• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99061712653
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

کشت کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

کشت کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز زمان کشت کلزا در استان گفت: کشت کلزا در استان از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد.

 حمیدرضا دانش ۱۷شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، با اشاره به زمان آغاز کشت کلزا در مزارع استان، اظهار کرد: بذر مورد نیاز برای کشت کلزا تهیه شده است و هیچ کمبودی برای تامین بذر مورد نیاز کلزاکاران در استان نداریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری میزان مورد نیاز بذر هیبریدی برای کشت کلزا در استان را چهار تا شش کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد و افزود: از کلزاکاران درخواست می‌شود تا از بذرهای مرغوب برای کشت کلزا در مزارع خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: کلزاکاران برای افزایش راندمان کیفی و کمی محصول خود باید با همکاری مراکز خدمات کشاورزی و مهندسان ناظر، اصول علمی را در کاشت، داشت و برداشت کلزا رعایت کنند.

دانش با بیان اینکه کشاورزان مناطق معتدل چهارمحال و بختیاری کشت کلزا  را آغاز کرده‌اند، بیان کرد: کشاورزان مناطق معتدل استان تا۲۰ مهرماه سال‌جاری فرصت دارند برای کشت کلزا اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۷حدود ۹۰ تن کلزا در اراضی استان تولید شده است، گفت: در سال گذشته از اراضی استان،حدود ۶۲۶ تن کلزا برداشت شد که در سال‌جاری در تلاش هستیم کشت کلزا را در استان توسعه بدهیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی کلزا از کلزاکاران چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی کشور قیمت مصوب خرید کلزا از کلزاکاران در استان  در سال‌جاری، معادل ۹۰۰۰ تومان خواهد بود.

 دانش از کشت کلزا به عنوان یکی از بهترین کشت‌ها در تناوب با گندم یاد کرد و افزود: کشت کلزا می‌تواند در بهبود عملکرد مزارع گندم در سال آینده نقش تاثیرگذاری داشته باشد و استمرار تولید گندم وابسته به کلزا است، زیرا تمامی آفت‌ها و علف‌های هرز محصول گندم توسط کلزا کنترل می‌شود، بنابراین در تلاش هستیم تناوب مطلوبی بین محصولات گندم و کلزا ایجاد کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچینن کشت کلزا به دلیل نیاز آبی کم، یکی از کشت‌های مناسب  است  و توصیه می‌شود کشاورزان حتما برای کشت این محصول در مزارع خود برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای کشاورزان و کلزاکاران، تاکید کرد: کشاورزان و کلزاکارانی که  اصول و الگوی کشت( اولین آبیاری به موقع کلزا)، عمق کشت و ... را رعایت کنند می‌توانند از تسهیلات ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

دانش در ادامه با بیان اینکه زمان آبیاری اولیه کلزا تا آخر شهریورماه سال‌جاری برای جلوگیری از سرمازدگی و حفظ مقاومت کلزا ضروری است، تاکید کرد: مناطق سردسیر چهارمحال و بختیاری از جمله شهرکرد، بروجن و بخش‌هایی از شهرستان‌های کیار و بن تا آخر شهریورماه سال‌جاری باید نسبت به آبیاری اولیه اقدام کنند تا از سرمازدگی و آسیب‌دیدگی کلزا جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محصولات گندم، کلزا و  چغندرقند در استان، محصولاتی استراتژیک است، خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری قیمت هر گیلوگرم گندم  آبی ضدعفونی و  کیسه‌گیری شده در استان ۳۴۹۰ تومان، گندم دیم ۳۲۹۰ تومان و همچنین قیمت جو آبی ۳۲۰۰ تومان و جو دیم ۳۰۰۰تومان به کشاورزان به فروش می‌رسد.

وی  در پایان یادآور شد: در سال‌جاری ۳۵۰۰ تن بذر اصلاح شده، کود و سموم مورد نیاز کشاورزان در استان تهیه و توزیع شده است و حدود ۵۸ هزار تن گندم و جو در چهارمحال و بختیاری  کشت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha