• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99061107966
  • خبرنگار : 71588

استقبال اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس از امضای توافق صلح میان سودان و گروههای مسلح

استقبال اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس از امضای توافق صلح میان سودان و گروههای مسلح

دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از توافق صلح میان دولت سودان و جنبش‌های مسلح که در جوبا به امضا رسید، استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اتحادیه عرب به پیشبرد تمامی اشکال همکاری و هماهنگی با همه شرکای صلح سودانی طی دوره انتقالی پیش رو که قرار است از تاریخ امضای توافق به مدت سه سال ادامه داشته باشد، پایبند است.

ابوالغیط خواستار تداوم کمک و حمایت عربی و بین‌المللی برای ایستادن در کنار سودان شد.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تصریح کرد، این اتحادیه به هماهنگی با طرف‌های سودانی به ویژه در زمینه ابتکارعمل‌ها و برنامه‌هایی که امکان دارد برای حمایت از اولویت‌های رشد و توسعه سودان به ویژه در مناطق آسیب دیده از جنگ اجرا شوند، ادامه می‌دهد.

این توافق صلح پس از ۱۰ ماه مذاکره مستمر با میانجیگری سودان جنوبی به امضا رسید.

شورای همکاری خلیج فارس هم از امضای توافق صلح میان دولت سودان و جبهه انقلابی با میانجیگری سودان جنوبی استقبال کرد.

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این توافق، گامی مهم در مسیر تحقق خواسته‌های ملت سودان و آمال و آرزوهای مشروع آنها در خصوص برقراری ثبات، رشد و توسعه و شکوفایی است‌.

الحجرف ابراز امیدواری کرد که تمامی نقاط سودان از امنیت و صلح برخوردار باشد و وحدت ملی آن تقویت یابد.

وی بر مواضع ثابت شورای همکاری در قبال سودان و حمایت بی‌وقفه آن از هر آنچه که در تقویت امنیت و ثبات این کشور سهیم باشد، تاکید کرد.

وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات نیز با صدور بیانیه‌ای بر حمایت تمام‌قد این کشور از سودان و نیز بر تداوم حمایت خود از هر آنچه که در تقویت امنیت، ثبات و آرامش این کشور سهیم است و خواسته‌های ملت سودان در رشد و توسعه، شکوفایی و ثبات محقق سازد، تاکید کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، این توافق گامی مهم در مسیر تقویت امنیت، ثبات، حاکمیت، استقلال و وحدت ملی سودان به شمار می‌آید.امارات از تلاش‌های دولت انتقالی سودان در تحقق این دستاورد تاریخی و فراخوان سایر طرف‌های درگیر به پیوستن به روند صلح تقدیر و تشکر کرد.

پیشتر نمایندگان دولت و جبهه انقلابی سودان متشکل از چهار گروه مسلح توافقنامه اولیه‌ای را برای پایان دادن به ۱۷ سال جنگ داخلی امضا کردند.

این توافقنامه روز دوشنبه با حضور عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی به شکل رسمی امضا شد.

نمایندگان دولت سودان و جنبش‌های مسلح روند دارفور یکشنبه هشتمین و آخرین پروتکل تشکیل دهنده توافقنامه صلح را در هتل "کروان" در پایتخت سودان جنوبی امضا کردند تا مقدمات امضای رسمی این توافقنامه فراهم شود.

این هشت پروتکل شامل، مسائل امنیتی، مساله زمین، عدالت انتقالی، غرامت و جبران خسارت، پروتکل توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت، آوارگان و پناهندگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha