• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99062518847
  • منبع : بوشهر

بروز وقایع ناگوار در پی تجاوز به حریم رودخانه‌ها

بروز وقایع ناگوار در پی تجاوز به حریم رودخانه‌ها

ایسنا/بوشهر تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها به عنوان یک تخلف آشکار علاوه بر خسارت به متجاوزین، باعث بروز وقایع ناگوار برای شهروندان نیز می شود.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان در این خصوص گفت: رودﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺮگ های ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺳﯿﻼﺑﯽ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﻫﺪاﯾﺖ و اﻧﺘﻘﺎل آب داﺷـﺘﻪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑه ﺪﻟﯿﻞ داﻧﻪ درﺷﺖ ﺑﻮدن، ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺟﻬﺖ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﻔﺮه آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ است.

نعمت اله نجاتی افزود: احداث بنا و ساختمان، تخلیه نخاله های ساختمانی و کشت و زرع از مهم ترین موارد تجاوز کننده به حریم و بستر رودخانه ها هستند و این مهم در محدوده شهرها می تواند باعث بروز فجایع جبران ناپذیری شود.

وی عنوان کرد: نمونه های فراوانی از خسارات ناشی از تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه ها و آبراهه ها وجود دارد که از آن جمله می توان به سیلاب سال ۱۳۹۵ برازجان یا سیلاب های فروردین ماه ۱۳۹۸ در شیراز و پلدختر اشاره کرد.

نجاتی خاطرنشان کرد: تصرفات غیرقانونی و تغییرات در ساختار بستر و حریم رودخانه، باعث کاهش ضریب آبگذری و افزایش شدت سیلاب می گردد و منجر به بروز خسارات مالی و جانی به همه ی شهروندان خواهد شد.

این مسئول افزود: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ روز اﻓﺰون ﻗﯿﻤﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺮﮐﺮدن ﺑﺴﺘﺮ رودخانه و ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺣﺮﯾﻢ و ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ به ویژه در مناطق شهری اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿـﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ.

مدیر منابع آب دشتستان تصریح کرد: صیانت از اراضی حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از دخل تصرف در این محدوده در استان بر عهده شرکت آب منطقه ای است و در مفاد قانونی متفاوتی از جمله تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب بر این موضوع تاکید شده است.

نعمت اله نجاتی یادآور شد: مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان نیز در سال جاری با پایش مستمر رودخانه ها، آبراهه ها و مسیل ها، موفق به ۳۰ مورد جلوگیری از دخل و تصرف، پر کردن و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه های شهرستان شده است.

نجاتی اضافه کرد: در این راستا یک دستگاه لودر و ۴ دستگاه کمپرسی نیز توقیف و به مراجع قضایی و انتظامی ارجاع داده شده اند.

وی بیان کرد: همچنین ۱۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها و آبراه های شهری شناسایی و تخریب شد که منجر به آزادسازی ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع از این اراضی گردید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha