• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99062216811
  • خبرنگار : 71145

خلیلزاد: مذاکره ‌کنندگان افغان به هم بی‌اعتمادند/ آزادی ۲۲ اسیر نیروهای امنیتی افغانستان

خلیلزاد: مذاکره ‌کنندگان افغان به هم بی‌اعتمادند/ آزادی ۲۲ اسیر نیروهای امنیتی افغانستان

طالبان به نشانه "حسن نیت به منظور تسریع روند مذاکرات صلح بین‌الافغانی" ۲۲ تن از اسیران نیروهای امنیتی را امروز در ولایت هلمند آزاد کردند. همچنین نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، میان مذاکره‌کننده‌گان صلح بی‌اعتمادی بسیار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، گروه طالبان امروز، شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس دستور ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان ۲۲ تن از نیروهای امنیتی افغانستان را که در درگیری‌ها توسط این گروه در ولایت هلمند اسیر شده‌ بودند، به نشانه "حسن نیت در مذاکرات صلح" آزاد کرده‌اند.

براساس این اطلاعیه، این گروه به منظور تسریع روند مذاکرات بین‌الافغانی و ایجاد فضای اعتماد در این روند گام برمی‌دارد تا روند گفت‌وگوها را به

در پیوند با این خبر اسپوتنیک گزارش داد، زلمای خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که میان هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بی‌اعتمادی بسیار وجود دارد اما رسیدن به صلح ناممکن نیست.

خلیلزاد این گفته‌هایش را ساعتی پس از نشست نخستین میان افغانان در دوحه بیان کرد.

فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان اما دو طرف مذاکره کننده را فرا می‌خواند که هر چه زودتر مذاکرات‌شان را به‌پیش ببرند.

او افزود: «ما آنان را تشویق می‌کنیم که هرچه‌ زودتر حرکت کنند. این یک فرصت تاریخی است که نباید از دست برود. امیدوارم که به‌ پیش بروند اما می‌دانم که بی‌اعتمادی بسیاری وجود دارد. جنگ برای مدت درازی ادامه داشته‌ و در افغانستان از رهگذر تاریخی گذشت آسان نبوده‌ است. این کار دشوار است اما ناممکن نیست.»

خلیلزاد، تهدید نشدن آمریکا و عدم هراس‌افکنی در افغانستان را مهم‌ترین خواسته واشنگتن می‌داند.

او افزود: «رضایت ما این خواهد بود که هیچ‌گاهی دوباره تهدید نشویم، این تعهد هر دو طرف یعنی حکومت و طالبان دربارۀ هراس‌افکنی است و این مهم‌ترین شرط است. اگر این شرایط تا پایان ماه آوریل سال آینده تکمیل شوند، ما برای بیرون رفتن از این کشور یک جدول زمانی داریم.»

زلمای خلیلزاد می‌افزاید که برای ادامۀ کمک‌های آمریکا به افغانستان پس از توافق احتمالی صلح، چک سفید وجود ندارد و این کمک‌ها به تصمیم‌های مذاکرات میان افغانان بستگی خواهد داشت.

این در حالی است که مایک پامپئو، وزیر خارجۀ آمریکا نیز در سخنرانی‌اش در نشست امروز گفت که نوع تصمیم‌گیری در مذاکرات صلح بر کمک‌های آیندۀ آمریکا به افغانستان تأثیر دارد.

نشست نخستین میان افغان‌ها امروز در دوحه برگزار شد و قرار است مذاکرات رسمی روز دوشنبه آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha