• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99061209235
  • خبرنگار : 71145

دیدار لاوروف و همتای بلاروسی؛ اوکراین و ناامنی بلاروس و اصلاح قانون اساسی بهترین گزینه

دیدار لاوروف و همتای بلاروسی؛ اوکراین و ناامنی بلاروس و اصلاح قانون اساسی بهترین گزینه

وزیر خارجه بلاروس در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود اظهار کرد: اصلاح قانون اساسی بلاروس بهترین راه حل برای عادی سازی مذاکره با جامعه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس در کنفرانس خبری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز، چهارشنبه هیچ چارچوب زمانی برای اصلاح قانون اساسی ارائه نکرد اما در عین حال گفت: تلاش برای اصلاحات قانون اساسی در جریان است.

ماکی اضافه کرد: در حال حاضر تشکیل کارگروه انجام گرفته تا اصلاحات مشخصی در قانون اساسی را محقق کند. مسلما رایزنی‌ها بر سر اصلاحات قانون اساسی با تمام گروه‌های جامعه انجام خواهند گرفت.

او تشکیل برخی ساختارها که به واسطه آن این اصلاحات بررسی شوند را بعید ندانست.

از نظر وزیر خارجه بلاروس، اصلاح قانون اساسی بهترین گزینه بدون مغایرت با قانون‌گذاری‌ها برای برنامه‌ریزی جهت توقف خشونت‌ها در این کشور است.

سرگئی لاوروف نیز گفت، مسکو اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهند تلاش‌هایی برای بی‌ثبات‌ سازی بلاروس وجود دارند که از خاک اوکراین انجام می‌شوند.

وی تصریح کرد: این اطلاعات مربوط به حدود 200 عنصر تندرو در بلاروس می‌شود که در اوکراین آموزش دیده و آمادگی یافته‌اند.

او خوستار لزوم تعامل و همکاری سیستم‌های متخصص با آنها شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نگرانی کشورش را درباره وضعیت بلاروس مطرح کرد و مینسک را هم‌پیمان استراتژیک کشورش خواند.

وی اظهار کرد: بلاروس برای اولین بار با خطر بی‌ثبات سازی روبه‌رو است و این بدون مداخله خارجی صورت نمی‌گیرد. ما فشارهای برخی کشورهای خارجی بر مقامات مشروع بلاروس و همزمان حمایت علنی‌ آنها با مخالفان این کشور را محکوم می‌کنیم.

لاوروف تلاش‌ها برای بین‌المللی کردن وقایع بلاروس را رد و تاکید کرد، مسکو و مینسک قصد بررسی اوضاع بلاروس را در محافل بین‌المللی ندارند.

او تاکید کرد، مسکو با قاطعیت برای ممانعت از هر تلاشی و اجرای اقدامات تحریک‌آمیز خارجی علیه بلاروس و نیز ممانعت از تلاش‌های تفرقه افکنانه بین بلاروس و روسیه تلاش و اقدام خواهد کرد.

لاوروف گفت: ما به آنهایی که برای بی‌امنی در بلاروس تلاش می‌کنند و کسانی که طی سال‌های گذشته و از طریق دلنوازی از مینسک می‌خواستند بین روسیه و بلاروس جدایی بیندازند و اصول کشور فدرال را از هم بپاشند به شکل مناسب و با قاطعیت پاسخ خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha