• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99061611518
  • خبرنگار : 50046

دغدغه دانش آموزان عشایری خراسان شمالی در ابتدای بازگشایی مدارس

دغدغه دانش آموزان عشایری خراسان شمالی در ابتدای بازگشایی مدارس

ایسنا/خراسان شمالی از روز گذشته مدارس در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور بازگشایی شد و همراه با بازگشایی این مدارس نگرانی های زیادی از سوی والدین نیز وجود داشت.

در این میان دانش آموزانی بودند که حتی با داشتن امکانات و تجهیزات همچون سیستم کامپیوتر، تبلت، اینترنت و حتی مواد مورد نیاز برای رعایت پروتکل های بهداشتی بازهم نگران از رفتن در سر کلاس های درس بودند و تعدادی از دانش آموزان از رفتن به مدرسه خودداری کردند.

راهکارهای مختلفی برای دانش آموزانی که امکان استفاده از آموزش های مجازی ندارند همچون دانش آموزان روستایی ارائه شده است به عنوان مثال این افراد با رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک بر سر کلاس حاضر و از آموزش های حضوری برخوردار شوند.

اما در این میان دانش آموزان عشایری، افرادی هستند که متاسفانه از هیچ امکانی برخوردار نیستند.

دانش آموزان عشایری محروم از آموزش های مجازی

مقداد باقرزاده یکی از معلمان مدارس عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با دغدغه های خود برای سال تحصیلی جدید اظهارکرد: مدارس عشایری خراسان شمالی در سال گذشته همانند سایر مدارس دیگر به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند.

وی گفت: اما با این تفاوت که در سال تحصیلی گذشته تعدادی از دانش آموزان می توانستند از آموزش های مجازی و یا آموزش های ارائه شده از شبکه های تلوزیونی استفاده کنند ولی دانش آموزان عشایری از تمامی این موارد محروم بودند.

باقرزاده با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته  در دو شیفت درس می دادم که در شیفت صبح چهار و شیفت بعد از ظهر ۱۰ دانش آموز از پایه اول تا ششم ابتدایی داشتم، افزود: دانش آموزهایم در حوالی روستای نارلی آجی سو در دره های پاشایلی در شهرستان مراوه تپه زندگی می کردند و خانواده هایشان در این منطقه سیاه چادرهای خود را برپا کرده بودند.

وی ادامه داد: زمانی که دیدم تعطیلی مدارس ادامه دار شد، برای اینکه بچه ها از درس خیلی فاصله نگیرند، کار برگ هایی را برای قسمت های تدریس نشده دروس علوم، ریاضی، فارسی که اولویت بیشتری دارند را آماده می کردم و برایشان به سیاه چادرها می بردم.

باقرزاده تصریح کرد: ۳۲۰ کیلومتر را طی می کردم تا به دره هایی که محل زندگی بچه ها بود برسم و کاربرگ ها را تحویل آن ها بدهد اما تعدادی از دانش آموزها چون مدرسه تعطیل بود همراه با چوپان ها، گوسفندان را به چرا برده بودند و باید با موتور به دنبال آن ها می رفتم تا کاربرگ ها را به آن ها و توضیحات لازم را ارائه دهد و رفع اشکال کند.

وی با اشاره به اینکه مکان هایی که خانواده های دانش آموزهایش سیاه چادرهای خود را برپا کرده اند حتی آنتن تلفن همراه را هم نمی گرفت، خاطرنشان کرد: با والدین بچه ها هماهنگ  می کردم که در ساعت هایی از روز، بچه ها بر روی کوه بروند و با من تماس بگیرند و اشکالات درسی خود را بازگو کنند تا رفع اشکال شود.

وی تصریح کرد: هر چند رفع اشکال به صورت تلفنی همچون بودن در سر کلاس درس نبود، و مقدار یادگیری بچه ها پایین آمده بود، اما چاره ای هم وجود نداشت وگرنه بچه ها کاملا از درس فاصله می گرفتند

دغدغه های پارسالی، دغدغه های امسال هم هست

باقرزاده با اشاره به اینکه اما امسال مدارس به طور رسمی بازگشایی شده است اما همان دغدغه های پارسالی، دانش آموزان و معلمان را برای امسال هم عذاب می دهد و افزود: در مدارس عشایری خبری از شبکه شاد و آموزش های مجازی نیست چراکه دانش آموزان عشایری نه گوشی موبایل، نه سیستم کامپیوتر و نه اینترنت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که طبق اعلام آموزش و پرورش مدارسی که تعداد دانش آموزان کمتر باشد، می توان به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد، تصریح کرد: دیروز سال تحصیلی در مدارس عشایری آغاز شد اما انگار نه انگار کرونایی وجود ندارد و مسائل بهداشتی در این مدارس رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: در واقع زیرساخت های لازم برای رعایت کردن نکات بهداشتی در این مدارس و برای دانش آموزان وجود ندارد و این هم تبدیل به یک دغدغه شده است.

فعلا امکان استقرار دانش آموزان در مدارس شبانه روزی عشایری وجود ندارد

کاظم نیا مدیر یکی از مدارس شبانه روزی عشایری خراسان شمالی نیز دغدغه اصلی خود را برای سال تحصیلی جدید عدم دسترسی دانش آموزان به شبکه مجازی اعلام کرد.

وی توضیح داد: دانش آموزان عشایری نمی توانند از شبکه شاد استفاده کنند، بنابراین یکی از راه کارهای حل این مشکل استفاده از آموزش های پخش شده از شبکه تلوزیونی است اما در بسیاری از چادرهای عشایری تلوزیون نیز وجود ندارد.

کاظم نیا با بیان اینکه کلاس های درس مدارس شبانه روزی و خوابگاه ها ضدعفونی شده اند و ماسک در اختیار دانش آموزان این مدارس قرار می گیرد، گفت: سال تحصیلی آغاز شده اما هنوز دستورالعملی برای بازگشایی خوابگاه ها نیامده است.

وی افزود: همین امر موجب شده تا دانش آموز نتواند در خوابگاه مستقر شود و این امر نیز تبدیل به یک معضل برای دانش آموزان و مدیران این مدارس شده است.

کاظم نیا با بیان اینکه دانش آموزان باید مسافت خیلی زیادی را باید پیمودن مسیر سیاه چادر تا مدرسه طی کند، گفت: بنابراین از روز گذشته پیگیری و مکاتبات لازم انجام شده تا اجازه بازگشایی خوابگاه مدارس عشایری داده شود.

تحصیل ۸۵۰ دانش آموز در مدارس شبانه روزی عشایری خراسان شمالی

ایزانلو کارشناس مسئول مدارس عشایری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: ۱۰۲ مدرسه سایر عشایری در این استان وجود دارد که دانش آموزان ۱۰۰ نفر از این تعداد زیر ۱۰ نفر هستند.

وی بیان کرد: تراکم این دانش آموزان در این کلاس ها کم است بنابراین می توان کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کرد.

ایزانلو در پاسخ به این سوال که بنا به گفته تعدادی از معلم ها زیرساخت های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در این مدارس وجود ندارد؟ توضیح داد: مدیران و یا معلم های عشایری باید اقلامی همانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده را از مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها تهیه کنند.

وی در ارتباط با خوابگاه های مدارس شبانه روزی نیز گفت: هنوز خبری برای بازگشایی خوابگاه ها از سوی وزارت خانه اعلام نشده است و به محض صدور مجوز این خوابگاه ها نیز بازگشایی خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول چهار هزار و ۲۰۰ دانش آموز عشایری امسال بر سرکلاس های درس حاضر می شوند که از این تعداد ۶۰۰ نفر کلاس اولی هستند.

وی تعداد مدارس شبانه روزی عشایری این استان را ۹ مرکز اعلام کرد و گفت: طی امسال ۸۵۰ نفر در این مدارس تحصیل خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.