• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99062216820
  • منبع : سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد

طرح احیاء، مرمت و لایروبی 216 رشته قنات در مرند

طرح احیاء، مرمت و لایروبی 216 رشته قنات در مرند

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان این‌که اعتبارات دولتی و ملی، جان تازه‌ای به قنوات شهرستان مرند بخشیده است، از انجام طرح احیاء، مرمت و لایروبی 216 رشته قنات در این شهرستان خبر داد.

علی صیادی با بیان این‌که شهرستان مرند دارای 360 رشته قنات است که بیشتر این قنوات در بخش یامچی بوده و سالانه حدود 34.5 میلیون مترمکعب آب برداشت میشود، گفت: در سال زراعی 1398- 99 تعداد پنج رشته قنات در شهرستان با اعتباری بالغ بر 1700 میلیون ریال لایروبی، بغل تراشی، پالانه ریزی و طوقه چینی شده است. 

وی با اشاره به میزان اعتبار استانی تخصیص یافته برای اجرای این طرحها، گفت: اجرای این‌ گونه پروژه‌ها به ‌تنهایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذی‌نفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: این شهرستان به دلیل تبعات دو دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در تداوم کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است، کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

صیادی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آن‌ها موجب خشکی می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد. 

وی خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آن‌ها موجب جلوگیری از تخریب قنوات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود. 

وی تصریح کرد: سرعت اجرای آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آبخواه نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مرند ادامه داد: گندم، جو، زعفران، گل محمدی، آفتابگردان، انواع حبوبات لوبیا، نخود، زردآلو، سیب، آلبالو، پسته و دیگر محصولات باغی مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان مرند را تشکیل میدهد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، شهرستان مرند به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی نسبتا مطلوب، قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در تولید چند محصول از جمله زردآلو، زعفران، پسته  مقام اول را دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha