• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99061914024
  • خبرنگار : 71600

لیر ترکیه در قعر تاریخی

لیر ترکیه در قعر تاریخی

ارزش لیر ترکیه بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در دریای مدیترانه شدت گرفته است. برخی از مقامات اروپایی نسبت به اعمال تحریم هایی ضد ترکیه در صورت تداوم روند کنونی هشدار داده اند. رئیس کمیسیون اروپا در گفتگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه به وی هشدار داده است تداوم وضعیت کنونی توسط اروپا قابل تحمل نخواهد بود. اردوغان پیشتر گفته بود در تبدیل ترکیه به یکی از ۱۰ کشور نخست جهان مصمم هستیم و کوچک ترین حمله ای به کشتی های اکتشافی خود را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

مسائل ژئوپلتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۴ لیر تثبیت شود.

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۷.۴۸۶ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۳.۲ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم، کمترین سطح ثبت شده ذخایر ارزی از سال ۲۰۰۵ تاکنون بوده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۶ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۸۳ لیر و هر پوند معادل ۹.۷۶۵  لیر اعلام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۰۷:۱۶

ریال ایران در اوج روشنایی

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۰۸:۴۰

ارزش پول کشور عزیزمان آخ ...

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۰۸:۵۹

واقعا که، یک نگاهی هم به ریال خودمون کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۲۰:۳۹

عرض کنم خدمتتون که من فکرنمیکنم از روی طعنه وکنایه باشه،انشاالله مسئله کرونا حل بشه،ترکیه صنعت توریستش فعال میشه وروبراه میشه،نوسان خب توی این موقعیت پیش میاد،نبایدآدم همه حرفها روازش برداشت منفی کنه فقط درحدیه خبر هست همین.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۰۹:۴۱

آیا لیره دوباره در مقابل دالر پاین میاید یا خیر؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۵:۰۰

ریال در اوج قدرت و شکوفایی

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۲:۱۱

ارزش پول ما که پایینتره ..اونا اگه صادرات و چیز دیگری نداشته باشند انقدر توریست دارند که مملکتشون مشکلی نداشته باشند و مثل ما گرونی و دزد بازار و اقازاده بازی نباشه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۰

دقیقا

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۴:۵۶

آفرین به تو ندا

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۳:۴۳

ایا‌دالار پاین می‌آید یا خیر

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۴:۲۶

خخخخ لیر ترکیه در قعر تاریخیش ۳۴۰۰تومان ایرانه !!!! واقعا که...

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۷:۰۱

ارزش پول ایران در پایین ترین ها

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۷:۴۲

خب بد نیست ریال خودمون با لیر مقایسه کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۷:۴۹

پول ایران در قعر ...

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۱۹:۵۲

ببییست قسسسسسشطس

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۲۲:۵۹

با سلام: بهتراست اول ریال یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به لیر ترکیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۲۳:۱۲

واععن که هر لیر 34000ریال ایرانه بعد متاسفانه شما نمیدونم چی بکم

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۹ ۲۳:۳۹

ایسنای عزیز تو که اینقدر دقیق ارزش لیر در برابر دلار رو با محاسبات بدست اوردی و متوجه شدی ارزش در قعر قرار گرفته؟؟ یه لطفی کن، درباره‌ی ارزش ریال در برابر دلار از دیروز تا به امروز، نه از ۱۲ ساعت پیش تا الان،‌ نه از یو ساعت پیش تا الان، اصلا ولش کن از الان تا .... الان محاسبات انجام‌‌ بده واقعا خسته نشدید ایسنا به رسم امانت منتشر کن

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۰ ۰۸:۴۱

جدا، کمی فکر کنید! اگر بیست و یا بیست و پنج سال پیش به ترکیه سفرکرده بودید امروز میتوانستید میزان رفاه اجتماعی، تحرک اقتصادی، توسعه ملی، سطح بهداشت عمومی، سطح آموزش و... بسیاری نکات آموزنده و ارزش مند را مشاهده کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۰ ۱۷:۳۶

بیچاره ترکها بلدنیستند ارزش پولشان رانگه دارند لااقل از متخصصان اقتصادی ایران نمیخوان کمکشان کنند