• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99062518781
  • خبرنگار : 71610

عریقات: آمریکا دنبال تشکیل ناتوی "عربی ـ اسرائیلی" است/صلح میکنیم اما نه با اصول کوشنر "نادان"

عریقات: آمریکا دنبال تشکیل ناتوی "عربی ـ اسرائیلی" است/صلح میکنیم اما نه با اصول کوشنر "نادان"

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در سخنانی توافق میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را توافقنامه "صلح در ازای حمایت" خواند.

به گزارش ایسنا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان عربی اظهار کرد: نمی‌توانیم توافق میان امارات و بحرین با اسرائیل و آمریکا را توافق صلح" یا "صلح در مقابل صلح" بنامیم؛ آنچه رخ داد را می‌توان "صلح در ازای حمایت" خواند.

وی افزود: جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درصدد تشکیل "ناتوی عربی ـ اسرائیلی" در منطقه است. این یک مسئله بسیار خطرناک است؛ چراکه سیستم امنیتی عرب‌ها به اسرائیل به عنوان یک نقطه کانونی برای محافظت از خود نگاه می‌کند و این غیر منطقی است.

عریقات در ادامه با اشاره به خطرهای اعتماد به اسرائیل درباره نشست اخیر وزیران خارجه اتحادیه عرب گفت: تمامی پیش‌نویس تصمیمات درباره مسئله فلسطین تصویب شد، اما بندی وجود داشت که ما خواستار محکومیت خروج هر کشور عربی از ابتکارعمل صلح عربی بودیم و این بند با اعتراض و استقبال برخی کشورها مواجه شد و توافقی درباره آن صورت نگرفت و ما نیز تصمیم به حذف این بند گرفتیم.

عریقات با اشاره به موضع عربستان نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل نیز تأکید کرد: موضع آنها واضح و آشکار است. ملک سلمان، پادشاه عربستان در گفت‌وگوی اخیر با مایک پامپئو، وزیر خارجه امارات بر حل و فصل مسأله فلسطین، پایان اشغالگری اسرائیل و در پیش گرفتن ابتکار عمل صلح عربی پیش از عادی سازی روابط تأکید کرد و ما اطمینان داریم که عربستان "هیچگاه" این موضع را تغییر نخواهد داد و معتقد است که امنیت عربی به دست عرب‌ها محقق خواهد شد.

وی درباره این موضوع که عادی سازی فرصتی به کشورهای عربی برای تأثیرگذاری بر اسرائیل می‌دهد نیز تأکید کرد: آنچه در واقعیت رخ می‌دهد متناقض با این موضوع است. من نمی دانم که چگونه می گویند این اقدام به فلسطینی‌ها کمک خواهد کرد؛ نتانیاهو هر روز می‌گوید فلسطینی‌ها تنها هستند و عرب‌ها آنها را رها کرده‌اند، او درست می‌گوید، کوشنر توانست شکافی ایجاد کرده و با دست عرب‌ها خنجر زهرآگینی از پشت به فلسطین بزند و این یک حقیقت است.

عریقات ادامه داد: جارد کوشنر آمیزه‌ای از نادانی، زورگویی و انتقام است. او سعی دارد انتقام بگیرد و همه ابزارهای لازم برای ظلم به مردم فلسطین را در اختیار نتانیاهو قرار دهد."

وی همچنین تأکید کرد، فلسطینی ها خواستار صلح هستند اما صلح بر پایه راه حل دو کشوری و قوانین بین‌المللی نه صلح بر اساس اصول کوشنر، فلسطینی‌ها این اصول را نخواهند پذیرفت و درگیری ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت فلسطین هستند که سرنوشتشان را تعیین می‌کنند.

این مقام فلسطینی در پایان گفت: از امارات و بحرین انتظار داشتیم که به توافقات در ابتکار عمل صلح عربی پایبند باشند، این اشتباهات راهبردی هزینه‌های زیادی را برای ما به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha