• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99061712988

در جلسه امروز شورای شهر مشهد به تصویب رسید؛

ساخت پارکینگ طبقاتی در اطراف حرم

ساخت پارکینگ طبقاتی در اطراف حرم

ایسنا/خراسان رضوی در جلسه امروز شورای شهر مشهد احداث پارکینگ طبقاتی در عرصه گودبرداری شده بلوک‌های A و B پروژه نرگس در منطقه ثامن به تصویب رسید.

در یکصد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که امروز، ۱۷ شهریور ماه، در تالار شهر برگزار شد، لایحه احداث پارکینگ طبقاتی در عرصه گودبرداری شده بلوک‌های A و B پروژه‌ نرگس در منطقه ثامن و قرارداد تهاتر بنیاد تعاون ناجا به تصویب رسید که بتول گندمی، یکی از اعضای شورای شهر، در خصوص این مصوبه اظهار کرد: سال ۸۵ دو پروژه اقامتی، زیارتی و تجاری در منطقه ثامن آغاز به کار کرد. گودبرداری این پروژه به بنیاد تعاونی ناجا سپرده شد. این پروژه با ارتفاع ۲۷ متر متوقف شد.

وی افزود: معامله‌ای بین شهرداری و بنیاد تعاونی ناجا انجام شده و براساس آن هتل آرمان به بنیاد تعانی ناجا تحویل شد. این پروژه ظرفیت پارکینگی خوبی دارد که سازمان همیاری‌ها قول داده آن را به پارکینگ طبقاتی تبدیل کرده و طی هشت ماه تحویل دهد. با ساخت این پروژه ۸۰۰۰ پارکینگ ساخته می‌شود که بخشی از آن پارکینگ عمومی خواهد شد. برای این کار جمع‌بندی ما بر این بود که کار به سرمایه‌گذار داده شود.

احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را به شورا ارائه کرده که تغییرات جزئی بر روی کلیات این طرح است. بعد از تصویب طرح، یک پروژه انجام و طرح تا پارکینگ همکف انجام شود. بعد از آن درخصوص الباقی طرح تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف خواهد شد. وقتی پروژه‌ای برای شهرداری است، دلیلی ندارد که از تعداد طبقات آن کم کنیم.

مسعود ریاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان مخالف این پیشنهاد خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به این معنی است که در زمانی که وقت آن نیست، در خصوص شکست پروژه تصمیم‌ می‌گیریم. وقتی دو شرکت برای یک پروژه در نظر می‌گیریم، عملا طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کار شکست بخورد.

غلامحسین صاحبی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان یکی دیگر از مخالفین تاکید کرد: دو زمین ناب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ که استفاده از آن فقط به عنوان پارکینگ کار خوبی نیست.

نوروزی در پاسخ به مخالفان گفت: صحبت‌ اعضا در نظر گرفته شده است. یک پروژه با این حجم از ساخت و ساز قرار است انجام شود. در ابتدای کار یک شرکت سرمایه‌گذار در این طرح مشارکت دارد که بعد از شروع پروژه، بقیه سرمایه‌گذاران نیز اضافه خواهندشد.

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد، خاطرنشان کرد: این طرح با سرعت انجام خواهد شد. سرمایه‌گذار این طرح در نظر گرفته شده است.

مذاکرات شهرداری با آستان قدس برای جمع‌آوری نشدن پارکینگ‌های حرم نتیجه نداده است

علیرضا شهریاری، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، در مقام موافق این طرح بیان کرد: یکی از  مشکلاتی که مردم و زائران در اطراف حرم دارند، نبود پارکینگ است. اطراف حرم حدود ۸۰۰۰ پارکینگ کمبود دارد. شهرداری دو سال است که با آستان قدس برای جمع‌آوری نشدن پارکینگ‌های حرم مذاکره می‌کند اما این مذاکرات نتیجه نداده است. باید قبل از جمع‌آوری پارکینگ‌های حرم، فکری برای آن‌جا کنیم. لازم است برنامه‌‍ریزی برای پارکینگ صورت گیرد و شهرداری به فکر رفاه حال مردم باشد.

محمدحسین ودیعی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در مقام سوال پرسید: چه تصمیمی برای جذب سرمایه‌گذار شده است؟

نوروزی در پاسخ گفت: در هر مرحله‌ای که سرمایه‌گذار جذب شود، از همان زمان کار انجام می‌شود. ابتدا باید طرح تصویب شود تا سرمایه‌گذار پذیرفته شود.

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد، عنوان کرد: هر قراردادی که قرار بود چند ماه قبل به امضا برسانیم، با تعلل سبب شد که هزینه این قرارداد ۷۰ درصد افزایش پیدا کند. از زمان آمدن مصوبه و به تصویب رسیدن آن هزینه طرح بالا می‌رود. هرچه زودتر قرارداد با سرمایه‌گذار منعقد شود، به نفع شهرداری است.

نباید فقط به دنبال ساخت پارکینگ در اطراف حرم باشیم

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد، در مقام موافق اظهار کرد: ایراداتی به این طرح گرفته شده که درست است. ما نباید فقط به دنبال ساخت پارکینگ در اطراف حرم باشیم بلکه باید درصدد نهایدنه شدن فرهنگ پیاده‌محوری در خیابان‌های اطراف حرم نیز باشیم. در حدفاصل خیابان شارستان تا حرم این کار در حال انجام است. اگر در ماه‌های باقی‌ مانده فعالیت شورا ساخت پارکینگ‌ در اطراف حرم انجام شود، کار بزرگی انجام داده‌ایم. 

 خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد، نیز در خصوص این مصوبه بیان کرد: یکی از اهداف ما ساخت پارکینگ در محورهای نزدیک حرم بود. طی چند روز آینده ساخت پارکینگ میدان شهدا انجام خواهد شد. همچنین در میدان شهدای گمنام و میدان گوهرشاد نیاز به پارکینگ وجود دارد. برای این منظور درخواست تامین زمین شده که رد شده است. به همین جهت از ظرفیت موجود برای احداث پارکینگ باید استفاده کرد.

بتول گندمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، خاطرنشان کرد: چرا سازمان عمران و همیاری در این پروژه دخیل است؟

خواجه‌نائینی عنوان کرد: روش‌های ساخت و ساز و انتخاب سرمایه‌گذار مشخص است. جمع‌بندی کمیسیون بر این بود که این پروژه به این سازمان محول شود.

کاظمی تاکید کرد: پروژه‌هایی که برای این سازمان در نظر می‌گیریم، پروژه‌های غیرنقدی است. مثلا ما چندین مرتبه است که مناقصه پروژه مجیدیه را برگزار می‌کنیم اما هیچکس آن را قبول نمی‌کند. تامین سرمایه‌گذار برای پروژه‌های غیرنقدی خیلی سخت است.

تذکر عضو شورا به شهردار در مورد عضویت مدیران شهرداری در هیات مدیره سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان

همچنین محمدحاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر، به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، بابت عضویت مدیران شهرداری در هیات مدیره سازمان همیاری‌ها شهرداری‌های خراسان رضوی تذکر داد.

پیشنهاد گندمی برای حذف سازمان عمران و همیاری شهرداری از پروژه ساخت پارکینگ

بتول گندمی پیشنهاد حذف ماده ۳۱، یعنی سازمان عمران و همیاری شهرداری مشهد را داد که احمد نوروزی در مقام مخالف گفت: اگر قرار باشد این سازمان از این پروژه حذف و دوباره مناقصه انجام شود، روند کار طولانی خواهد شد.

گندمی پاسخ داد: کارهای قبلی این سازمان نشان داده که نمی‌تواند سر وقت پروژه‌ها را تحویل دهد. 

کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد، در این خصوص اظهار کرد: عقب‌ماندگی در پروژه کارخانه نوآوری دلایل عمده‌ای دارد. این سازمان در کنار این پروژه، پروژه‌های موفق دیگری نیز داشته است. در پروژه پارکینگ آزادی تنها هفت ماه درگیر رفع معارضات شد. وضعیت فعلی پارکینگ آزادی خیلی خوب است. این پروژه حداکثر با چند روز تاخیر به بهره‌برداری خواهد رسید. اگر ماده ۳۱ حذف شود، ما باید دوباره اسناد را تهیه کنیم. باید توجه داشت اسناد مزبور تنها برای تشریفات شورا تهیه نشده است.

گفتنی است این پیشنهاد با ۴ رای موافق از ۱۲ نفر حاضر در شورا به تصویب نرسید.

در مجموع پس از بحث درباره این لایحه و هنگام رای‌گیری سیستم دچار مشکل شد و از کار افتاد و رای‌گیری این لایحه با دست انجام شد که براساس آن از ۱۳ عضو شورا، ۷ نفر موافق این لایحه بودند و به این ترتیب این لایحه به تصویب رسید.

متن این مصوبه به شرح زیر است:

ماده واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نظر به گودبرداری انجام ‌شده و شرایط موجود بلوک‌های A و B پروژه نرگس واقع در تقاطع بلوار امیرالمومنین(ع) و شارستان رضوی و به‌ منظور دستیابی به سیاست‌های حمل و نقلی هسته مرکزی شهر، رفع مشکلات بهداشتی،‌ نازیبایی‌های بصری و ناایمنی گودبرداری انجام‌شده، نسبت به واگذاری پروژه‌های واقع در بلوک‌های مذکور به پیمانکار و سرمایه‌گذاران پس از تصویب طرح مربوطه در کمیسیون مشترک حمل و نقل، عمران و ترافیک و برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی با رعایت تبصره‌های زیر اقدام نماید:

 تبصره ۱: در طراحی پروژه‌ها و صدور مجوزهای ساختمانی مربوطه تامین پارکینگ عمومی مازاد بر نیاز پروژه(مبتنی بر نیازسنجی و اثرسنجی و با تاکید بر پارکینگ هوشمند و کارآمد) مدنظر قرار گیرد.

 تبصره ۲: ساخت پارکینگ عمومی در بلوک B توسط سرمایه‌گذار و پرداخت هزینه‌های احداث آن از محل ارزش ریالی زمین، پروانه و سایر هزینه‌های قبلی انجام‌شده شهرداری در پروژه‌ها خواهد بود.

 تبصره ۳: شهرداری مشهد  مکلف است در راستای رفع خطر از گودبرداری انجام‌شده، نسبت به بررسی پایداری گود با روش‌های مناسب(اعم از تست، تحلیل و مونیتورینگ) اقدام و درصورت لزوم، طرح تقویت اجرایی مناسب را عملیاتی نماید.

 تبصره ۴: شهرداری مشهد مکلف است قبل از انعقاد قرارداد نسبت به ارسال طرح فنی و شرایط مالی قرارداد واگذاری پروژه‌های مذکور به همراه الزامات فنی اشاره ‌شده جهت اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر تایید کمیسیون مشترک برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و حمل و نقل ، عمران و ترافیک اقدام نماید.

 تبصره ۵: در اجرای مصوبه شماره ۵۱۹۹/۹۹/۵/ش مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۷ شورای اسلامی شهر، موضوع بررسی و تصویب قرارداد تملک در شورای اسلامی شهر(فی‌مابین بنیاد تعاون ناجا و شهرداری مشهد مقدس) کماکان به قوت خود باقی است.

تبصره ۶: جهت تسریع در شروع کار ساخت پارکینگ عمومی در بلوک A توسط پیمانکاران، ماده ۳۱ و قیمت اجرای آن که در چارچوب فهرست‌بهای پروژه‌های در دست اقدام و پس از تایید کمیسیون مشترک برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و حمل و نقل، عمران و ترافیک تعیین می‌گردد، مورد تایید است.

 تبصره ۷: شهرداری مشهد مکلف است در راستای حفظ صرف و صلاح شهرداری نسبت به واگذاری قرارداد پروژه به سرمایه‌گذاران وفق مستندات و مدارک و پروانه صادره بلوک‌های A و B پروژه نرگس در زمان خرید توسط شهرداری(با تاکید بر تراکم انتفاعی) اقدام نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha