• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061712555
  • خبرنگار : 71516

رسانه‌های صهیونیستی: اسرائیل، قطر را از انزوا نجات داد

رسانه‌های صهیونیستی: اسرائیل، قطر را از انزوا نجات داد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن این ادعا که این رژیم قطر را از انزوا بیرون آورده است، اعلام کردند هدف قطر از حمایت مالی از غزه و تلاشش برای آرام کردن اوضاع میان اسرائیل و حماس، نزدیک شدن به آمریکاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، یووآل اشتاینتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: کشورهایی از شورای همکاری خلیج (فارس) که به زودی به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پیوندند قطر، بحرین و عمان هستند. هدف اصلی سیاست خارجه اسرائیل رسیدن به توافق صلح با عربستان است، چراکه کشور محوری در منطقه است.

این شبکه فاش کرد که یوسی کوهن، رئیس موساد مذاکراتی با مسئولان ارشد قطری به دلیل تنش‌های اخیر در مرز با غزه و اقدامات مقاومت فلسطین درباره به پرواز درآوردن بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های اسرائیلی داشته است. به گفته این منابع پول‌های قطر ماهانه با هماهنگی موساد جهت حفظ آتش‌بس به غزه می‌رسد. محمد العمادی، فرستاده قطر به غزه تاکید کرد تماس‌های میان رژیم صهیونیستی و قطر جدید نیست. ورود پول‌های قطر به غزه با دشواری‌هایی روبروست برای همین هماهنگی با اسرائیل لازم است.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پیشتر فاش کرده بود که کوهن و یک ژنرال اسرائیلی فوریه به قطر سفر کرده‌اند. قطر روابط تجاری علنی با اسرائیل داشت اما اواخر سال ۲۰۰۰ این روابط قطع شد.

همچنین شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۷ به قطر سفر کرد. تزیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز ۲۰۰۸ به قطر سفر کرد. همچنین دیدارهای زیادی میان مسئولان قطری و اسرائیلی‌ها در کشورهای غربی برگزار شده است. هیئت‌های ورزشی اسرائیلی نیز به قطر سفر کرده‌اند.

شبکه "کان" رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای اعلام کرد، نقش مرکزی قطر در نوار غزه برای دوحه راهی به کاخ سفید از طریق توافق‌های آتش‌بس میان اسرائیل و حماس باز می‌کند. قطر ماهانه پول‌هایی را برای خرید سوخت اسرائیل جهت راه‌اندازی نیروگاه برق غزه حواله می‌کند. قطر تاکنون یک و نیم میلیارد دلار در نوار غزه سرمایه‌گذاری کرده است و بدون اینکه به چیزی دست یابد هرگز از سرمایه‌گذاری دست نخواهد کشید. از سوی دیگر اسرائیل به بازگشت آرامش به جنوب و آتش‌بس با حماس مایل است و نقش قطر در نوار غزه گذرگاه و راهی برای دوحه جهت خروج از انزوا و محاصره‌ای است که عربستان، مصر، بحرین و امارات علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

این شبکه گزارش داد: به رغم اینکه اسرائیل قطر را از انزوا نجات داد و پول‌های دوحه در بازگشت آرامش به غزه نقش داشت، اما تقویت روابط میان اسرائیل و قطر هدف نبوده است و شاید هدف اصلی قطر نزدیک شدن به واشنگتن باشد. قطری‌ها می‌دانند که مسیر به سمت کاخ سفید از اسرائیل می‌گذرد و راه به سمت اسرائیل از غزه می‌گذرد. پول‌هایی که قطر طی سال‌های اخیر در غزه هزینه کرده به خاطر اسرائیل نبود بلکه هدف قطر رسیدن به آمریکا و گشودن درهای این کشور به روی دوحه است و این به مثابه سیلی به صورت کشورهای محاصره کننده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha