• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99061209139
  • خبرنگار : 71631

«آزادی بیان در غرب تعریف دوگانه دارد»

مروری بر جسارت ادامه‌دار نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اسلام(ص)

مروری بر جسارت ادامه‌دار نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اسلام(ص)

مجله فرانسوی «شارلی ابدو» به‌تازگی اعلام کرده که قصد دارد کاریکاتورهایی را که به ساحت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) جسارت کرده‌اند، بازنشر دهد! این اقدام غیراخلاقی در حالی به بهانه واهی آزادی بیان از سوی این رسانه فرانسوی عملی می‌شود که خود این رسانه‌ها و کشورهای حامی آنها هرگز تحمل برخورد متقابل را نداشته و ندارند.

به گزارش ایسنا، هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» روز گذشته، یعنی یک روز پیش از آغاز دادگاه افرادی که برای نقش داشتن در حمله سال ۲۰۱۵ به این مجله متهم هستند، اعلام کرد کاریکاتورهای جسارت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را بازنشر می‌دهد. 

به این ترتیب، بر روی جدیدترین نسخه از این مجله، چندین کاریکاتور موهن بازنشر خواهد شد که ابتدا در سال ۲۰۰۵ توسط یک مجله دانمارکی منتشر شده بودند و یک سال بعد برای نخستین بار توسط مجله «شارلی ابدو» بازنشر شدند.
در سال ۲۰۱۱ نیز انتشار کاریکاتورهایی با مضامین توهین‌آمیز مشابه در این مجله به چاپ رسید. 

این مجله در سال ۲۰۱۶ همزمان با سالگرد حمله به دفتر این مجله در شهر پاریس، بار دیگر اقدام به چاپ یک کاریکاتور تحریک‌آمیز دینی کرده بود که در آن زمان این اقدام از سوی واتیکان محکوم شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مسوولان این مجله اعلام کرده‌اند که با آغاز محاکمه متهمان حمله سال ۲۰۱۵ به دفتر این مجله، اکنون زمان مناسب و ضروری برای بازنشر این کاریکاتورها است!

در جدیدترین واکنش‌ها به بازنشر مجدد این کاریکاتورهای موهن، روز سه‌شنبه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که مورد پرسش قرار گرفت، از آزادی بیان شهروندان کشورش دفاع کرد و گفت خود را در جایگاهی نمی‌بیند که درباره تصمیم مجله «شارلی ابدو» برای انتشار مجدد کاریکاتورها حکمی را صادر کند. 

رییس جمهور فرانسه در جریان بازدید از  لبنان گفت، احترام گذاشتن به یکدیگر و خودداری از سخنان نفرت‎‌آمیز در فرانسه اهمیت دارد اما قصد ندارد تصمیم جدید این مجله را مورد انتقاد قرار دهد.

سخنان رییس جمهوری فرانسه مبنی بر اصل پایبندی به «آزادی بیان» در حالی است که در موردهایی دیگر همچون ماجرای هلوکاست، کسی در کشورهای مورد اشاره، حق ندارد از اصل «آزادی بیان» استفاده کند و اگر چنین کند، با او حتما برخورد خواهد شد.

در همین راستا مسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کارتونیست که سابقه برگزاری مسابقات هلوکاست را دارد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «آزادی بیان در غرب تعریف دوگانه دارد»، در واکنش با تصمیم نشریه شارلی ابدو برای انتشار دوباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: مدتی است که تمرکزشان بر پیامبر اسلام (ص) است تا به خیال خود چهره ایشان را که سمبل مهربانی است، به عنوان چهره‌ای خشن نشان دهند. اولین بار این جریان توسط نشریه دانمارکی یولاندز پستن آغاز شد و الان هم می‌خواهند با بازنشر کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام (ص) دوباره هیاهو به راه بیاندازند و بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان را در جهان دلخور کنند.

او با بیان اینکه «نشریه شارلی ابدو سابقه نفرت‌پراکنی نسبت به پیامبران ادیان دیگر را هم داشته است»، درباره تعریف دوگانه آزادی بیان در برخی از رسانه‌های غربی، خاطرنشان کرد: این رسانه‌ها در حالی چنین عمل می‌کنند که با تجدید نظر طلب‌ها، یعنی همان کسانی که در میزان کشته‌های هلوکاست تشکیک می‌کنند، برخورد بسیار بدی دارند و آنها را مواخذه می‌کنند. 

شجاعی طباطبایی با تاکید بر اینکه انتشار دوباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام (ص) در نشریه «شارلی ابدو» بی‌پاسخ نمی‌ماند، تصریح کرد: دفعات قبلی در واکنش به انتشار این کاریکاتورها دو مسابقه کاریکاتور هلوکاست را برگزار کردیم و الان هم باید به فکر برگزاری دور سوم این مسابقه باشیم. اگر آنها با زبان کاریکاتور نفرت‌پراکنی می‌کنند، ما با زبان کاریکاتور افشاگری می‌کنیم؛ افشاگری اینکه خاک فلسطین را به بهانه هلوکاست اشغال می‌کنند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha