• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99062418195
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

کمردردهایی که امانمان را بریده....

کمردردهایی که امانمان را بریده....

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امروزه کمر درد به دلایل مختلفی یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین مردم جهان است، که در بیشتر موارد با رعایت اصول اولیه نیازی به مصرف دارو یا  انجام عمل‌های جراحی ندارد و می‌توان آن را با انجام حرکات اصلاحی، نسخه‌های گیاهی و طب سنتی درمان کرد.

کمر درد یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد را در هر رده سنی درگیر خود کرده است و اغلب این مشکل به دلیل انجام فعالیت‌های سنگین و یا افزایش سن در افراد ایجاد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از کمردرد و بیماری‌های مربوط به کمر انجام حرکات ورزشی است.

 محمد امین افرا محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، عوامل بروز بیماری‌های مربوط به کمر، کمردرد و راه‌های پیشگیری و درمان آن را تشریح کرد.

افرا گفت: در جامعه امروزی که زندگی صنعتی و ماشینی حکم‌فرما است و اکثر افراد پشت میز نشین، درحال رانندگی و یا در منزل بدون تحرک یا انجام فعالیت‌های سنگین به سرمی‌برند، این امر باعث می‌شود افراد دچار مشکلاتی شوند.

وی سیاتیک، درد لگن و مشکل ستون فقرات و بیماری کمردرد را از جمله بیماری‌های مربوط به کمر برشمرد و افزود: بیماری‌های مربوط به کمر، ملاقات افراد با پزشکان را زیاد کرده و ممکن است این بیماری در صورت رعایت نکردن اورژانسی شده و فرد نیازمند عمل جراحی شود.

محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری تمرینات و حرکات اصلاحی را از موارد تقویت و پیشگیری از عمل جراحی افراد مبتلا به بیماری‌های کمر برشمرد و گفت: با انجام حرکات و تمرینات ورزشی از بروز بیشتر این بیماری‌ جلوگیری می‌شود و افراد نیازمند عمل جراحی نخواهند بود و همچنین باعث می‌شود که درد کمر و مهره‌ها حادتر نشده و دیسک کمر بیشتر مورد آسیب قرار نگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: فیله کمر عضله‌ای در اطراف مهره‌های کمری است و زمانی که اگر فیله کمر تقویت نشده و ضعیف باشد، باعث آسیب و فشار به آن‌ شده و به راحتی آسیب‌پذیر است و همچنین باعث آسیب و فشار به مهرهای کمری و بروز دیسک‌کمر نیز می‌شود و ممکن است باعث پارگی دیسک کمر ومنجربه بروز اتفاقات‌ناگوار شود و فرد به عمل جراحی نیاز پیدا کند.

این محقق طب اسلامی درچهارمحال و بختیاری با تاکید به اینکه در زندگی صنعتی و مدرن امروزی، در برنامه روزانه افراد انجام حرکات و تمرینات ورزشی نیز باید در اولویت افراد قرار گیرد، ادامه داد: با تقویت مهره‌ها و فیله کمر افراد می‌توانند بدن وستون فقرات سالم‌تری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افراد از قوز کردن و بد نشستن بپرهیزند، توصیه کرد: قوز کردن و رعایت نکردن اصول صحیح نشستن باعث می‌شود که بدن افراد رو به جلو حرکت کند و باعث انحنای مهره‌های بالایی کمر و باعث آسیب‌پذیری مهره‌های کمری شود.

 افرا با بیان اینکه خانم‌های خانه‌دار به واسطه کارهایی که درمنزل بر روی اپن، میز و در حال ایستاده و ... انجام می‌دهند و همچنین کودکان با استفاده از تبلت، گوشی و کامپیوتر و .. بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر و ابتلا به بیماری و آسیب‌پذیری مهره‌های گردن هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که بیش از دیگران گردن خود را خم نگه می‌دارند، بیشتر دچار مشکل خواهند شد و مهره‌های گردن این افراد در معرض آسیب جدی قرار دارد و به منظور جلوگیری از بروز آسیب باید مهره‌های گردن و کمر را تقویت کنند.

این محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری در خصوص راه‌هکارهای پیشگیری از ضعف عضلات کمر، توضیح داد: افراد با استفاده از یک دمبل ساده به این صورت که دست‌ها را به صورت صلیبی و به سمت طرفین، روبرو و بالابکشند و در طول روز و به مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه با انجام این نرمش ساده از ضعف مهره‌های گردن و انحنایی که بر روی مهره‌ها ایجاد شده است، جلوگیری و باعث تقویت مهره‌ها شوند.

افرا به ورزش‌‎های مربوط به تقویت فیله کمر نیز اشاره و بیان کرد: افراد می‌توانند بر روی شکم دراز کشیده و به آرامی  و همزمان دست‌ها و پاها را از روی زمین بلند کنند( ورزش سوپرمن خوابیده) و با هر بار انجام این حرکت، بدن را به مدت ۵ تا ۳۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارند.

وی در مصرف دمنوش‌های گیاهی را در این خصوص موثر دانست و گفت: افراد به منظور تقویت مهره‌ها و فیله کمر می‌توانند از دمنوش‌های جنسینگ، گل‌زوفا و ریوندچینی مصرف  کنند.

محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: افراد به منظور تقویت عضله‎‌سازی بدن می‌توانند از موبر سنتی(واجبی) به صورت هفته‌ای یک‌بار بر روی کل بدن خود استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.