• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۶:۲۲
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 99061007465
  • خبرنگار : 71567

پای درد دل دانشجویان فنی و حرفه‌ای؛

آرزوهای برباد رفته در دانشگاهی که در آن نه از فن خبری هست نه از حرفه!

آرزوهای برباد رفته در دانشگاهی که در آن نه از فن خبری هست نه از حرفه!

به اعتقاد بسیاری از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ بعد از گذشت سال‌ها این دانشگاه هنوز نتوانسته است خود را به اهداف و رسالت اصلی تعریف شده و جایگاه اصلی خود نزدیک کند به طوری که دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه مدعی‌اند آرزوهای آنها برای کسب همزمان فن و مهارت بر باد رفته است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بر اساس افق چشم‌انداز توسعه، قرار بود دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاهی توانمند در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، شایسته و متناسب با جامعه دانش بنیان، پیشرفته، صنعتی باشد و در رده جهانی شناخته شود و فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالای مهارت، از تشخص بین‌المللی در حوزه فنی و حرفه‌ای عام برخوردار باشند؛ این دانشگاه هنوز نتوانسته است علی رغم توجه بودجه‌ای و تعیین قوانین حمایتی بالادستی برای تقویت آموزش‌های مهارتی در سال‌های اخیر، خود را به اهداف و رسالت اصلی تعریف شده نزدیک کند و هزاران دانشجوی مشغول به تحصیل در این دانشگاه به دلیل وضعیت نامناسب رفاهی، صنفی و آموزشی، آرزوهای خود را برای کسب همزمان فن و مهارت بر باد رفته می‌بینند.

وضعیت نابسامان آموزش مجازی

در این رابطه محمد یکی از دانشجویان دانشگاه فنی حرفه ای به تشریح مشکلات آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ترم جاری پرداخت و به ایسنا گفت: متاسفانه همزمان با تعطیلی آموزش دانشگاه در پی شیوع کرونا ویروس، تقریبا آموزش نیز در اغلب دانشکده های فنی و حرفه ای تعطیل شد به گونه ای که در ترم جاری ما سه جلسه در کلاس‌های حضوری دانشگاه شرکت کردیم وحتی در روزهای اول شیوع این ویروس چندین هفته دانشکده های فنی و حرفه ای پشت سر هم تعطیل شدند تا اینکه بالاخره اعلام کردند کلاس‌های حضوری دانشجویان در ترم جاری جای خود را به آموزش مجازی می دهد و آموزش های فنی و حرفه ای نیز همانند سایر دانشگاه‌های کشور به شیوه مجازی ارائه می‌شود.

سردرگمی دانشجویان 

وی در ادامه تصریح کرد: در شروع آموزش‌های مجازی، دانشکده های فنی و حرفه ای سایت جداگانه برای ارائه آموزش‌های مجازی تعریف کردند به گونه ای که  چندین جلسه آموزش مجازی از طریق این سایت ارائه شد اما بعد از مدتی این آموزش‌ها به سامانه ای به نام"سمیاد" منتقل شد و سایت قبلی به طور کامل لغو شد. بنابراین چندین جلسه نیز آموزش‌های خود را از طریق سمیاد پیگیری کردیم اما در سامانه سمیاد نیز این آموزش‌ها با مشکل مواجه شد در نتیجه بعد از مدتی این سامانه هم کنار گذاشته شد و دانشگاه اعلام کرد که به طور کلی کلاس‌های آنلاین لغو خواهد شد و اساتید موظف شدند از محتوی کلاس‌های آموزشی خود فیلمی تهیه کنند و این فیلم‌ها در سامانه سمیاد بارگذاری می شود. 

این دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: بعد از اینکه آموزش های مجازی ترم جاری دانشجویان این دانشگاه به طور کامل لغو شد اعلام کردند که اساتید با تشکیل کانال ارتباطی می‌توانند با دانشجویان ارتباط بگیرند و دانشجویان نیز می‌توانند اشکالات و پرسش‌های خود را با اساتید پیگیری کنند.

دانشگاهی اضافی در آموزش عالی!

این دانشجوی ورودی سال ۹۶ مدعی شد: من فکر می کنم دانشگاه فنی و حرفه ای همانند یک بار اضافی برای سیستم آموزش عالی کشور است که نه افزوده ای دارد و نه مورد توجه قرار می گیرد. ما در صورت فارغ التحصیلی و با وجود معدل بالا اجازه پذیرش در دانشگاه های بزرگ کشور نظیر شریف و امیرکبیر را نداریم و یا مثلا در رشته الکترونیک به ما می گویند چون درس ریاضی ما ضعیف است به همین جهت اجازه پذیرش در دانشگاه های بزرگ را نداریم در صورتی که ما بیشتر از دانشجویان دیگر باید واحد ریاضی را بگذرانیم.

بی تفاوتی اساتید به آموزش مجازی

این دانشجوی ورودی سال ۹۶ دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از اساتید دانشگاه ما برای ترم کرونایی هیچ فعالیت آموزشی انجام ندادند و حتی فیلمی از کلاس‌های آموزشی تهیه و برای استفاده دانشجویان در سامانه بارگذاری نکردند، فقط یک ماه قبل از آغاز امتحانات شروع به آپلود کردن یک سری جزوه‌های فرادرس و فیلم های آموزشی اساتید دیگر در سامانه سمیاد نمودند.

وی ادامه داد: در واقع اساتید دانشگاه ما حدود ۴ ماه از ترم جاری کاملا بیکار بودند در حالی که دروس سنگین و تخصصی رشته‌های ما اصلا با ارسال فیلم‌های آموزشی در طی یک ماه قابل یادگیری نیست چرا که دوره کردن جزوه این دروس حداقل چند هفته زمان می‌برد.

در ادامه علی یکی دیگر از دانشجویان سال دوم دانشگاه فنی و حرفه ای با انتقاد از بی توجهی مسئولان این دانشگاه در ارائه سرفصل های مصوب آموزشی در ترم جاری به ایسنا گفت: جای تاسف دارد اساتید دانشکده ما کمترین تعهدی برای ارائه آموزش به دانشجویان نداشتند و حتی مسئولان هیچ ارزیابی از عملکرد این اساتید انجام ندادند به گونه ای که به یقین می توانیم بگوییم تعداد کمی از اساتید در ترم جاری یک یا دو جلسه کلاس آنلاین برگزار نمودند در نهایت چندین عکس از جزوات را در سامانه آپلود کردند در حالی که دروس این اساتید نیز تخصصی وکاملا دشوار بود و ما دانشجویان با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

اساتید؛ توانمندی آموزش مجازی را ندارند!

این دانشجو در ادامه مدعی شد: بنده نمی‌دانم استخدام و جذب اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر چه اساسی صورت می‌گیرد!؟ چرا که در بسیاری از مواقع ما مشاهده می‌کنیم بسیاری از اساتید با سطح معلومات اندک و حتی کمتر از دانش یک دانشجو در کلاس‌های درس حضور می‌یابند و تدریس می‌کنند! بنابراین در ترمی که گذشت و با وجود شیوع کرونا و تعطیلی کلاس ها نیز بسیاری از اساتید توانمندی، دانش و مهارت کافی برای آموزش‌های مجازی را نداشتند و صرفا از جزوه‌های اساتید دیگر که دارای اشکال بودند تدریس می‌کردند و گاه نیز شماره تماس برای رفع اشکال در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند اما پاسخگوی سوالات دانشجویان نبودند! بنده شخصا ۸ سوال در خصوص مطالب درسی برای استادی ارسال کردم که هیچ پاسخی از سوی وی دریافت ننمودم که البته مستندات این مشکلات هم کاملا وجود دارد.

طرح سئوالات اشتباه در آزمون مجازی

الیاس یکی دیگر از دانشجویان رشته مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه بیان مشکلات آموزش مجازی ترم جاری به ایسنا گفت: بسیاری از مطالبی که اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشجویان برای ثبت نمره پایان ترم درخواست می کردند به گونه ای بود که حتی خود آنها نیز توانمندی پاسخ به این سوالات را نداشتند. حتی گاه سئوالات اشتباه در امتحان پایان ترم طراحی می کردند به طوری که در یکی از امتحانات سئوالات غلط و بدون راه حل طرح شده بود!

اختلال سامانه در آزمون های مجازی

وی در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات ما دانشجویان فنی و حرفه ای برای ترم جاری این بود که در تمامی امتحانات با مشکل زمان بندی نیز مواجه شدیم. مثلا برای امتحان هر درس تخصصی حداقل به دو ساعت و نیم زمان نیاز داریم. مثلا در درسی مانند مدارهای الکترونیکی باید برای پاسخ دهی به آن زمان حداقل دو ساعته را در نظر گرفت این در حالی است که امتحانات تمامی دروس ما در سامانه سمیاد حداکثر یک ساعت و نیم بود و در این یک ساعت و نیم تا دانشجو بخواهد وارد سامانه بشود و صورت سئوالات را بنویسد و آن ها را حل کند، سپس از برگه ها عکس بگیرد و بعد از کاهش حجم عکس های گرفته شده، آنها را در سامانه آپلود کند زمانی برای پاسخگوی کافی باقی نمی ماند، ضمن این که در طول امتحان بارها اتفاق افتاده است که سامانه دچار اختلال شده و دسترسی دانشجو به آزمون قطع می‌شد و دانشجو نمی‌توانست به طور کامل به سئوالات پاسخ دهد.

دردسرهای آموزش مجازی دروس معارف

زهرا یکی دیگر از دانشجویان فنی و حرفه ای در خصوص وضعیت برگزاری آزمون دروس معارف دانشگاه فنی و حرفه‌ای به ایسنا گفت: ما درسی به نام انسان در اسلام داریم که جزو دروس عمومی محسوب می‌شود. در ترم جاری ابتدا به ما عنوان کردند برای گذارندن این واحد در سامانه نهاد رهبری ۶ جلسه حضور پیدا کنید. مجدد این زمان به ۱۱ و در نهایت به ۲۲ جلسه افزایش یافت. در واقع یک سری فایل‌های صوتی در سامانه نهاد رهبری درج شده بود که ما  ملزم به گوش کردن این فایل‌ها و گرفتن نمره قبولی از طریق آزمون هایی که در همین سایت گرفته میشد، بودیم تا گواهینامه حضور در دوره ها را دریافت نموده و به استاد تحویل دهیم.

این دانشجو ادامه داد: پس از مدتی دانشگاه اعلام کرد علاوه بر گواهینامه باید جزوات خود استاد را نیز مطالعه نموده و در سامانه سمیاد امتحان دهیم این در حالی بود که برای حضور در کلاس های تخصصی که دانشجو نیاز به آموزش استاد دارد و محتوی بسیار سختی دارد چنین الزامی را برای دانشجو قرار ندادند و گاها هم بسیاری از دروس تخصصی ما بدون حتی حضور یک جلسه در کلاس های مجازی به اتمام رسید و اساتید به انتشار و یا بارگذاری یک سری جزوات تکراری اکتفا نمودند. 

بلاتکلیفی دورس عملی

وی با تاکید بر این که آموزش دروس عملی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای هنوز در بلاتکلیفی قرار دارد و تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است، گفت: به ما گفتند دروس عملی رشته‌های فنی و حرفه‌ای به صورت فشرده و حضوری برگزار شود اما هنوز تکلیف آن مشخص نیست. با توجه به شیوع کرونا ویروس در فصل تابستان دانشجویان در بلاتکیلفی قرار گرفتند.

تغییرات مکرر تقویم امتحانی

این دانشجو همچنین به تاریخ برگزاری امتحانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز انتقاد کرد و گفت: این دانشگاه عنوان کرده بود که امتحانات پایان ترم دانشجویان از ۲۱ تیر ماه برگزار خواهد شد. اما یکباره این تصمیم تغییر کرد و برگزاری امتحانات به ۱۴ تیر ماه منتقل شد. این در حالی است که دانشجویان با توجه به شرایطی که دارند بر اساس تاریخ قبلی برنامه ریزی کرده بودند و امکان حضور در جلسات امتحانی زودتر از تاریخ اعلام شده را نداشتند، چرا که اغلب دانشجویان شاغل هستند و این انتقال یک هفته‌ای تاریخ برگزاری آزمون‌ها مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می کرد. اگرچه در خصوص این تصمیم گیری اعتراضاتی را انجام دادیم و  در نهایت تاریخ امتحانات به تاریخ قبلی برگشت اما استرس‌ها و نگرانی‌های زیادی را بین دانشجویان ایجاد کرد.

وضعیت حذف ترم 

وی در خصوص امکان حذف ترم  یا واحد برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای در ترم جاری گفت: در این خصوص دانشجویان به دو دسته تقسیم شدند عده‌ای از دانشجویان توانستند دوره کاردانی خود را به طور ۴ ترمه به اتمام برساند و عده‌ای دیگر نیز آموزش آنها ۵ ترم به طول کشید.گروه اول یعنی دانشجویانی که دوره کاردانی خود را در طول ۴ ترم به پایان رسانده بودند و در ترم بعد باید دوره کارشناسی آن ها شروع شود به علت تعداد کم دانشجویان و به حد نصاب نرسیدن کلاس ها، آن ترم برایشان کلاس تشکیل نشد تا در ترم بعد با دانشجویان گروه دوم که دوره کاردانی را ۵ ترمه به اتمام رسانده بودند سر یک کلاس بنشینند. علاوه بر آن که شش ماه از عمر دانشجو به علت این تصمیم به هدر رفت آن ترمی که که تشکیل نشد نیز جزو سنوات دانشجویان گروه اول در نظر گرفته شد و چون بر اساس قانون دانشگاه فنی حرفه ای حداکثر یک ترم سنوات برای دانشجویان روزانه در نظر گرفته میشود امکان حذف ترم برای این گروه دانشجویان وجود نداشت.

محمد رضا دانشجوی رشته‌ برق نیز در همین رابطه گفت: یکی از دروس ما درس کارآموزی است که باید برای گذراندن آن مجموع ۲۴۰ ساعت را در یک واحد تولیدی یا خدماتی مرتبط با رشته خود بگذرانیم. به علت محدودیت شرکت ها در استانی که ساکن ان هستیم بعضی از دانشجویان مجبور به گذراندن دوره‌ی کارآموزی در خود دانشگاه میشوند و باید کارهای تعمیرات، تاسیسات، نظافت و رسیدگی به امور کارگاه ها را در دانشگاه انجام دهند و هیچ پولی بابت فعالیت خود دریافت نمی کنند. با توجه به اینکه سپردن کارهای تاسیساتی و سرویس دهی کارگاه ها به دانشجویان بار بزرگی را از هزینه های جاری دانشگاه برمیدارد اما این طور که به نظر میرسد دانشگاه همچنان با کمبود بودجه مواجه است و این امر به وضوح در امکانات ضعیف فنی، رفاهی و آموزشی دانشگاه مشهود است.

مشکلات صنفی و رفاهی خوابگاه ها
 

مصطفی یکی از دانشجویان غیربومی این دانشگاه که در خوابگاه دانشگاه فنی حرفه ای سکونت داشته در مورد مشکلات خوابگاه و دانشجویان غیر بومی می گوید: متاسفانه خوابگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای نیز شرایط مساعدی برای زندگی و اسکان ندارند و ما از همان بدو ورود به این واحدها همواره در طول فصول سرد و گرم سال  با مشکلات سیستم سرمایشی و گرمایشی درگیر شدیم؛ ضمن اینکه کیفیت و حجم غذاهای توزیع شده در خوابگاه ها بسیار نامناسب بود و تقریبا اغلب دانشجویان از این وضعیت ناراضی بودند.

این دانشجوی سال دوم با اشاره به عدم برگزاری اردوهای دانشجویی و فضای سبز و وسایل ورزشی در اغلب محیط های خوابگاهی دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: متاسفانه در خوابگاه ها امکانات مرسوم خوابگاه های دانشجویی سایر دانشگاه ها نظیر اتاق کامپیوتر برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی دانشجویان وجود نداشت ضمن اینکه بخشی از فضای خوابگاه نیز برای نمایشگاه دانشکده فنی حرفه ای دختران استفاده می شد!

نه مهندس می شویم نه تکنیسین

وی ادامه داد: معلوم نیست هدف از تاسیس دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه مسئولین چه بوده است چرا که این دانشگاه بر اساس دکترین خود عمل نمی کند. چون فلسفه تاسیس دانشگاه این بود که با آموزش فن و حرفه، تکنیسین فنی تحویل جامعه بدهد. اما در حال حاضر خلاف این عمل می شود و دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی به جای تکنیک فقط عنوان مهندس را یدک می کشند، در حالی که تربیت مهندس بر عهده دانشگاه های دیگر نظیر شریف یا امیرکبیر است.

به گفته وی؛ در کشورهای خارجی دانشگاه های غیر فنی صرفا محاسبات را به دانشجویان آموزش می دهند که دانشجو در نهایت مهندس می شود و دانشگاه های فنی هم فقط حرفه را به دانشجو می آموزد در حالی که در ایران متاسفانه به دانشجویان فنی و حرفه ای هم درس محاسبات و هم فنی را آموزش می دهند. در نهایت دانشجو هیچ کدام را یاد نمی گیرد و  اگر خودش تلاش نکند نه کار یاد می گیرد و نه حرفه، یعنی صرفا یک مدرکی را می گیرند.

این دانشجوی ۲۳ ساله دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: نبود تلویزیون در اتاق ها، ضعف در برنامه های فرهنگی و مسائل مذهبی، نداشتن کتابخانه‌ مناسب و بزرگ برای دانشجویان در خوابگاه به صورتی که در شب های امتحان عده ای از دانشجویان مجبورند در نماز خانه خوابگاه مطالعه کنند و سرعت پایین اینترنت خوابگاه از دیگر مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه است. 

برگزاری کلاس ها در سوله!

وی تاکید کرد:  ساعت تشکیل کلاس های آموزشی ما از ساعت ۸ صبح شروع می شود و تا ساعت ۲ بعد از ظهر ادامه دارد، متاسفانه کلاس های بعد از ساعت ۲ اغلب در سوله هایی که امکانات رفاهی و آموزشی ندارند، تشکیل می شوند و در این شرایط حتی از سیستم گرمایشی و سرمایشی محروم هستیم و در کلاس های ۱۲ یا ۱۵ متری ۳۵ تا ۴۰ دانشجو حضور دارند. به طوریکه نفس کشیدن برای ما عذاب آور است. 

تجهیزات از کار افتاده

مصطفی میزان امکانات آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای را زیر صفر توصیف کرد و گفت: ما حتی پایین ترین سطح امکانات مدارس ابتدایی در برخی استان ها را هم نداریم یا کارگاههای رایانه ای ما بدون امکانات وتجهیزات به روز هستند و ما حدود سه ساعت با سیستم های بسیار قدیمی کار می کنیم به طوریکه حتی نمی توانیم یک برنامه گرافیکی را از طریق این سیستم ها ترسیم کنیم در نهایت نیز اساتید بدون هیچ بُنیه علمی به دانشجویان نمره می دهند.

به گفته وی؛ دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای به دلیل اینکه در رشته های فنی تحصیل می کنند باید به جای پایان نامه، پروژه تحویل دانشگاه بدهند و دانشجو در پایان دوره کاردانی و کارشناسی موظف به ارائه این پروژه ها است در حالی که این پروژه ها هزینه های زیادی به دانشجو تحمیل می کنند در نهایت دانشگاه برخی از این پروژه ها را می فروشند  وتحویل دانشجو نمی دهند!

به گزارش ایسنا؛ مشکلات ساختاری، آموزشی، صنفی و رفاهی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حالی از سوی دانشجویان این دانشگاه مطرح می‌شود که بر اساس سند "چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران" که سیاست‌های کلی برنامه چهارم  کشور را تا افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تعیین می‌کند، آموزش‌های مهارتی به عنوان یکی از بندهای اصلی این سند مورد توجه قرار گرفته است و تاکید شده است این نوع آموزش‌ها می‌تواند به اصلاح نظام آموزشی کشور و کارآمد کردن آن برای تامین منابع انسانی مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز کمک کنند. حال با توجه به مشکلات و کاستی‌های فوق در عرصه آموزشی و رفاهی، باید دید آیا این دانشگاه پتانسیل و توانمندی سردمداری آموزش‌های مهارتی را خواهد داشت و می‌تواند گوشه‌ای از نیازهای جامعه در حوزه اشتغال و فن آموزی را پاسخ دهد.

بدیهی است خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این آمادگی را دارد تا انعکاس دهنده نقطه نظرات مسولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۰۸:۵۷

بعنوان کسی که سه سال سرپرست یکی از مراکز رتبه دار کشوری علمی کاربردی بودم و در حال حاضر مدرس در آنجا و فنی حرفه ای هستم خیلی دوست دارم حرف بزنم اما ایسنا جان بماند. وقتی آشپز چندتا باشه اونم بدون داشتن دستور آشپزی بهتر از این نمیشه. خلاصه حال وضعیت دانشگاههای فنی حرفه ای بسیار بهتر از علمی کاربردی است.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۹

کاش قبل از تهیه این خبر کمی تحقیق می کردید خیلی بی انصافانه نوشته شده است.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۳:۴۲

بنظر من واقعیت نوشتن

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۲۱:۲۴

دقیقا عین واقعیت است

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۰۲:۲۹

بنده خودم به عنوان دانشجوی فنی حرفه ای به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان با ارائه مستندات کمک به نوشتن این گزارش کردیم

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۴ ۰۱:۳۷

تمام مطالب عین واقعیته.....شمام عین مسولین هستید که ازمشکلات مردم خبر ندارن ....شمام از مشکلات دانشجوهای دانشگاه معلومه هیچ اطلاعی نداری بزرگوار

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۱:۰۰

واقعیت تلخ نه تنها دانشگاه فنی و حرفه‌ای بلکه تمام دانشگاههای ایران کمبود نیروی متخصص و حرفه ایست. متخصص نه از آن جهت که مدرک Phd داشته باشد بلکه اغلب (اکثر) اعضای هیئت علمی به خصوص دانش آموختگان داخل کشور فاقد مهارت عملی آزمایشگاهی و توان عملیاتی هستند. عملا دانش و تولید علم در ایران به نوشتن مقالات بدون کاربرد و جزوه های نظری محدود شده است. و هر مسوول در دوره مدیریت خود با ارائه آمار غلط سعی در اغراق و بالا نشان دادن سطح علمی کشور داشته است.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۱:۲۴

بالاخره یکی فهمید بابا ما هم جز دانشجویان حساب می شیم و دانشجو فقط تو دانشگاه های تهران، شریف، امیرکبیر.....نیست ما فنی و حرفه ای ها هم در خانواده آموزش عالی قرار می گیریم... یکی نیست به دادمون برسه و ببینه با چه فلاکتی اینجا تحصیل می کنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۱:۳۳

تا به حال با خودتون فکر کردین چرا هیچ وقت و هیچ وقت یک خبرنگار یا عکاس به یکی از این کارگاه های فنی و حرفه ای که ما نصف عمر تحصیلیمون رو اونجا میگذرونیم نیومده و ی گزارش واقع بینانه نگرفته که بابا بخدا شرایط اونچه که تبلیغ میکنن نیست و ما دانشجویان فنی و حرفه ای نصف روزمون۳رو تو سوله ها شب میکنیم.... چی بگیم درد زیاده است اما بازم دمتون گررررم همین گزارشم نوشتید بلکم کمی دیده بشیم یکی به دادمون برسه.

avatar

متاسفم برای سیاست گذاران و گردانندگان این موجود اضافی در آموزش عالی کشور ! نیرو و هزینه ای که بی هیچ سیاستی .... ! زندگی من به تباهی میرود !!!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۴:۱۹

اینا به کنار/دانشگاه فنی قم در شیفت عصر اجاره است.. یعنی مدیریت محترم دانشگاه برای جبران کمبود بودجه بعد از ظهر ها دانشگاهو اجاره داده به یک مرکز علمی کاربردی دادگستری./این درد بزرگیه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۴:۳۷

اگر جرات و جسارت داشتید گزارشی ازبی کیفیتی در دانشگاه آزاد تهیه و منتشر! میکردید

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۴:۳۷

ایسنا ازت خواهش می کنیم به داد دانشجویان دانشگاه های مثلا مهارتی فنی و حرفه ای و علمی کاربردی بیشتر برسید واقعا بیایید ببینید کدوم دانشجویی تو این دانشگاه ها مهارت یادگرفتن.....

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۴:۴۷

در ضمن لطفاً یه سوزن هم به بعضی دانشجویان نخبه!!عاشق علم وفن هم بزنید که کم هم نیستند. که مدرسان را از زندگی بیزار میکنند چه برسد به تدریس و نیز مسئولانی که اگر فامیلشون جغرافیا هم خونده باشه براش پست استادی اونجا ردیف میکنن ولی حاضر نیستند برای دروس تخصصی همین اقدام را انجام دهند.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۵:۲۳

دانشجویی که به زحمت کاردانیشو تموم کرد ، به قرار ورود به ترم یک کارشناسی با کنکور ولی به خاطر حد نساب نرسیدن دانشجو انتقالم دادن بهمن ، بهمن ماه هم بخاطر شرایط افتضاح آموزشی و سیستم مجازی سطح یادگیری اومد پایین به همین خاطر مجبور به حذف ترم شدم و حالا از مهر باید شروع کنم که قشنگ یک سال از عمرم افتادم عقب

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۷:۴۱

همین وضعیت را دقیقاً دانشگاه علمی کاربردی هم دارد. این دانشگاه ها شده اند محل مدرک گیری کارمندان دولت. دولت بایستی همه این دانشگاه ها را در هم تلفیق کرده و مراکز معتبری تشکیل دهد که کیفیت آموزشی و اشتغال زایی داشته باشند.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۸:۴۳

در ایران تعداد دانشگاهها خیلی خیلی زیاد است و بودجه آموزش عالی کم. در نتیجه کیفیت پایین می آید. هم هیات علمی، هم کارمند و هم دانشجو. همه کیفیت پایینی دارند. ای کاش کلا 60 دانشگاه داشتیم با کیفیت بالا و نه 8000 دانشگاه بی کیفیت. ولی همه دنبال فقط آمار پوپولیستی کمی تعداد مقاله و حرفهای دهان پر کن هستند. مملکت ما دلسوز نداره. همه دنبال کلاه شون هستند که باد نبره!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۰۱:۳۵

در سیاست ها و برنامه هایی که تدوین می شود یک نوع رها شدگی وجود دارد. دانشگاه قرار است در افق 1404 چنین شود، قرار است اقتصاد، سیاست فرهنگ و حقوق به این نقطه مطلوب برسد. در این اسناد که کم هم نیستند قرار است جهانمان کمی نزدیک به بهشت شود اما به عمل که می رسیم فاصله ها بسیار. دانشگاه جدای از اجتماع و سیستمی که در آن زندگی می کنیم نیست. ما در خیلی مسائل مشکلات داریم و با نگاه بخشی نمی شود مسائل را حل کرد. دانشگاه درست استاد درست می خواهد استاد درست نظام پذیرش درست و همینطور الی آخر.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۰۲:۲۷

سال هاست که دانشگاه فنی حرفه ای به خاطر سیاست های نظام در راستای تربیت نیروی فنی و متخصص کلی امتیاز و بودجه میگیره اما معلوم نیست این پول ها کجا خرج میشه. کمبود امکانات و منابع مالی در دانشگاه های فنی حرفه ای بیداد میکنه. دانشگاه فنی حرفه ای قم از ساعت دو به بعد اجاره داده شده به دانشگاه علمی کاربردی دادگستری و این امر باعث شده بیشتر کلاس ها حداکثر تا ظهر ارائه بشن و دانشجو مجبوره برای هیجده واحد پنج روز در هفته بیاد دانشگاه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۰۲:۳۶

اساتید حق التدریسی سطح پایین،وضع اسف بار کارگاه های برق ‌و الکترونیک و کامپیوتر،عدم امکانات فنی لازم برای تدریس و آموزش دانشجو، سیلابس های درسی ضعیف و قدیمی که بعضا از چهل سال پیش تا امروز همچنان محتوای خودشونو حفظ کردن، مشکلات بی پایان دانشجویان خوابگاهی و بی مسئولیتی مدیران ارشد دانشگاه و شو آف و تلاش هر چه تمام تر مسئولین دانشگاه برای مساعد جلوه دادن اوضاع و تمجید از خدمات انجام نشده‌ی خودشون مشکلاتی هستند که سال های ساله دانشجویان دانشگاه فنی حرفه ای از اون ها رنج میبرند

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۳ ۱۰:۲۹

من به عنوان یک دانشجو فنی خواستم چند جمله ای تایپ کنم تا هر کس خواست بخواند. تمامی این مشکلات را من در دوره کاردانی در رامسر تجربه کردم . پس برای همین میگویم که تر خشگ را با هم نسوزانیم وقتی کارشناسی ارشد در دانشگاه پسران قم قبول شدم . تو خوابگاهی که از لحاظ گرما عالی و از نظر سرما که کولر گازی نصب کردن . و شام و ناهار خوب . برنامه های که در طول هفته بود و دانشجو های که درسشان تمام شده بود ولی اون ارتباط رو حفظ کرده بودن خوشحالم که به قم آمدم و این تجربه رو به دست آوردم که در این دانشگاه خوب درس می خوانم و بی صبرانه منتظر بازگشایی خوابگاه و دانشگاه هستم . یا علی . ما کرونا رو شکست میدهیم .

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۴ ۰۱:۳۲

بعله متاسفانه همش درسته ...منم دانشجو همونجا هستم ...اصلا نمیشه اسمشو گذاشت دانشگاه بیشتر از لحاظ فضا و دانشی که استاداش مخصوص در اختیارت میزارن در حد دوم سوم هنرستانه....اوضاع خود دانشگاهم که نگم براتون .دانشگاه اجاره یک ارگان دیگست از یه ساعت به بعد مثلا ۱۴بعدازظهر میان بیرونت میکنن .مشکلات بسیااااار زیاده ماکه صدامون به جایی نرسید بازم ازتون ممنون که شما یکم از درد ما گفتید.