• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99062216435
  • خبرنگار : 71592

توافق اعضای شورای امنیت برسر تعیین نماینده ویژه و هماهنگ کننده سازمان ملل در لیبی

توافق اعضای شورای امنیت برسر تعیین نماینده ویژه و هماهنگ کننده سازمان ملل در لیبی

شورای امنیت پس از شش ماه اختلاف بالاخره بر سر نماینده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی و هماهنگ کننده امنیتی این سازمان به توافق رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل شبکه خبری الجزیره، منابع دیپلماتیک غربی گفتند، شورای امنیت روز سه شنبه هفته جاری به پیش نویس قطعنامه جدید برای تمدید مأموریت هیئت سازمان ملل در حمایت از لیبی تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ رأی می دهد.

این قطعنامه شامل اصلاحات مربوط به انتصاب فرستاده ویژه دیپلماتیک و هماهنگ کننده سازمان ملل در عملیات روزانه است.

ماموریت این هیئت طبق قطعنامه ۲۴۸۶ شورای امنیت، که در ۱۲ سپتامبر سال گذشته صادر شد، اواسط سپتامبر پایان می یابد.

در پیش نویس قطعنامه مذکور آمده است که شورا تصمیم گرفت، هیئت سازمان ملل در حمایت از لیبی توسط نماینده ویژه دبیرکل اداره شده و روی تلاش ها و میانجیگری با بازیگران لیبیایی و بین المللی برای پایان دادن به درگیری ها تمرکز کند.

طبق این پیش نویس، هماهنگ کننده هیئت سازمان ملل در حمایت از لیبی مسوول عملیات روزانه هیئت و مدیر حدود ۲۰۰ کارمند خواهد بود و شورای امنیت از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درخواست خواهد کرد نماینده ویژه خود را بدون تاخیر انتخاب کند.

ماه مارس غسان سلامه، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی به دلایل وضعیت سلامتی استعفا کرد و اختلاف نظر آمریکا و شرکایش در مورد نحوه تعیین نقش نماینده ویژه به توقف تعیین جانشین سلامه منجر شد.

واشنگتن خواستار تقسیم پست نماینده ویژه سازمان ملل به دو پست نماینده سیاسی و رئیس هیئت سازمان ملل شد همان کاری که در قبرس و صحرای غربی اتفاق افتاد. دولت وفاق ملی لیبی هم در پیامی به گوترش در اوایل ماه میلادی جاری از این درخواست آمریکا حمایت کرد.

تشکیل دولت جدید

همچنین عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی با صدور بیانیه‌ای پیرامون نشست طرف های لیبیایی در بوزنیقه مراکش اعلام کرد، تنها راه حل بحران این کشور تشکیل دولت جدید واحد است که اعتماد مردم و حمایت جامعه جهانی را به دست آورد. پارلمان طبرق خواستار تشکیل دولت قانون و نهادهایی است که حقوق سیاسی و مدنی همه شهروندان را تضمین کند و پایه و اساس آن حق نامزدی، برگزاری انتخابات و شرکت در تصمیم گیری باشد.

صالح ادامه داد، انتخابات شوراهای شهرداری در سریعترین زمان ممکن برگزار می شود و سپس روی تدوین قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در بازه زمانی مشخص شده در بیانیه قاهره طی سال ۲۰۲۱ کار خواهد شد.

در پی پیروزی های میدانی نیروهای دولت وفاق ملی که به عقب نشینی نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی از طرابلس و کل منطقه غرب لیبی منجر شد، اقدامات دیپلماتیک برای یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری در کشور افزایش یافته است.

روز پنجشنبه تحول چشم گیری در بحران لیبی صورت گرفت و هیئتی از دولت وفاق وارد قاهره شده و با مقامات مصری دیدار کرد.

این اقدام سوالاتی را درباره تغییر موضع مصر درباره دولت وفاق ملی لیبی آن هم پس از سالها دشمنی با این دولت و جانبداری از ژنرال حفتر مطرح می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha