• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99061813468
  • خبرنگار : 50167

تیر کرونا بر پیکر نحیف کلیه‌ها

تیر کرونا بر پیکر نحیف کلیه‌ها

ایسنا/زنجان کارشناس امور بیماران انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: بیماری کووید - ۱۹ علاوه بر تاثیری که به ریه‌های افراد می‌گذارد، کلیه‌ها را نیز درگیر کرده است.

گلزار باباخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۹۴ بیمار دیالیزی، پیوند و مراقبتی تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قرار دارند که از این تعداد ۷۹۵ بیمار پیوندی و ۷۰۵ نفر مراقبتی است، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۹۴ بیمار دیالیزی در استان داریم که از این تعداد ۱۲۰ بیمار دیالیزی انجمن در انتظار انجام پیوند کلیه هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳ پیوند کلیه در زنجان انجام شده که ۲ مورد پیوند از فرد زنده و یک مورد پیوند از فرد دچار مرگ مغزی انجام شده است، افزود: در استان زنجان نسبت به سال گذشته در خصوص پیوند کلیه با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده‌ایم، انجام پیوند کلیه از انجمن کلیوی کشور توسط وزارت بهداشت گرفته شده و اکنون به ‌صورت ثبت سامانه است که مشکلات خاص خود را برای بیماران کل کشور ایجاد کرده که با کاهش پیوند کلیه مواجه شده است.

این مسئول با بیان اینکه پیوند کلیه به علت شرایط خاص یکی از پیوندهای سخت و مهم است که باید همه شرایط مورد نیاز را داشته باشد، تصریح کرد: پیوند کلیه علاوه بر شرایط خاص، نیازمند هزینه‌های بسیاری بوده، به طوری که برای هر بیمار برای پیوند باید بالغ بر ۷۰ میلیون تومان هزینه شود.

کارشناس امور بیماران انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان، نیازی به مراجعه به مرکز استان ندارند و می‌توانند برای دریافت خدمات به دفتر نمایندگی این انجمن در شهرستان‌های زنجان مراجعه کنند، ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز ۸۰ بیمار دیالیزی به بیماران انجمن اضافه شده که بیماری‌های فشارخون و دیابت بیشترین دلیل ابتلای این بیماران به بیماری کلیوی بوده است.

باباخانی با تاکید بر انجام چکاپ سالیانه برای اطمینان از سلامت کلیه‌های خود و نکات پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی را رعایت کنند، اظهار کرد: از ابتدای سال و شیوع همه‌گیری بیماری کرونا تاکنون متاسفانه ۸۹ بیمار دیالیزی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و مابقی به علت کهولت سن و بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی در رابطه با وضعیت بیماران دیالیزی و کلیوی در شرایط کرونایی، افزود: بیماران دیالیزی، سه بار در هفته دیالیز می‌شوند و باقی هفته را دچار ضعف بدنی شدید هستند و در شرایط موجود شرایط فعالیت اجتماعی را نداشته و امکان فعالیت شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه بیماری کرونا نه تنها ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه به کلیه‌ها نیز تاثیر گذاشته و درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: بیماران کلیوی باید اقدامات پیشگیرانه از بیماری کرونا را جدی بگیرند و شهروندان زنجانی نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند تا باعث وخیم‌تر شدن حال این بیماران نشود و جان این بیماران بیشتر به خاطر نیافتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha