• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99061813676
  • خبرنگار : 71616

توسعه گوهرسنگ‌ها

تدوین الزامات در ۹ کمیته تخصصی ایمیدرو با کمک بخش خصوصی

تدوین الزامات در ۹ کمیته تخصصی ایمیدرو با کمک بخش خصوصی

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به اهمیت توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، از اقدامات ایمیدرو در ۹ کمیته تخصصی این صنعت، متمرکز بر هم‌اندیشی با انجمن‌های بخش خصوصی خبر داده و اعلام کرد که شاهد یک همگرایی ملی در سطوح مختلف کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، خداداد غریب‌پور در جلسه برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی شورای سیاست‌گذاری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، با بیان اینکه توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها مورد حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، گفت: مقام معظم رهبری عنایت ویژه به توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها دارند و تاکید ایشان متمرکز بر جلوگیری از خام‌فروشی است. از سوی دیگر رئیس جمهور نیز در این زمینه دستوراتی را مبنی بر همگرایی سازمان‌ها و ارگان‌ها با راهبری ایمیدرو و در راستای سند ملی توسعه گوهرسنگ‌ها اعلام داشتند تا تحقق برنامه‌های این حوزه تسریع شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو در رابطه با اقدامات انجام شده در این حوزه، اظهار کرد: تدوین الزامات و اصلاحات مورد نیاز جهت اجرایی کردن برنامه‌های عملیاتی برای توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها و دستیابی به اهداف در سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ انجام و برای رئیس جمهور ارسال شده است.

وی افزود: راه اندازی بازارچه خرید و فروش سنگ‌های قیمتی، تراش خورده و جواهرات در استان‌های مختلف، راه‌اندازی ترمینال گوهرسنگ‌ها در مرز تایباد، غربالگری اطلاعات اکتشافی ۱۶ استان کشور و تدوین فرآیندهای واگذاری محدوده‌های مورد نظر به فعالان بخش خصوصی، آموزش ارزیابان گمرک، فعالان بخش خصوصی و تدوین فرآیندهای آموزشی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال جاری خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام اینکه ستاد صنعت گوهرسنگ‌ها با ۹ کمیته در ایمیدرو تشکیل شده  و تاکنون نخستین بازارچه تخصصی گوهرسنگ‌ها راه‌اندازی شده است؛ گفت: ایجاد بازارچه مشهد نیز در دست اقدام است. لازم است از اقدامات استانداری‌های اصفهان و خراسان رضوی و انجمن‌های تخصصی قدردانی کنیم. استراتژی توسعه گوهر سنگ‌ها با کمک تشکل‌ها و مراکز علمی تهیه و نهایی شده است و نکته حائز اهمیت آن سند، این است که تمام امور در اجرا با مشارکت بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

غریب‌پور ضمن ابراز خرسندی از اینکه روز به‌ روز صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در حال رشد بوده و فعالیت‌های ایمیدرو در این حوزه با کمک بخش خصوصی در حال تحقق است، تصریح کرد: به طور حتم، ایمیدرو در توسعه این صنعت سرانجام نیکویی را نصیب کشور خواهد کرد.

الزامات گوهرسنگ‌ها تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است

در ادامه این جلسه، محمد آقاجانلو- معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو- نیز اظهار کرد: الزامات توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها در ستاد بهینه‌سازی گوهرسنگ‌ها تهیه و برای دفتر ریاست جمهوری و سازمان‌های ذیربط ارسال شده است. همچنین به منظور پیشبرد اهداف، مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه به منظور اختصاص ردیف بودجه نیز در دست بررسی است.

یک میلیارد دلار، سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ‌ها تا سال ۱۴۱۰

همچنین عباس رنجبر - مدیر زیرساخت ایمیدرو- در هشتمین جلسه برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی شورای سیاست‌گذاری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، گفت: الزامات اصلاحات نسخه توسعه این حوزه تهیه و برنامه‌ها به اجرا در خواهند آمد. در برنامه‌های عملیاتی، اهداف سال ۱۴۱۰ گوهرسنگ‌ها تهیه و موارد اصلاحی آن برای ریاست جمهوری ارسال شده است. طبق سند توسعه ای تهیه شده در ایمیدرو، تا سال ۱۴۱۰ سهم ایران در تجارت جهانی جواهر، ۱۰ میلیارد دلار و گوهرسنگ‌ها یک میلیارد دلار برآورد شده است.

طبق اعلام ایمیدرو، در طی این جلسه نمایندگان استانداری‌های خراسان رضوی و اصفهان، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، توسعه و تجارت ایران و ... بصورت ویدئو کنفرانسی حضور داشته نقطه نظرات خود را ارائه نمودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha