• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99061611637
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مطرح کرد:

چگونگی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان

چگونگی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان از آمادگی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی در این استان خبر داد.

اسماعیل غنیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این تسهیلات ارزان‌قیمت که عمدتا قرض‌الحسنه است هر ساله با هدف حمایت از مشاغل خانگی و بهره‌گیری از ظرفیت کسب‌وکارهای خانگی برای بهبود اشتغال و درآمد خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی از اشتغال‌زایی برای افراد در منزل به عنوان یک راهکار برای استفاده از مهارت‌های فردی در راستای افزایش تولید نام برد و تصریح کرد: این تسهیلات معمولا به دو صورت فردی و پشتیبان پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه متقاضیان این تسهیلات به دو شیوه می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند ادامه داد: افرادی که دارای مهارت هستند می‌توانند در روش نخست به صورت مستقل و فردی تقاضای دریافت این وام را داشته باشند که مبلغ آن متناسب با طرح ارائه شده متفاوت است و سقف آن برای افراد در این بخش 50میلیون تومان است.

وی از پرداخت تسهیلات به پشتیبان به عنوان شیوه دیگر پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نام برد و گفت: در این روش یک فرد در محوریت کار تولیدی قرار گرفته و به عنوان مثال تعدادی از بانوان را از طریق طرح پیشنهادی خود مشغول به‌کار می‌کند.

غنیان با بیان اینکه افراد در این بخش نیز فعالیت خود را در منزل خود انجام می‌دهند افزود: در این شیوه محوریت کار و مسوولیت با فرد پشتیبان است و تسهیلات نیز به فرد پشتیبان پرداخت می‌شود.

وی سقف تسهیلات مشاغل خانگی در طرح پشتیبان را حداکثر 250 میلیون تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در هر دو بخش فردی و پشتیبان میزان تسهیلات بسته به طرح می‌تواند متفاوت باشد اما سقف وام پرداختی برای هر کدام به ترتیب همان 50 و 250 میلیون تومان است.

دبیر کارگروه اشتغال استان با بیان اینکه مجوز مشاغل متناسب با نوع آن از سوی دستگاه اجرایی مرتبط صادر می‌شود اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی همچون صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهادکشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و...از جمله مهترین دستگاه‌هایی هستند که مجوزها را صادر می‌کنند لذا افراد متقاضی متناسب با نوع شغل خانگی و زمینه کاری آن باید به یکی از این دستگاه‌های اجرایی مراجعه و مجوز لازم را دریافت کنند.

وی به نقش مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح اشاره و عنوان کرد: تمامی طرح‌ها از طریق سامانه مشاغل خانگی انجام و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر کارگروه اشتغال استان متولی آن است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص شرایط خاص کرونایی مبتلابه کشور و لزوم کاهش اجتماعات و رفت‌و آمدها در شهرها گفت: تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا عمده فرآیند کار را در بستر فضای مجازی انجام می‌دهد و انجام اکثر امور از ارائه درخواست تسهیلات تا امضای مدیران و روسای دستگاه‌های استانی و شهرستانی و صدور مجوزها و...از طریق الکترونیکی انجام و نیاز چندانی به حضور در دستگاه‌ها نیست.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص سهم استان از این تسهیلات ارزان‌قیمت اظهار کرد: سال گذشته سهم استان از این تسهیلات 56 هزار میلیون ریال بوده که 97.8درصد آن جذب و به 482 متقاضی در استان پرداخت شد.

دکتر غنیان با بیان اینکه سهم امسال استان از این تسهیلات 50 هزار میلیون ریال است تصریح کرد: امسال نیز فرآیند پرداخت تسهیلات شروع شده و دستگاه‌های متولی متقاضیان را معرفی می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برنامه این اداره کل برای جذب حداکثری این تسهیلات گفت: به منظور جذب حداکثری تسهیلات امسال تسهیلات پرداختی به شهرستان‌های هشتگانه استان در سه ماهه پایانی سال ، شناور می‌شود تا چنانچه شهرستانی زمینه جذب 100درصدی سهمیه خود را نداشته باشد، اعتبارات آن از سوی دیگر متقاضیان هم‌استانی در دیگر شهرستان‌های استان، جذب شود.

دکتر غنیان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: در همین راستا و با هدف توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تفاهمنامه‌ای بین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، جهاددانشگاهی و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در استان نیز جلسه‌ای در همین راستا با مسوولان جهاددانشگاهی برگزار شده اضافه کرد: محوریت طرح با جهاددانشگاهی است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان منتظر تداوم اجرای طرح از سوی این نهاد است و آمادگی دارد برای اجرایی شدن طرح همکاری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha