• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062418496

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد:

فرآیند قانونی تصویب طرح تفصیلی حرم دور زده شده است

فرآیند قانونی تصویب طرح تفصیلی حرم دور زده شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه قانون فرآیند تصویب طرح تفصیلی حرم مطهر را مشخص  کرده اما این فرآیند دور زده شده، گفت: دانشگاه تهران سوابقی در نوشتن طرح تفصیلی ندارد اما در حال حاضر در حال نوشتن و تدوین بزرگترین طرح تفصیلی ایران است.

سیدمحسن حسینی‌پویا امروز، ۲۴ شهریور ماه، در صد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در جریان بررسی طرح دو فوریت حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح بافت پیرامونی حرم مطهر اظهار کرد: این لایحه در خصوص اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر است. این طرح سابقه ۲۵ ساله پیدا کرده اما در این سال‌ها پیشرفت زیادی نداشته است. در سه سال گذشته در مجموعه مدیریت شهری سعی شد که اشتباهات این طرح به حداقل برسد. در بخش عمومی این طرح ره‌باغ‌ها، شارستان‌ها و ایجاد تونل انرژی انجام و کارهای دیگر این طرح در بخش غیرعمومی به مردم واگذار شد.

وی با بیان اینکه پنج دفتر تهسیل‌گری در بافت پیرامونی حرم مطهر فعال شده، افزود: تسریع در موضوعات عمومی انجام شد. ایراداتی به طرح سابق بافت پیرامونی حرم مطهر وارد بود. این طرح در حال تهیه است که باید از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد. اجرای چنین طرحی سبب مشکلات قانونی برای شهرداری و عدم رعایت حقوق مکتسبه خواهد شد. به همین دلیل اصلاح طرح بافت پیرامونی حرم مطهر در قالب دو فوریت مطرح شد تا اصلاح در دو شکل و به صورت قانونی انجام شود.

سیدمصطفی نعمتی، شهردار ثامن، نیز در این خصوص عنوان کرد: از موضوعات جاری و مهم امروز شهر مشهد تصمیم‌گیری برای بافت پیرامونی حرم مطهر است. باید هرچه سریع‌تر مدیریت شهری در این خصوص تصمیم‌گیری کند. 

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد، در مقام موافق این لایحه، بیان کرد: موضوع بافت پیرامونی حرم یکی از موضوعات مهم شهر مشهد و کل کشور است. ما موضوع بدیع دیگری به این شکل برای اراضی کشور مانند بافت پیرامونی حرم با وجود این همه حساسیت و اهمیت، نداریم. ۲۵ سال پیش افرادی به دنبال طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم رفتند. آن زمان شاید این کار درست بوده باشد. هفته گذشته در جلسه‌ای که با نماینده مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم که دانشگاه تهران است، داشتیم، ایشان اعلام کرد طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم به اتمام رسیده و هفته آینده به وزارت‌خانه ارائه خواهد شد.

تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر بدون مشارکت مدیریت شهری ادامه خطای ۲۵ سال  گذشته است

وی خاطرنشان کرد: براساس قوانین شوراها و شورای عالی معماری و شهرسازی فرآیند به تصویب رساندن طرح‌های تفصیلی این چنین نیست. اساتید دانشگاه‌ها تا زمانی که در حوزه دانشگاهی خود هستند، صحبت از  تمرکززدایی در شهرسازی کرده و در مقالات علمی خود این موضوع را بیان می‌کنند اما هنگامی که خود در مقام اجرا قرار می‌گیرند، برخلاف نشریات خود عمل می‌کنند. در هشت سال گذشته وزارت راه و شهرسازی چه تفویض اختیاری انجام داده است؟ در صورتی که اختیار تصویب طرح‌های تفصیلی باید به استان‌ها داده می‌شد. تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر بدون مشارکت مدیریت شهری ادامه خطای ۲۵ سال گذشته است. رویکرد دانشگاه تهران به عنوان مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم طی ۶ ماه گذشته، براساس رویکرد مشارکت‌طلبانه نبوده است. ما از وزارت‌خانه می‌خواهیم در فرآیند تصویب طرح‌ها امکان مشارکت را فراهم کند. به تصویب رساندن طرح‌ها در اتاق‌ها به صرف دلیل حمایت بالادستی‌ها، کار درستی نیست. طرح تفصیلی حرم مطهر باید مراحل قانونی خود را طی کند و از نقطه‌نظرات ذی‌نفوذان و افراد در این طرح نیز باید استفاده شود.

گفتنی است دوفوریت این لایحه با ۱۳ رای موافق و یک رای ممتنع به تصویب شد.

در ادامه سیدمحسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، تاکید کرد: این طرح باید طی دو قسمت و فرآیند تدوین و تصویب شدن آن نیز اصلاح شود. قانون فرآیند تصویب طرح تفصیلی حرم مطهر را مشخص کرده اما این فرآیند دور زده شده است. در تهران این فرآیند برخلاف قانون در حال انجام است. دانشگاه تهران سابقه‌ای در نوشتن طرح تفصیلی ندارد اما در حال حاضر در حال نوشتن و تدوین بزرگترین طرح تفصیلی ایران است. این طرح بعد از تدوین باید به مشهد بیاید و فرآیند خود را طی کند و به کمیسیون ماده ۵ برود. چنین رفتاری دور از شان شهری مانند مشهد است. ره‌باغ‌ها، شارستان و تونل انرژی در بافت پیرامونی حرم شکل گرفته که باید در طرح تفصیلی محترم شمرده شود چرا که میلیاردها ریال برای آن هزینه شده و نباید از بین برود.

وی ادامه داد: علاوه بر این حق قانونی مکتسبه باید در این طرح تفصیلی رعایت شود. چگونگی اصلاح طرح‌های تفصیلی مشخص است. در شیوه‌نامه طرح تفصیلی فعلی فقط پروانه مد نظر قرار گرفته که این مساله اعتراضات مردمی در سال‌های آینده را در پی خواهد داشت. نتیجه این روند این است که مشهد بدون طرح تفصیلی پیش خواهد رفت. شهر مشهد بدون طرح تفصیلی مناسب با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.

احمد نوروزی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در مقام موافق تصریح کرد: ۲۵ سال پیش برخی از افراد این طرح را آورده به خودشان به خودشان برای چنین طرحی تبریک گفتند. برخی وزارت راه و شهرسازی را مجری این طرح می‌دانند اما اعتقاد دارند با اجرای طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم، فاجعه رخ داده است. کسی که خود یکی از امضا کنندگان این طرح و داور پروژه‌های بزرگ‌مقیاس است، می‎گوید با اجرای این طرح تفصیلی  فاجعه رخ داده است. ۶ سال است که طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم در دست وزارت راه و شهرسازی است. یک سال و نیم پیش در جلسه ریاست دیوان عدالت که وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه حضور داشت، بودیم و قرار شد که وزارت راه و شهرسازی ۶ ماهه طرح تفصیلی را تهیه کند. مردم و سرمایه‌گذارانی که پول خود را به اینجا آوردند، از بلاتکلیفی دربیاورید.

جواد اعظم صادق، سرپرست مدیریت حقوقی شهرداری مشهد، تاکید کرد: این طرح تاکیدی بر اقدامات قانونی و تعیین تکلیف شهرداری دارد.

گفتنی است که این لایحه با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید که متن این مصوبه به شرح زیر است:

موضوع طرح: حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع)

توضیحات و دلایل پیشنهاد طرح:

حرم مطهر رضوی و بافت پیرامون آن، شاخص‌ترین تجلی نظام جمهوری اسلامی و محل رجوع عاشقان و دل‌باختگان علی ابن موسی‌الرضا، علیه آلاف التحیه و الثناء، از سراسر دنیا بوده و به یقین بزرگ‌ترین مقصد سفر در کشور است؛ لذا تامین دسترسی پیاده و سواره به شکل مناسب، خدمت ویژه‌ای به زائرین و مجاورین حضرتش است. به همین منظور توسعه فضاهای عمومی شهری و اجرای پروژه‌های خدماتی و زیرساختی(معابر و فضای سبز) و مشارکت مالکین در پروژه‌های کوچک مقیاس در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و به حول و قوه الهی، تحول جدی در اجرای شارستان و معابر، فضای سبز و ره‌باغ‌ها صورت پذیرفته است. در اصلاح طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) توجه به نکات زیر ضروری است:

الف- صالحیت مقام تدوین کننده طرح:

با عنایت به ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و سایر قوانین و مقررات مربوط به تدوین و تصویب طرح‌های تفصیلی و اصلاح آن‌ها، مقام ذی‌صالح برای این امر کمیسیون ماده ۵ قانون یاد شده است؛ لذا مداخله مستقیم شورای عالی شهرسازی در اصلاح طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر رضوی با قوانین امری مغایرت دارد و شایسته است تدوین و تصویب اصلاحیه طرح تفصیلی مزبور که در ضرورت آن تردیدی نیست، به مسیر قانونی و معمول خویش هدایت شود.

ب- شارستان رضوی:

برای روان‌سازی و انتقال بارترافیکی خیابان‌های موجود پیرامون حرم مطهر، براساس طرح مصوب، اقدام به احداث بولوار شارستان رضوی، حدفاصل ضلع شمالی بازار رضا تا ضلع شمالی خیابان اندرزگو، گردیده که تاکنون بخش‌های کوچه عیدگاه تا خیابان نواب صفوی، خیابان نواب صفوی تا خیابان طبرسی و خیابان شیرازی تا ته‌پل محله به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بولوار شارستان رضوی حد فاصل ته‌پل محله تا خیابان طبرسی نیز هم‌اکنون در حال انجام است. لازم به ذکر است در بولوار شارستان رضوی حد فاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی، از تعداد ۴۰۲ پلاک واقع در محدوده، ۳۸۴ پلاک با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع و با صرف حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از منابع عمومی شهر و کشور آزادسازی شده و عملیات اجرایی تونل انرژی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و کلیه زیرسازی‌های مرتبط انجام شده و فقط با خرید ۱۸ پلاک باقی مانده، امکان ارتباط خیابان شیرازی با خیابان طبرسی و تکمیل شدن حلقه شارستان رضوی فراهم خواهد گردید و پس از بهره‌برداری، بار ترافیکی خیابان‌های طبرسی و شیرازی نیز به شارستان رضوی منتقل خواهد شد. عدم اجرای بخش باقی‌ مانده شارستان باعث کاهش شدید نقش ترافیکی کل شارستان و ایجاد مشکل برای تردد زائرین و مجاورین شده و همچنین عملکرد تونل انرژی و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی را مختل خواهد نمود.

 ج- ره‌باغ‌ها و فضای سبز:

ره‌باغ‌های پیرامون حرم مطهر حضرت رضا، علیه‌السلام، ضمن تامین فضای سبز بافت، موجب تسهیل در تشرف به حرم مطهر شده و در مواقع بحرانی، برای خروج مردم از حرم مطهر، به عنوان پدافند غیرعامل نیز نقش بسزایی را ایفا خواهند نمود. به استحضار می‌رساند که تاکنون بخش‌های عمده‌ای از ره‌باغ‌های طوبی، بهشت، سالم و پردیس اجرا شده و ره‌باغ نعیم هم‌اکنون در دست اجرا بوده و بالغ بر۹۰ درصد عرصه ره‌باغ رضوان آزادسازی شده است. از سوی دیگر شهرداری مشهد با مصوبه شورای شهر و پیگیری‌های متعدد، موفق به تامین مالی الزام برای تسریع در خرید املاک و اجرای ره‌باغ‌ها و باقی‌ مانده شارستان رضوی گردیده و قطعا در چنین شرایطی کاهش عرض معابر و ره‌باغ‌ها و اختصاص آن به پروژه‌های تجاری اقامتی و یا حذف بخش‌هایی از شارستان و ره‌باغ‌ها، صدمات جبران‌ناپذیری را بر شاکله عمومی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی وارد نموده و قطعا با اعتراض شدید ساکنان، مجاوران و مالکان وقت این اراضی مواجه خواهد شد.

د- حقوق مکتسبه قانونی اشخاص:

باتوجه به گذشت حدود ۲۵ سال از فرآیند اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهرحضرت رضا(ع) تاکنون حقوق قانونی متعددی برای شهروندان در منطقه ثامن ایجاد و تثبیت شده، در راستای مصوبه ستاد راهبردی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهرحضرت رضا(ع) مورخ ۹۸/۵/۳۱، کمیته حقوقی متشکل از نمایندگان استانداری خراسان رضوی، وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و دادگستری خراسان رضوی در مورخ ۹۸/۶/۱۰ تشکیل و نسبت به احصای مصادیق بارز حقوق مکتسبه اقدام و صورت جلسه مذکور در جلسه مورخ ۹۸/۹/۲۰ به تایید ستاد راهبردی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) با حضور چهار عضو از ۶ عضو کمیسیون ماده ۵ رسیده است اما متاسفانه در مصوبه مورخ ۹۹/۳/۱۹ شورای ‌عالی شهرسازی و معماری برخی از حقوق ایجاد شده برای شهروندان به رسمیت شناخه نشده و از طرفی منابع مالی برای جبران حقوق مکتسبه شهروندان نیز پیش‌بینی نشده است.

با توجه به توضیحات فوق خواهشمند است، طرح به شرح متن ذیل با قید دو فوریت در شورای اسلامی شهر مشهد مطرح و اتخاذ تصمیم گردد.

استناد قانونی طرح:

۱ -بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیالت وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر

۲ -ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری

۳ -بند ۸ ماده ۳ ،ماده ۸ و ماده ۹ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی

۴ -ماده ۲ و تبصره ذیل ماده ۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی مصوب ۱۸۴۱۳۹۸

۴ –صورت جلسه مورخ ۹۸/۶/۱۰ کمیته حقوقی ذیل ستاد راهبردی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر

متن طرح:

ماده ۱ -نظر به اینکه بر اساس طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ شهرداری مشهد تا کنون برای اجرای زیرساخت‌های طرح بالغ بر هزاران میلیارد تومان هزینه کرده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد عرصه مورد نیاز جهت اجرای شارستان، خیابان‌های اصلی، تونل انرژی، فضاهای سبز و ره‌باغ‎‌های پیش‌بینی شده در این طرح خریداری شده است و نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های خدماتی و عمومی مذکور علاوه بر اتلاف هزینه‌های صورت گرفته موجبات نارضایتی مجاورین و زائرین بارگاه ملکوتی حضرت رضا، علیه‌السلام و اختلال در امر ترافیک و خدمت‌رسانی به ایشان را به دنبال خواهد داشت؛ لذا شهرداری مشهد مکلف است تمام ظرفیت خود را برای تثبیت زیرساخت‌های فوق به صورت کامل، در طرح اصلاحی در دست تهیه به کار بسته و به لحاظ جلوگیری از تطویل عملیات اجرایی، تمام مساعی خود را به جهت اجرا و اتمام پروژه‌های عمومی و خدماتی نیمه تمام براساس طرح مصوب جاری، معمول و از حداکثر توان مالی و فنی خود جهت تسریع در تکمیل این پروژه‌ها استفاده نماید.

ماده ۲ -شهرداری مشهد مکلف است به منظور حفظ و تثبیت حقوق قانونی و مکتسبه اشخاص(مطابق ماده ۵۰ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، ملی و سایر قوانین و مقررات مربوطه) در اصلاحیه طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) و همچنین به منظور پیشگیری از تضییع احتمالی این حقوق و بالتبع پیشگیری از بروز دعاوی حقوقی و ایجاد پرونده‌های قضایی و سایر تبعات اجتماعی و حقوقی مربوطه، ضمن تاکید بر مفاد صورت جلسه مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۰ کمیته حقوقی ذیل ستاد راهبردی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا، علیه‌السلام، به عنوان حداقل شرایط الزم برای اصلاح طرح، اقدامات شایسته و بایسته قانونی و حقوقی را در مراجع مربوطه به عمل آورد.

ماده۳ -شهرداری مشهد مکلف است در راستای اجرایی شدن بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و بند ۸ ماده ۳ ،ماده ۸ و ماده ۹ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی، ماده ۲ و تبصره ذیل ماده ۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی مصوب ۱۸۴۱۳۹۸ و سایر قوانین و مقررات مربوطه، مواظبت نماید در مراحل باقی مانده تدوین طرح اصلاحی، روند قانونی رعایت شود و پس از اتمام مرحله تدوین طرح اصلاحی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، نسبت به تحویل‌گیری آن از مشاور و سپس ارائه آن به شورای اسلامی شهر مشهد(جهت بررسی و تصویب طرح تفصیلی اصلاحی در شورای اسلامی شهر مشهد و سپس ارسال آن توسط شورای اسلامی شهر به کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری) اقدام نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha