های پارلمانی احزاب و جریان‌های سیاسی، "مصطفی ادیب" امروز، دوشنبه با ۹۰ رای موافق، مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العهد، نشست امروز پارلمان لبنان با حضور میشل عون، رئیس جمهور این کشور به منظور تعیین نامزدهایی برای تصدی پست نخست وزیری لبنان برگزار شد.

در این نشست احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان بر سر تعیین مصطفی ادیب به عنوان نامزد نخست وزیری این کشور توافق کردند.

مذاکرات پارلمانی در کاخ بعبدا برای تعیین نخست‌وزیر جدید از صبح امروز آغاز شد و مصطفی ادیب ۹۰ رای را کسب کرده است.

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت بعد از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت: ما موافقت صریح خود را درباره نخست‌وزیری مصطفی ادیب به رئیس‌جمهوری اعلام کردیم. ما آمادگی خود را برای همکاری مثبت نشان دادیم.

وی از همگان خواست برای حفظ منفعت لبنان و تحقق اصلاحات و بازسازی بیروت و تثبیت امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی همکاری داشته باشند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز مصطفی ادیب را برای پست نخست‌وزیری انتخاب کرد و گفت: باید متحد باشیم برای همین ادیب را انتخاب کردم تا بخشی از روند نجات باشد.

میقاتی گفت: افتخار می‌کنم که ادیب از نزدیکان من باشد اما من کسی نیستم که نام او را برای برعهده گرفتن پست نخست‌وزیری مطرح می‌کنم بلکه سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین نام او را مطرح کرده است. امیدوارم دولت هرچه سریع‌تر تشکیل شود. دیگر وقت اضافی نداریم.

وی تأکید کرد: ما به دولت متخصص نیاز داریم و باید سیاست را به سیاستمداران واگذار کنیم و بگذاریم دولت مأموریت نجات و اصلاح اوضاع را به ویژه بعد از فاجعه انفجار بندر بیروت انجام دهد. بسیاری از عناوین اصلاحی وجود دارد که باید با اقدام جدی با آن مقابله کنیم نه با حرف زدن و از طریق شبکه‌های اجتماعی.

وی گفت: با میشل عون به دشواری‌هایی که امروز با آن مواجهیم به ویژه اقتصادی و زیست‌محیطی و اجتماعی پرداختیم.

سعد حریری نیز ادیب را انتخاب کرد و گفت: اصلاحات یک مساله ضروری برای بازپس‌گیری اعتماد خارج است و همگی شرایطی را که کشور را به این وضعیت دچار کرده می‌دانیم. کشور به مانورها نیاز ندارد بلکه به راهکارها و همسویی با طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیاز دارد که با جامعه بین‌المللی برای کمک به لبنان تلاش می‌کند. وی گفت: هدف اول ما باید بازسازی بیروت باشد.

حریری گفت: قبلا همکاری میان تیم‌ها نبود و تجارب قبل شکست‌خوردند. هدف اول ما باید بازسازی بیروت باشد و برای رسیدن به هدف مطلوب باید دولت متشکل از افراد متخصصی باشد که موفقیت‌هایی را در سوابق‌شان ثبت شده باشد نه یک دولت تکنوکرات.

از سوی دیگر تمام سلام، از نخست‌وزیران پیشین لبنان گفت: کشور در وضعیت سختی است و باید تلاش زیادی برای نجات آن انجام دهیم. مسؤولان باید این مساله را درک کنند که این آخرین فرصت برای لبنان و لبنانی‌ها است.

سمیر الجسر، نماینده فراکسیون المستقبل در پارلمان گفت: ما به رئیس‌جمهوری اعلام کردیم که از ادیب حمایت می‌کنیم.

فرید الخازن، نماینده فراکسیون "التکتل الوطنی" گفت: ما تصمیم گرفتیم ادیب را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کنیم. امیدواریم دولتی متشکل از شخصیت‌های شفاف تشکیل شود که قادر به فعالیت برای نجات لبنان باشند.

تیمور جنبلاط، نماینده فراکسیون حزب سوسیال گفت: ما مصطفی ادیب را برای نخست‌وزیری انتخاب کردیم اما در دولت شرکت نمی‌کنیم. امیدواریم دولت جدید توافق طایف را حفظ کرده و اصلاحات انجام دهد.

ژان عبید، عضو فراکسیون میانه‌رو مستقل گفت: به دلایلی از جمله تاریخ، صداقت و اندیشه مصطفی ادیب را نامزد می‌کنیم و امیدواریم مأموریت وی آسان باشد.

اسعد حردان، نماینده فراکسیون حزب سوری قومی اجتماعی گفت: مصطفی ادیب را برای تشکیل دولت نامزد کردیم.

ولید سکریه، نماینده "اللقاءالتشاوری" گفت: تصمیم گرفتیم هیچ نامزدی را برای نخست‌وزیری معرفی نکنیم. همگی می‌دانیم کشور با چالش‌های زیادی از جمله انفجار بیروت مواجه است و باید راهکارهای سریعی برای آن پیدا کرد. همچنین باید اوضاع اقتصادی بهبود یابد.

وی گفت: از مکلف شدن نخست‌وزیری که نه برنامه سیاسی‌اش مشخص است نه سابقه‌اش و نه برنامه‌ای که با آن توافق کرده، غافلگیر شدیم.

همچنین جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان از طرف فراکسیون "لبنان قوی" گفت: ما مصطفی ادیب را برای نخست‌وزیری انتخاب کردیم. ما بارها تکرار کرده‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم خواهان دولت فعالی هستیم که به برنامه اصلاحی مشخص شده با بندها و زمان پایبند باشد.

باسیل گفت: باید همگی به اصلاحات پایبند باشیم و از سفر ماکرون برای تاکید بر این پایبندی در مقابل جامعه جهانی استفاده کنیم. فراکسیون ما به تسهیل و تسریع در تشکیل دولت کمک می‌کند.

پس از تایید نامزدی ادیب برای نخست وزیری، میشل عون، رئیس‌جمهوری، باید از نخست‌وزیر بخواهد دولت تشکیل دهد، روندی که ماه‌ها طول می‌کشد.

دولت سابق لبنان به نخست وزیری "حسان دیاب" پس از انفجار مهیب در بندر بیروت استعفایش را اعلام کرد.

مصطفی ادیب ۴۸ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۳ میلادی سفیر لبنان در آلمان بوده است.

ادیب دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و در دانشگاه‌های لبنان و فرانسه تدریس کرده است. او همچنین مشاور نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین بوده است.

تا توافق بر سر یک دولت جدید، دولت حسان دیاب به کار ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha