• پنجشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99061309804
  • منبع : استانداری آذربایجان شرقی

استاندار در آیین بهره برداری از سد کلقان چای تاکید کرد

ضرورت تکمیل سه سد آذربایجان شرقی تا پایان دولت

ضرورت تکمیل سه سد آذربایجان شرقی تا پایان دولت

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی، تکمیل سدهای مهم استان را از مهم‌ترین مطالبات عمومی مردم دانست و از رییس جمهور درخواست کرد که دستورات لازم برای تخصیص اعتبار و تکمیل سه سد مهم شهریار، شهید مدنی و قردیان را صادر کند.

محمدرضا پورمحمدی در آیین افتتاح سد کلقان چای که در ارتباط تصویری با رییس جمهور برگزار شد، با اشاره به این‌که سال گذشته در همین ایام سد حاجیلار چای به دست ریاست جمهوری به بهره برداری رسید، اظهار کرد: امروز هم با دستور رئیس جمهور محترم، سد جدیدی در بستان آباد افتتاح شد.
 
وی با تقدیر از خدمات دولت در استان آذربایجان شرقی گفت: دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته هر سال 11 هزار میلیارد تومان طرح در آذربایجان شرقی افتتاح کرده که عدد بسیار بزرگی است.

وی با بیان این‌که 5600 طرح و پروژه مهم استان در سال گذشته تمام و افتتاح شده است، خاطر نشان کرد: 2400 طرح فقط در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی، سدهای شهریار، مدنی و گردیان در آذربایجان شرقی را دارای 95 تا 97 درصد پیشرفت فیزیکی عنوان کرد و افزود: این سه سد موانع و کمبود اعتباراتی دارد که امیدوارم ریاست محترم جمهور این طرح‌ها را برای آذربایجان شرقی مورد توجه قرار دهند.
 
پورمحمدی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با دستور رئیس جمهور و همراهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر نیرو، این سه سد تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسد.

سد کلقان چای که توسط موسسه عاشورای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) احداث شده است، در قالب هفته هجدهم طرح "الف-ب-ایران" سازوکارها و ساخت‌وسازهای وزارت نیرو همزمان با واحددوم نیروگاه دالاهاو کرمانشاه، نیروگاه خورشیدی آرتا اردبیل و تامین پایدار آب فضای سبز  شهر تهران، مجموعا با 3245 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.
 
 سد مخزنی کلقان چای بستان آباد در حوضه آبریز دریای خزر و  در فاصله 23 کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و روستای کلقان قرار دارد که برای تامین آب شرب شهرهای بستان‌آباد، هشترود و چارواویماق و توسعه صنایع این شهرستان کاربرد دارد.

تامین آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود به حجم 10.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مصرفی صنایع شهرستان‌های تبریز و بستان‌آباد به حجم 3.4 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی بهنگام 1100 هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم 7.2 میلیون مترمکعب در سال، تنظیم حق آبه زیست محیطی رودخانه‌ها به حجم 3.2 میلیون مترمکعب در سال و کنترل سیلاب‌های فصلی از جمله اهداف افتتاح این سد است.
 
عملیات اجرایی این سد که از سال 84 آغاز شده و امسال افتتاح شد بیش از 5 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
 
نوع سد از جنس خاکی با هسته رسی با طول تاج 520 متر و ارتفاع 65 متر، 21 میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن است که حجم خاکریزی 1.1 میلیون مترمکعب داشته و 202 کیلومتر مربع حوضه آبریز دارد.
 
آثار اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداری از این سد، ایجاد اشتغال و افزایش تولید، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، افزایش سطح بهداشت عمومی، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری، گسترش پرورش آبزیان و تامین آب کارخانجات و واحدهای صنعتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha