• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99061208671
  • خبرنگار : 71588

حمدوک: توافق صلح، سودان جدیدی را تأسیس می‌کند

حمدوک: توافق صلح، سودان جدیدی را تأسیس می‌کند

نخست وزیر سودان اعلام کرد: امضای توافق صلح در جوبا سودان جدیدی را تأسیس می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد، امضای توافق صلح در جوبا میان دولت انتقالی و تعدادی از گروه‌های مسلح، کشور سودان جدیدی را تأسیس می‌کند که تمامی مشکلات گذشته را حل خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: صلح، آرزوی سودانی‌ها است و آنچه در مرحله اول محقق شد، دستاورد تاریخی بزرگی است که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد و عزم و اراده ما را برای ادامه راه صلح تقویت می‌کند.

تاکنون دو جنبش سودانی از پیوستن به توافق صلح سرباز زده‌اند که یکی از آنها جنبش آزادسازی سودان_ به ریاست عبدالواحد نور و جنبش آزادی بخش خلق شمال سودان_ به ریاست عبدالعزیز الحلو است که این دو از تشکیل کشوری سکولار و فدرال حمایت می‌کنند.

حمدوک بر تلاش جدی دولت برای دیدار با آنها در نزدیکترین زمان ممکن برای تحقق صلح فراگیر به نفع ملت سودان تاکید کرد.

این توافق صلح پس از ۱۰ ماه مذاکره مستمر با میانجی‌گری سودان جنوبی به امضا رسید.

پیشتر نمایندگان دولت و جبهه انقلابی سودان متشکل از چهار گروه مسلح توافقنامه اولیه‌ای را برای پایان دادن به ۱۷ سال جنگ داخلی امضا کردند.

این توافقنامه روز دوشنبه با حضور عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی به شکل رسمی امضا شد.

نمایندگان دولت سودان و گروه‌های مسلح روند دارفور یکشنبه هشتمین و آخرین پروتکل تشکیل دهنده توافقنامه صلح را در هتل "کروان" در پایتخت سودان جنوبی امضا کردند تا مقدمات امضای رسمی این توافقنامه فراهم شود.

این هشت پروتکل شامل، مسائل امنیتی، مساله زمین، عدالت انتقالی، غرامت و جبران خسارت، پروتکل توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت، آوارگان و پناهندگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha